Raspunsul la aceasta dilema il vom afla in viitor, fiind totusi greu de crezut ca informarea online va duce in timp la disparitia ziarelor. Totusi, unele publicatii au inceput deja sa simta consecintele dezvoltarii Internetului, trei dintre cele mai mari publicatii din SUA raportand deja pierderi financiare semnificative. De asemenea, Elle Girl, varianta pentru adolescente a celebrei publicatii feminine, a decis renuntarea la varianta tiparita, mutandu-si practic afacerea in online.

Redactie de 60 de oameni. Online

In timp ce unele redactii ale publicatiilor romanesti au angajate in jur de 50 de persoane pe segmentul editorial, pe 1 noiembrie 2005 a fost lansat Aktualne.cz, primul cotidian exclusiv online din Cehia. Veniturile sunt obtinute doar din publicitatea de pe site, pana in acest moment cotidianul online descurcandu-se chiar bine.

Cotidianul ceh online a fost lansat de Centrum.cz, al doilea portal ca marime dupa numarul de vizitatori din Cehia. Centrum.cz nu este la prima experienta de acest gen, inainte testand piata cu doua portale de stiri specializate, pe sport si pe articole de interes feminin. Succesul inregistrat de cele doua site-ri mentionate, a determinat trustul ceh sa adune unii din cei mai buni jurnalisti care scriau pentru cotidienele 'clasice', in varianta print, alcatuind o echipa redactionala care numara nu mai putin de 60 de jurnalisti.

Probleme pentru granzii industriei

The New York Times, Tribune si McClatchy, trei dintre cele mai importante trusturi de presa scrisa din Statele Unite, au prezentat la finalul saptamanii trecute rezultatele financiare aferente primului trimestru din 2006, cifrele fiind ingrijoratoare pentru managerii publicatiilor. Astfel, potrivit The Tribune, cele trei trusturi media au raportat scaderi ale profitului in urma incasarilor mai mici din publicitate, publicitarii reorientandu-se inspre Internet.

Tribune, al doilea trust ca tiraj total din SUA, a inregistrat 102,8 milioane de dolari profit, in scadere cu 28 de procente fata de perioada similara din 2005. Cifrele raportate de The New York Times, al treilea trust care editeaza ziare in SUA, sunt si mai mici, compania inregistrand o scadere a profitului de 69%, pana la 35 milioane de dolari. De asemenea, profitul inregistrat de McClatchy a fost mai mic cu 14%, valoarea acestuia fiind de 27,7 milioanede euro. Aceste rezultate vin in contextul in care Gannett, cel mai mare trust media pe segmentul print din Statele Unite, a raportat o scadere de 11% a incasarilor.

Internetul si recesiunea industriei auto

Profiturile in scadere raportate de cele trei editori de presa scrisa pot fi puse pe sema mai multor factori, care au dus impreuna la situatia actuala. Internetul pare a se detasa insa in fata celorlalti factori care au influentat veniturile celor trei importante trusturi, dar nu poate fi pus totul pe seama sa.

Totusi nu putem trece cu vederea ca dezvoltarea Internetului ca mijloc de informare, intr-o tara care este in top in ceea ce priveste rata de penetrare a Internetului (70% din americani au acces la Internet potrivit unui studiu Pew Internet Project citat de Imedia Connection), se face deja simtitia de ziare in ceea ce priveste publicitatea contractata. Advertiseri s-au reorientat, ca si cititorii, catre online, intr-un procent mic, dar indeajuns pentru a fi resimtit. Chiar daca de multe ori companiile aleg varianta online a aceeasi publicatii, sumele incasate in urma publicitatii sunt inca mai mici comparativ cu veniturile obtinute din publicitatea cumparata in varianta scrisa.

Un alt factor care a dus la scadere profiturilor pentru trusturile de presa amintite este recesiunea din industria auto americana, producatorii de automobile reprezentand un cumparator important de spatiu publicitar. Criza financiara prin care trece General Motors, cel mai mare producator mondial mondial, si Ford, al doilea jucator pe piata locala, au dus la o scadere a sumelor investite de cele doua companii in promovare.

De asemenea, un alt factor care a contribuit la pierderile financiare inregistrate de cele mai mari trusturi de presa scrisa din SUA este reprezentat de vanzarile foarte slabe, incasarile obtinute din vanzarii fiind tot mai mici. Acest fapt se datoreaza atat dificultatilor de distribuire pe teritoriul intins al SUA, cat mai ales alegerii facute de tot mai multi consumatori de media, care nu mai cumpara varianta print a publicatiei, refugiindu-se in online.

Elle Girl s-a dat batuta

Citeste si:

Elle Girl, varianta pentru adolescente a publicatiei Elle, a anuntat de curand ca incepand cu numarul iunie-iulie 2006, revista nu va mai aparea in varianta scrisa, putand fi citita doar pe Internet. Astfel, potrivt Advertising Age, managerii publicatiei au luat aceasta decizie in urma scaderii masive a vanzarilor, in timp ce numarul de accesari a site-ului Ellegirl.com s-a triplat inultimul an, afisarile crescand si ele cu peste 100%.

“Cand adolescentele nu navigheaza pe Internet, vorbesc la celular”. Asa a rezumat Jack Kliger, CEO al Hachette Filipacchi Media U.S. motivele care au stat la baza alegerii facuta de publicatia pe care o conduce. In consecinta, Ellegirl a ales sufixul .com, incheiand si un parteneriat cu un operator de telefonie mobila din SUA, in urma caruia utilizatorii pot descarca tonuri de apel si logo-uri personalizate Elle.

Cititorii Wall-Street confirma trendul

Tot mai multe persoane au inceput sa foloseasca Internetul ca sursa de informare, unii renuntand chiar la varianta print pentru varianta online a aceleasi publicatii. Astfel, aproximativ 50 de milioane de americani citesc zilnic stiri pe Internet potrivit studiului amintit, care a fost realizat in urma cu doi ani. Intre timp lucrurile au evoluat in aceeasi directie, Internetul apropiindu-se incet-incet de presa scrisa in ceea ce priveste modalitatea de informare a unui cetatean din SUA.

Spre exemplu, din datele legate de audienta si tirajele ziarelor din Statele Unite, date citate de ClickZ Network, unul din trei utilizatori de Internet intra lunar o data pe site-ul unei publicatii. Acest rezultat se transpune in 55 de milioane de vizitatori lunari ai unei publicatii comparativ cu 116 milioane care cumpara saptamanal un ziar. Diferenta este inca mare, dar numai in 2005 numarul de vizitatori ai site-urilor informative din SUA a crescut cu 21%, afisarile fiind de asemenea in crestere cu 43%.

Cititorii Wall-Street confirma aceasta tendinta, majoritatea alegand Internetul ca principala sursa de informare. Astfel din cele 192 de voturi exprimate pentru pollul Wall-Street pana la momentul redactarii acestui articol, 92,22% au raspuns 'Internet' la intrebarea “Care sunt sursele tale de informare?”. Pe pozitia a doua se situeaza televiziunea, pentru care au 54,44% dintre respondentii pollului. Presa scrisa a obtinut doar cu putin peste 1,5% mai mult decat radioul, procentul celor care se informeaza din publicatii in varianta print ridicandu-se la 31,11%. (n. red. Pollul permite raspunsul multiplu).

Reclama la TV? Irelevanta!

Potrivit datelor Association of National Advertisers din SUA, 78% din respondenti considera ca reclamele de la TV nu mai sunt la fel de eficiente ca in urma cu cinci ani. Aceste rezultate nu sunt ingrijoratoare pentru advertiseri, care oricum vor avea de castigat, nefacand altceva decat sa isi schimbe canalul media prin care isi promoveaza produsele. In schimb, managerii publicatiilor au la ce sa se gandeasca, chiar daca pentru moment ziarele atrag in continuare venituri mai mari din publicitate comparativ cu Internetul.

Potrivit unui studiu Emarketer, Internetul a atras anul trecut doar 2,8% din sumele investite in publicitate de compaiile din SUA, in timp ce in timp ce revistele au atras 4,7 % iar ziarele 17,6 procente. Cu toate acestea, analistii estimeaza dublarea pietei publicitatii pentru Internet in fiecare an pentru o buna perioada de acum incolo. In 2006 sunt sanse reale ca Internetul sa atraga venituri mai substantiale in comparatie cu revistele. Din acest punct de vedere, decizia luata de conducerea Ellegirl este indreptatita.

Acelasi lucru poate fi observat si in Europa, pietele locale de publicitate dublandu-se in 2005, aceeasi tendinta fiind estimata si pentru anul in curs, inclusiv in Romania unde este estimat ca Internetul va atrage sase milioane de dolari in 2006. La nivelul de penetrare actual al Internetului in Romania si in unele tari europene, publicatiile online nu reprezinta per ansamblu o amenintare la adresa variantelor print. Dar aceasta numai per total, caci pe segmente, variantele online pot fi mai rentabile.

Situatia din Statele Unite poate fi doar inceputul. Acelasi lucru s-a intamplat si in momentul aparitiei televizorului. Parerea generala era ca noua tehnologie este prea scumpa, dar in timp a devenit accesibila aproape oricui, depasind presa scrisa ca mediu de informare. Acelasi lucru se intampla in acest moment si cu Internetul. In ritmul actual, in 10 ani Internetul va depasi presa scrisa, atat ca numar de consumatori cat si ca venituri obtinute. Desigur acest lucru se va intampla initial doar in unele zone de pe Glob mai dezvoltate, dar viitorul apartine Internetului, la fel cum a admis si magnatul media Rupert Murdoch.

Ziarele nu vor disparea niciodata – spun cei care prefera varianta print dimineata 'servita' impreuna cu o cafea. Dar oare peste 20 de ani vor mai exista ziare in sensul larg inteles de astazi, si cum vor arata acestea?