Aurul virtual nu mai e doar pe hartie, iar calitatile sale incep sa fie interesante pentru orice tip de investitor serios. Ati „crescut“ in ultimii ani un website care ofera servicii de continut unui numar semnificativ de utilizatori (o publicatie online). Cat valoreaza website-ul acum? Care este pretul corect pe care l-ati putea primi in schimbul muncii dumneavoastra de cativa ani?

Poate suna dur, insa raspunsul cel mai sigur este ca website-ul valoreaza tot atat cat este dispus cineva sa investeasca in afacerea dumneavoastra. Intr-o alta abordare, website-ul valoreaza mai mult sau mai putin decat constientizati, pentru ca evaluarea antreprenorului este diferita de cea a investitorului. Din acest punct de vedere, Romania duce lipsa de specialisti care sa poata estima valoarea unei afaceri virtuale.

Ca in orice domeniu economic insa, realitatea este ca pretul depinde in mare masura de negocierea directa cu investitorul. Daca dumneavoastra nu vedeti un potential intr-o anumita afacere, acest lucru nu inseamna ca afacerea nu are potential. Credem ca riscul cel mai mare pe care il au antreprenorii din Romania nu este supraestimarea propriei afaceri, ci subestimarea acesteia.

Realitatea romaneasca

Nu mai suntem in epoca in care afacerile pe Internet erau incepute si propulsate pe primele locuri ale ierarhiei de business de un student pasionat care lucra intr-un apartament de bloc. Acum, ascensiunea spre varful ierarhiei si mentinerea pe acel loc inseamna bani. De multe ori, bani mai multi decat isi poate permite un singur individ. De ce ar putea costa atat o afacere de Internet? Fara sa incercam o analiza plina de cifre si ecuatii specializate, ar trebui sa avem in vedere cateva dintre realitatile Internetului romanesc modern:

1. Cresterea numarului de utilizatori care se conecteaza la Internet este extrem de ridicata si promite sa se mentina la un procent interesant cativa ani de acum incolo. Bineinteles ca in anii care urmeaza nu vom mai avea procente de trei cifre ale acestei cresteri. Va creste calitatea conexiunii. Toate aceste schimbari pot produce, in viitorul apropiat, o emulatie in randul serviciilor oferite de website-urile romanesti. Vom avea primele incercari de emisiuni tv online. Materialele originale produse de anumite echipe redactionale vor avea propriile insert-uri audio.

2. Cresterea sumelor alocate publicitatii online in anii care urmeaza promite sa se mentina la un procent destul de interesant. Din ce in ce mai multe website-uri devin furnizori de continut original si incep sa inteleaga puterea pe care le-o confera propria strategie editoriala.

3. Cresterea comertului electronic se mentine in acest moment la peste 10% lunar. Cu siguranta ca in anii urmatori vom asista la o imbunatatire considerabila a ponderii platii cu card in volumul achizitiilor online, fapt care ar face din ce in ce mai atractive serviciile platite de informare online.

Citeste si:

4. Toate aceste plusuri au doar menirea de a arata varful aisbergului. Pe viitor, veti fi fortati sa faceti investitii din ce in ce mai serioase pentru a va mentine pe piata. Locul pe care il veti ocupa atunci va fi direct proportional cu infuziile de capital pe care le-ati facut de-a lungul timpului. Oamenii dumneavoastra se vor vedea ofertati de nou-venitii in industrie. in scurta vreme am putea vorbi de salarii mari pentru editorii de materiale originale publicate in reviste online, de salarii mari pentru echipele de vanzari dedicate mediului online etc.

Din acest punct de vedere, afacerea implica un risc din ce in ce mai mare pentru mentinerea la acelasi nivel de per-formanta. Acest risc se traduce in discutia noastra printr-o contrabalansare a potentialului afacerii. Investitia poa-te sa apara drept unica sansa de salvare, avand in vedere acest risc. Plecand de la premisele de mai sus, intelegem ca este foarte dificila o estimare a viitorului unui anumit proiect (individual sau de companie) in mediul de ebusiness din Romania. Cateva intrebari esentiale va pot ajuta sa definiti totusi potentialul afacerii pe care o patronati.

Raspunsuri interesante

Faceti o lista de atuuri si puncte slabe ale afacerii. in jurul acestora se vor contura adevarata valoare a companiei, precum si potentialul de crestere pe care aceasta il are.

1. intrebari legate de website. Cat va „costa“ sa atrageti un nou utilizator inregistrat? Cat va costa sa-l mentineti (costuri de gazduire, costuri de marketing si imbunatatire a serviciilor etc.)? Sunteti pe o pozitie interesanta intr-un domeniu in care fiecare membru inregistrat „costa“ mult? Atunci aveti un plus de valoare. Ce pret au campaniile publicitare rulate prin intermediul website-ului dumneavoastra (vorbim de un pret de „rate card“, asa cum este acesta oferit advertiserilor). Cat de apropiat este pretul real obtinut lunar din publicitate de pretul de „rate card“? Cat de repede poate sa creasca numarul de afisari generate de website?

2. intrebari legate de afacerea dumneavoastra. Care este profitul obtinut in ultimul an? Care este prognoza pe urmatorii 3-5 ani? Ce po-zitie credeti ca veti avea in piata sau in nisa dumneavoastra in viitor? Credeti ca profitul sau cota de piata vor creste exploziv in anii urmatori? Ce costuri aveti pentru mentinerea afacerii si cum estimati ca vor creste ele de-a lungul timpului?

3. intrebari legate de asteptarile dumneavoastra. Care ar fi suma, realist stabilita, pentru care ati fi dispus sa va instrainati propria afacere? Care ar fi suma pentru care ati fi dispus sa cedati controlul (decizional) asupra afacerii dumneavoastra?

4. intrebari legate de investitor. in cat timp isi poate recupera investitia? Cei mai multi investitori pot estima un orizont de asteptare de 3 pana la 5 ani. Cat il va costa sa administreze in continuare website-ul? Este posibila cresterea veniturilor website-ului, in conditiile unei infuzii de capital? Exista un alt cumparator potential? Care este punctul dumneavoastra forte: numele de domeniu, publicul, talentul ori abilitatile dumneavoastra? Dominati o anumita nisa? Cat de dificil ar fi pentru cineva sa construiasca un brand similar, pe aceeasi nisa?