Proiectul a fost solicitat ministerului chiar de Guvern. Joi, purtatorul de cuvant al Guvernului, Liviu Iolu, a declarat ca Executivul va pune in debatere publica un proiect de ordonanta de urgenta privind polita de asigurare auto obligatorie (RCA), dupa protestele pe aceasta tema ale transportatorilor. Guvernul urmeaza sa se coordoneze si cu Parlamentul, unde exista un proiect de lege a RCA negociat cu transportatorii. Proiectul contine prevederi despre un eventual mecanism de blocare a scumpirilor politelor, insa conditiile pentru interventia autoritatilor in piata sunt restrictive, fiind permise doar pe baza unor reglementari europene in acest sens, scrie News.ro.

"Cu toate ca piata asigurarilor este liberalizata, Directiva 2009/138/CE a acordat statelor membre, in anumite conditii restrictive, posibilitatea de a exercita un control asupra preturilor. In acest context, Autoritatea de Supraveghere Financiara poate solicita asiguratorilor sa notifice in prealabil majorarea primelor sau poate solicita aprobarea majorarii acestora, ca parte a unui sistem general de control al preturilor", se arata in nota de fundamen tare a actului normativ. Totusi, ASF nu poate interveni decat in conditiile in care guvernul introduce un sistem de control al preturilor, in conditii speciale permise de legislatia europeana.

"A.S.F. poate solicita asiguratorilor sa notifice in prealabil majorarea tarifelor sau sa supuna aprobarii sale prealabile majorarea acestora numai in cazul introducerii unui sistem national general de control al preturilor, in conformitate cu legislatia Uniunii Europene in vigoare", prevede proiectul de act normativ. De la intrarea in UE, Romania nu a introdus niociodata acest mecanism de control al preturilor permis de legoslatia europeana in anumite conditii. Scumpirea politelor RCA este principalal nemultumire a transportatorilor rutioeri, care au organizat in ultimul timp proteste pae soselele de centura ale marilor orase, prin circulatia cu viteza foarte mica, si vor organiza in 15 septembrie un protest in Piata Victoriei la care participa circa 5.000 de autovehicule.

In textul proiectului, Ministerul Finantelor a introdus cateva prevederi care obliga firmele de asigurari sa explice soferilor care isi fac asigurare RCA cum s-a stabilit pretul. "Asiguratorul RCA are obligatia sa manifeste transparenta, la solicitarea asiguratului, in ceea ce priveste modul de calcul al primei de asigurare. Asiguratorul RCA comunica A.S.F., la solicitarea acesteia, urmatoarele informatii: modalitatea de stabilire a primei de asigurare; datele statistice in baza carora este stabilita prima de asigurare; raportul actuarial care sta la baza determinarii tarifului de prima; orice alte informatii privind modalitatea de calcul a primei de asigurare", se arata in proiect.

Proiectul de OUG introduce si alte prevederi solicitate de catre reprezentantii transportatorilor rutieri. Astfel, politele RCA vior putea fi incheiate si pentru o luna, fata de cel putin sase luni in prezent. De asemenea, proiectul prevede posibilitatea suspendarii contractului RCA la cererea asiguratului care a incheiat un contract RCA, pe perioada suspendarii dreptului de circulatie a masinii sau pe perioada imobilizarii. " In situatia producerii riscului pe perioada suspendarii contractului RCA, asiguratorul este obligat la plata despagubirii, acesta avand drept de regres impotriva persoanei vinovate de producerea accidentului", se arata in document.

Citeste si:

Proiectul de OUG realizat de Finante introduce si procedura de compensare directa in cazul asigurarilor RCA. "Astfel, in baza unei clauze contractuale optionale asiguratul va putea sa se adreseze propriului asigurator RCA pentru obtinerea despagubirilor, acesta recuperand ulterior contravaloarea daunei achitate de la asiguratorul persoanei vinovate", se arata in nota de fundamentare. O alta noutate este posibilitatea rascumpararii unei partii din prejudiciu suportata de asigurat. "Prin contractul RCA partile pot conveni posibilitatea rascumpararii, respectiv suportarea de catre asigurat a contravalorii despagubirii corespunzatoare evenimentului, asiguratul compensand asiguratorului RCA cuantumul acesteia, ulterior achitarii despagubirii cuvenite persoanei prejudiciate", mentioneaza documentul.

Proiectul a fost publicat de catre Guvern sub presiunea transportatorilor, care si-au intensificat protestele in aceasta luna, in conditiile in care in Parlament exista un proiect de lege a RCA negociat cu transportatorii. Saptamana aceasta, parlamentarii din comisia de buget-finante a Senatului au promis transportatorilor ca noua lege a RCA va fi adoptata in aceasta luna in forma discutata si agreata la negocierile purtate pana acum. Dupa ce va fi adoptata de Parlament, legea va trebui apoi promulgata de presedintele Klaus Iohannis, care are dreptul constitutional de a retrimite, o singura data, inapoi in Parlament o lege adoptata de catre legislativ.

In plus, implementarea tuturor masurilor discutate ar putea dura cateva luni. Proiectul legii RCA se afla in discutie in Parlament inca din luna februarie a acestui an si a suferit mai multe modificari in urma negocierilor purtate intre parlamentari, Autoritatea de Supraveghere Financiara (ASF) si transportatori. Reprezentantii transportatorilor au solcitat de mai multe ori Guvernului sa aprobe o Ordonanta de Urgenta prin care sa inghete tarifele RCA, motivand solicitarea prin dezechilibrul existent pe piata si de lipsa unei concurente reale.

Sursa foto: Pressmaster / shutterstock.com