Pietele asiatice prezinta cea mai mare oportunitate de crestere pentru afacerile online, China fiind a doua tara din lume ca numar de internauti dupa SUA. Insa numarul persoanelor din statul Asiatic care au acces la Internet este in plina accensiune, atragand atentia gigantilor din piata.

Insa pietele locale nu s-au dovedid a fi cel mai prietenos mediu de afaceri pentru numele internationale. Conservatorismul local si reticenta consumatorilor fata de brandurile de talie mondiala pe de o parte, si mediul de afaceri din China unde autoritatile locale nu permit companiilor straine sa isi desfasoare activitatea decat prin alierea cu o companie locala pe de alta parte au dus la semi-esecuri ale afacerilor de succes din .com.

Ultima companie care a trebuit sa faca fata dificultatilor intalnite in pietele asiatice este liderul licitatiilor online, eBay. Compania a anuntat inchiderea principalului sau site din China, urmand sa formeze un joint-venture cu jucatorul local Tom Online Inc. eBay va plati aproximativ 40 de milioane de dolari pentru a detine 49% din compania nou formata.

Tom Online este o companie locala care ofera servicii prin intermediul Internetului, cele mai de success produse ale sale fiind tonurile de apel pentru telefoanele mobile. eBay a inregistrat in 2006 vanzari de 37 de ori mai mari decat competitorul sau chinez, insa nivelul de notorietate al Tom Online in randul consumatorilor este mai ridicat.

eBay a luat aceasta decizie dupa cinci ani de prezenta pe piata locala, perioada in care a mai achizitionat si alti competitori. eBay a platit in 2002 aproximativ 30 de milioane de dolari pentru un pachet de 33% din EachNet.com Network Information Service Co., cel mai mare jucator pe piata chineza in acel moment. Liderul mondial al pietei de licitatii online a devenit actionarul majoritar al EachNet un an mai tarziu, pentru inca 150 milioane de dolari.

Gigantii online-ului cunosc infrangerea pe pietele asiaticeeBay inregistreaza un succes moderat pe piata locala din cauza taxelor percepute, competitorii sai locali nepercepand taxe. Compania a precizat ca nu va mai percepe cumparatorilor nicio taxa incepand cu 1 ianuarie 2007, acestea urmand sa fie mentinute doar pentru comercianti. In plus, eBay a mai mentionat ca isi va mentine in continuare site-ul destinat comerciantilor care ofera produse pentru persoanele din afara Chinei, aceasta ramand ultima prezenta 100% proprie a gigantului online pe piata locala.

Citeste si:

Potrivit ultimelor studii de piata, eBay detine o cota de 40% din piata locala a licitatiilor, mai mult decat dublu fata de cota de 17% detinuta in urma cu trei luni. Insa eBay se situeaza in continuare in urma liderului Taobao.com care detine o cota de piata de 44 de procente. Taobao.com este o divizia a Alibaba.com Corp, companie in cadrul careia Yahoo detine 40%.

eBay a inregistrat insuccese si in alte tari din Asia. Compania americana a iesit in 2002 de pe piata japoneza, dupa numai doi ani de prezenta, in 2000 fiind deschis un site local in parteneriat cu compania locala NEC Corp. Situatia din Taiwan este una asemanatoare. In 2002 eBay a intrat pe piata locala prin achizitionarea NeoCom Technology Co. pentru aproximativ 10 milioane de dolari, dar s-a vazut nevoita sa formeze un joint-venture impreuna cu jucatorul local PC Home Online.

eBay nu este prima companie occidentala care inregistreaza dificultati pe pietele locale. Yahoo a intrat pe piata japoneza tot printr-un joint-venture si a platit anul trecut nu mai putin de un miliard de dolari pentru 40 de procente din Alibaba.com Corp., cel mai mare retailer de pe piata chineza.

Google, cel mai utilizat motor de cautare la nivel mondial, este deposit clar de rivalul chinez Baidu com. Potrivit unui studio efectuat in luna septembrie a acestui an, Baidu ar putea atinge in 2007 o cota de piata de 56 de procente, in timp ce Google o sa atinga cu greu 20 de procente. Google a detinut pana de curand 2,6 procente in cadrul celui mai popular motor de cautare chinez, dar a ales sa renunte la participatia din cadrul rivalului sau.

MySpace, cea mai populara retea sociala pe Internet, a anuntat de asemenea ca doreste sa intre pe piata chineza, varianta preferata fiind de asemenea cea a unui joint-venture cu un jucator local. In plus, oficialii NewsCorp, proprietarul MySpace, au precizat ca doresc realizarea unui site chinez, pentru a evita reticenta consumatorilor locali, care nu sunt atrasi deloc de modelul occidental.

Eforturile celor mai importante nume din piata de intrare pe piata chineza sunt indreptatite de cifrele oficiale privind veniturile care se pot optine pe piata locala. Astfel, in iunie 2006 in China erau peste 120 de milioane de internauti, piata de licitatii online fiind estimata la sase miliarde de dolari in 2010, comparativ cu aproximativ 950 milioane de dolari inregistrati in 2005.