Cristian Pascu, Bucuresti, are 30 de ani si este absolvent al Facultatii de Fizica. Este pasionat de programare, chitara si pian sau fizica particulelor elementare.

Tanarul antreprenor a lucrat pe baza ideii FlairBuilder.com vreun an de zile – initial ca proiect opensource, “vazand ca exista persoane care comercializeaza propriul produs software, mi-am zis ca pot face si eu acelasi lucru”, spune el, pentru wall-street.ro.

Trecerea de la un proiect comercial de la ce avea el la momentul respectiv, prin toamna lui 2008, nu a fost imediata. “Am cautat si am primit pareri de la potentiali utilizatori si mi-am dat seama ca produsul era departe de ceva utilizabil si comercializabil. Asa ca in decembrie 2008 am inceput rescrierea completa, ca sa lansez oficial prima versiune public in mai 2009”, povesteste el.

Pe vremea aceea, tanarul avea un job full-time si la proiect lucra seara si in weekend-uri. “Dar cat de repede am putut am acostat potentiali clienti pe Twitter, si le-am oferit gratuit acces la o versiune beta pentru pareri si impresii. Si am primit astfel multe informatii utile care, printre altele, mi-au confirmat ca produsul si ideea sunt viabile”, spune el.

In mai 2009, Pascu a lansat produsul si “nu a fost neaparat usor”. El a contactat din timp cativa oameni din domeniu care au anuntat pe blogurile lor lansarea produsului meu. “Acest lucru mi-a adus un trafic initial si primele vanzari”, spune el.

Ce probleme estentiale incearca sa rezolve FlairBuilder

FlairBuilder ajuta webdesigner-ii si alti profesionisti din domeniul web sa realizeze machete de websiteuri si aplicatii pentru platforme smartphone, precum iPhone iOS.

“Mai exista pe piata multe produse similare cu al meu. Cateva existau deja in momentul lansarii FlairBuilder, multe altele au aparut ulterior. Totusi FlairBuilder se diferntiaza de majoritatea prin nivelul de interactivitate al machetelor, lucru foarte apreciat de clienti”, sustine el.

Produsul se adreseaza in special UX (User Experience) designerilor, celor care au nevoie sa realizeze si sa testeze diferite concepte de interfete utilizator inca din cele mai incipiente stadii ale unui proiect. “Ca si clienti, am de la simpli designeri web si pana la companii mari, gen SAP, Microsoft, Intel, Cisco, in care departamente intregi de UX folosesc FlairBuilder. In total, peste 1.300 de clienti din toata lumea”.

Veniturile generate de proiect se incadreaza intre 5-10.000 euro/luna. "Sper ca odata cu lansarea unei noi versiuni in septembrie, veniturile sa creasca", spune el.

Cati membri are echipa FlairBuilder

De la inceput pana in prezent, Cristian Pascu a lucrat pe cont propriu. “Deocamdata sunt inca singur, dar am inceput sa simt acut limitele acestui lucru, de aceea intentionez sa maresc echipa cat mai curand. Nu este usor sa lucrezi singur la un proiect de asemenea avengura - in doi ani proiectul a crescut mult in dimensiuni si complexitate. Nu este greu neaparat la nivel de cod (poate dimpotriva, asa am reusit sa pastrez o anumita unitate si o calitate a codului), cat la nivelul ideilor si al deciziilor importante. Ajuta mult sa mai ai pe cineva cu care sa poti avea un schimb de idei si de pareri. Te fereste de greselile subiectivismului, greseli pe care le-am facut din belsug”, considera el.

Investitia initiala in proiect a fost una minima iar produsul a fost profitabil din prima luna, din mai 2009, permitandu-i astfel sa lucreze full-time la el. “Acum imi ofera independenta financiara pentru intreaga familie, lucru de care sunt foarte multumit. Nu este in prioritatile mele sa cresc o companie mare, nivelul actual este mai mult decat satisfacator. Totusi, fiindca nu am sa mai rezist mult timp singur, caut sa cresc nivelul veniturilor pentru a putea adauga cativa oameni proiectului”, subliniaza el.

Citeste si:

Desi foarte multi antreprenori din intreaga lume incearca sa dezvolte un proiect pentru a atrage investitori, Pascu spune ca este “chiar putin impotriva acestui lucru. Consider ca dat fiind contextul nostru, este mai oportun sa atacam proiecte mai mici care sa genereze venituri inca de la inceput, si sa lasam urmatorul Facebook altora”.

Din pozitia lui, de tanar antreprenor roman care a reusit “sa isi faca loc” de unul singur si sa atraga clienti mari, Pascu ofera cateva sfaturi tinerilor antreprenori.

“In primul rand sa isi faca si sa isi invete meseria foarte bine. Fie ca sunt programatori sau designeri, sau orice altceva din industria software, trebuie sa fie cel putin senior ca nivel. Iar prin senior inteleg o persoana care face un lucru de calitate fiindca deja nu mai poate altfel”, subliniaza el

In al doilea rand, tanarul antreprenor trebuie sa citeasca lucruri de business, chiar inainte de a se apuca de produs. “Un lucru pe care, recunos, eu nu l-am facut. Am invatat din mers, lucru care mi-a incetinit progresul. Si prin business nu ma refer numai la cum sa numeri banii, ci la tot procesul de comunicare cu potentiali, actuali si fosti clienti, la cum intelegi nevoile clientilor, pe care le implementezi si pe care nu, cum stabilesti pretul, cum te raportezi la concurenta”, mai spune el.

El subliniaza ca trebuie sa uite ca exista piata in Romania. “Este ceva de genul ori .ro, ori .com. Nu se suprapun. Ce se vinde in afara nu se vinde aici – am doar 5 clienti din Romania, din 1.300 – si ce se vinde aici nu se vinde in afara. Ca regula generala, bineinteles. Si abordarile sunt necesar a fi total diferite”, considera antreprenorul, care a ales “din start” sa abordeze pietele internationale.

Pentru succes, spune Pascu, este nevoie de multa, multa, multa munca si determinare, de-a lungul a ani de zile. “Cunosc romani care lucreaza la propriul produs de ani buni. Faptul ca scot bani din produsul lor mi se pare deja un succes in sine”.

Care sunt provocarile de viitor pentru FlairBuilder

In februarie anul acesta, Cristian Pascu a schimbat site-ul produsului, lucru care practic a dublat vanzarile, desi variatiile sezoniere s-au pastrat. “Am reusit sa dau un aspect mai profesional site-ului, acest lucru constituind o reala problema pentru mine, mai ales ca nu am ascuns faptul ca sunt un «one man show»”, spune Cristian Pascu.

A doua mare provocare pe care trebuie sa o depaseasca antreprenorul este solidificarea produsului din punt de vedere al usurintei in utilizare. “Desi versiunea actuala este folosita si apreciata, cred ca se poate mult mai mult si in ultimile 6 luni am lucrat intens la o noua versiune, FlairBuilder 3.0, de a carei lansare ma apropii acum. Sper si cred ca aceasta noua versiune imi va permite sa stau linistit in privinta dezvoltarii, cel putin pentru o vreme, si sa ma concentrez pe aspectele de marketing, a treia mare provocare. Situl trebuie imbogatit cu prezentari video, cu mai multe informatii, tutoriale, exemple, etc. Este mult de munca si am neglijat acest aspect”, marturiseste tanarul.

O alta problema cu care se confrunta este lipsa unor experti in marketing international, de exemplu pentru Google AdWords. "Stiu ca exista specialisti pentru Romania, dar caut oameni cu experienta dovedita pentru marketing in limba Engleza. Este posibil insa sa fiu nevoit sa apelez la serviciile unor companii externe, chiar daca asta inseamna preturi mai mari, lucru care nu ma deranjeaza neaparat, daca rezultatele sunt pe masura", spune el.

Scopul final? Sa realizeze un produs care sa atinga scopurile pe care si le-a impus de la inceput, sa detina business-ul acesta si peste 5-10 ani si sa castige confortul care sa ii permite sa se ocupe mai mult timp si de alte pasiuni ale sale si familiei.

“Am doua tipuri de zile in viata. Una cu scris cod de dimineata pana seara, alta cu plimbat, citit, petrecut timp cu familia, sotia si Ioan, baiatul nostru de 8 ani. Cele mai multe zile sunt, insa, un mixaj intre cele doua. Cand imi gasesc timp, mai scriu pe CristianPascu.ro impresii si ganduri despre mica mea calatorie antreprenoriala”, incheie el.

Cum ti se pare acest tip de business “one man show”? Ce aptitudini consideri ca trebuie sa aiba un antreprenor pentru a reusi de unul singur? Comenteaza mai jos.