Loveste si fugi. Sau, daca nu poti lovi, ncearca macar sa tii pasul cu ceilalti. n linii mari, asa se defineste piata investitiilor serioase din Internetul modern. n lumea virtuala, proprietatea are o valoare discutabila. Iar modul in care se dobandeste faima n Internet ramne aproape un mister. Uneori este mult mai important sa tii pasul cu realizarile concurentei dect sa ai idei geniale. Altfel, succesul n e-commerce ramne o himera.
Plictiseala utilizatorului de Internet arunca la cosul de gunoi, deopotriva, idei geniale si initiative norocoase. Termeni precum blog, podcast (nregistrare audio, accesibila online), RSS (o modalitate facila de a prelua continut din anumite website-uri) vor fi nvechiti n ctiva ani. Utilizatorul modern are o foame impresionanta de noi provocari pe care uneori Internetul nu le mai poate oferi.

Timpul n care un utilizator se plictiseste de o aplicatie web este probabil de cateva luni, cel mult doi ani. Si aceasta regula este valabila numai daca vorbim de idei geniale. Astazi este la moda conceptul de retea sociala (social networking). Comunitati de oameni, unite de aceleasi pasiuni, de aceeasi profesie, precum si de multe alte interese comune se ntlnesc online, ntr-un spatiu care le este destinat. Schimba informatii, ncheie parteneriate, se casatoresc, cumpara diverse produse.

Classmates.com au nceput

Primul website care a ridicat chiar de la nceputuri pretentii de retea sociala a fost Classmates.com. Site-ul, inaugurat n 1995, oferea posibilitatea tuturor celor interesati sa-si gaseasca fostii colegi de scoala. Primele comunitati virtuale de moda noua au aparut abia dupa anul 2000. n prezent, diverse fonduri de investitii de peste Ocean ofera sume importante unor initiative de social networking. Aproape ca nu exista zi n care sa nu auzim de o noua retea.

Nici marile companii nu lasa tendintele sa treaca neobservate. Google are propria sa retea sociala: Orkut.com, lansat n 2004. Yahoo! a lansat, n martie 2005, reteaua Yahoo 360. Microsoft a anuntat la nceputul acestei luni ca relanseaza, la vara, proiectul Wallop.com.

MySpace schimba regulile

Pna la ei, conceptul de retea sociala nu era interesant pentru investitori. Tom An-derson si Chris DeWolfe au lansat MySpace.com la sfrsitul anului 2003. Cei doi parteneri s-au ntlnit initial ca angajati n cadrul unui proiect care urma sa dea faliment n scurt timp. Au ramas nsa prieteni, iar ideea lor, de a lega online oameni care mpart aceleasi pasiuni, a fost punctul de plecare pentru constructia unui website cu peste 43 de milioane de utilizatori nregistrati (n luna aprilie 2006). n acest moment, potrivit estimarilor MySpace.com, 16.000 de utilizatori se nregistreaza n fiecare zi n website. Utilizatorii pot folosi MySpace.com pentru a-si gasi prieteni, parteneri de afaceri, chiar si parteneri de viata. Traficul de Internet a depasit asteptarile celor doi creatori. n prezent, MySpace nregistreaza mai multe afisari ale paginilor dect Google sau AOL.

Website de 580 milioane dolari

n iulie 2005, News Corp, compania detinuta de mogulul media Rupert Murdoch, a facut prima sa mare achizitie exclusiv n Internet. A cumparat Intermix Media, proprietar al MySpace.com, la momentul la care acesta nregistra un trafic care l plasa pe locul 5 n topul celor mai vizitate website-uri din SUA. Pretul achizitiei a fost de 580 de milioane de dolari. Achizitia News Corp. avea menirea de a directiona trafic spre website-urile Fox TV. News Corp. nu pare sa se fi oprit aici cu investitiile n retele sociale. La jumatatea lunii aprilie 2006, a investit 3,5 milioane dolari n SimplyHired.com, un website care contine peste 5 milioane de anunturi de joburi din SUA. Scopul investitiei News Corp. a fost acela de a completa serviciile MySpace prin cereri si oferte de joburi.

n fiecare zi apar noi retele care ataca nise din ce n ce mai reduse, cum ar fi MeshTennis.com (dedicat celor care doresc sa-si gaseasca parteneri pentru partide de tenis de cmp), Joga.com (o colaborare ntre Google.com si Nike.com, dedicat iubitorilor fotbalului), GolfSpinner.com (dedicat iubitorilor de golf), CarSpace (masini) sau Dogster.com (pentru detinatorii de cini).

Polonia, Ungaria, Romnia

Grono.net e cel mai mare website bazat pe ideea de social networking, n Polonia. Website-ul le permite utilizatorilor sa publice fotografii, sa identifice evenimente culturale, sa vnda proprietati ori sa-si gaseasca un job. n schimbul platii unui abonament modic, utilizatorii si pot deschide si modera propriul forum, pot participa la concursuri online, pot ncarca n website fotografii de dimensiuni mari ori pot scapa de reclamele afisate n paginile website-ului. Pentru a va putea nregistra n grono.net, e nevoie sa aveti o invitatie din partea unui membru al website-ului. n aprilie 2006, website-ul avea peste 800.000 de membri.
iWiW.net (abreviere pentru International Who is Who) este principala retea sociala din Ungaria. n aprilie 2006, avea peste 500.000 de membri nregistrati si peste 15 milioane de convorbiri ntre membri. nregistrarea se face doar pe baza unor invitatii. Pentr cei interesati, website-ul are si o interfata n limba romna. n Romnia, Neogen este una dintre companiile care s-a orientat foarte clar spre construirea unor retele de social networking.

Compania ofera celor interesati un spatiu n care sa publice si sa citeasca anunturi de mica publicitate, n care sa si gaseasca joburi sau sa discute cu grupuri de prieteni. Un alt exemplu este www.colegi.ro, lansat n 2000, care promite utilizatorilor ca si pot regasi colegii din liceu, facultate ori gimnaziu.

Adevarate mine de aur

Abonamente, anunturi de mica publicitate si publicitate online. Acestea sunt posibilitatile prin care o retea sociala poate ncasa bani de la utilizatorii sai. Abonamentele sunt, de obicei, modice ca valoare si reflecta sustinerea proiectului de catre membrii comunitatii. Anunturile privesc, n special, piata imobiliara si piata fortei de munca. Dintre toate sursele de profit, publicitatea online pare ca va avea cea mai mare pondere. Acest lucru este posibil datorita modului n care retelele sociale reusesc sa tinteasca utilizatorii cu mesaje publicitare adaptate nevoilor acestora.
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Special »



Setari Cookie-uri