Iata cinci intrebari cheie si cum ar trebui business plan-ul tau sa te ajute sa raspunzi la ele:

1. Preturile practicate de mine sunt corecte?

La acest punct sunt doua componente esentiale care trebuie incluse in business plan:

- Judeca daca pretul cerut de tine se aliniaza mesajului tau. Daca tu pretinzi ca oferi un serviciu sau produse de inalta calitate, nu poti sa vinzi ieftin intrucat ai risca sa iti anulezi mesajul de marketing. Ar trebui sa iti setezi preturile in functie de nivelul calitativ, altfel risti sa starnesti confuzie pe piata.
- Planul tau de business trebuie sa includa veniturile si costurile per unitate, precum si costurile totale directe. Acesti factori te pot ajuta sa determini constrangerile ce au legatura cu a face profit. Trebuie sa acoperi costurile, care pot implica cheltuieli mai departe de costurile directe cu a cumpara si a vinde, precum chiria.

2. Imi pot permite sa angajez?

Mai ales daca esti seful unei companii nou infiintate, poate nu realizezi ce impact puternic poate avea angajarea, sau, din contra, neangajarea unui om. Ce s-ar intampla daca ai mai angaja un om de vanzari? Iti poate rezolva anumite probleme o persoana care sa se ocupe de probleme administrative?

- Intoarce-te la planul tau de business si calculeaza ce se intampla daca adaugi pe nota de plata un nou salariu si beneficiile adiacente. Vezi daca angajarea unui nou om iti va aduce, in timp, mai mult profit sau, din contra, va creste costurile
- O alternativa ar fi sa angajezi part-time.

3. Respect strategia si in realitate?

Citeste si:

Testeaza-ti alinierea strategica. Atinge-ti primele scopuri si vezi mai apoi cat ai deviat de la planul initial. Ai urmat aceleasi prioritati ca cele propuse initial?
De exemplu, in planul de business ti-ai propus sa pui accent pe expertiza ta in domeniul computerelor dar, in realitate, ai prea putini oameni pentru asa ceva si aceia nu sunt cei mai buni. Sau iti propui sa pui accent pe linia de produse, dar investitiile in advertising nu sunt suficiente pentru a atrage atentia.

4. Imi pot permite sa imi relochez businessul?

Uneori noii proprietari de business au nevoie sa isi relocheze activitatile pentru a reduce costurile, sau vor sa profite de vad comercial bun.

- Calculeaza cat va trebui sa platesti chiria la noul sediu. Estimeaza cat mai precis si care sunt costurile necesare mutarii, cablarea (daca este necesara) si impactul asupra business-ului cat timp tu esti ocupat cu mutarea.
- Ulterior, ajusteaza-ti estimarile de vanzari luand in calcul noua locatie a business-ului. Daca nu reiese o crestere buna pe termen lung, atunci poate ar fi mai bine sa nu te muti.

5. Iti pui singur piedici?

- Intoarce-te periodic catre business plan-ul tau si improspateaza datele. Ia in considerare publicul tinta si strategiile, adauga ofertele business-ului tau si diferentele fata de concurenta. Oferta companiei tale se potriveste cu cererea de pe piata? Transmiti mesajele corecte catre oamenii potriviti?
- Gandeste-te la obiectele sau serviciile pe care ai putea sa le comercializezi mai mult si mai usor. Iti lipseste vreun produs sau serviciu cheie? Poate ca, de exemplu, clientii restaurantului tau vor un anumit tip de pahare, un fel de desert sau pur si simplu cate un tricou cadou, din cand in cand, pentru fidelizare. Sau poate clientii service-ului tau de computere vor back-up automat si gratuit de date sau upgrade de sisteme.
- Indreapta-ti atentia si spre piata. Mesajele tale se muleaza suficient de rapid pentru a se adapta trendurilor din piata? Mixul tau de marketing se potriveste cu evolutia tehnologica si sociala? Ce s-ar intampla daca ai investi mai multi bani in marketing? Ti-ar creste vanzarile?
- Planul tau de business nu este un document static, fix, ci este cea mai buna unealta pentru a-ti conduce business-ul. Raspunzand la aceste intrebari periodic te poate ajuta sa iti atingi scopurile pe termen lung, in timp ce iti ajustezi business-ul.

Sursa foto: Blogtrepreneur.com