Proiectul Ideal Boutique a pornit de la o oportunitate: aceea de a importa din China orice tip de produse, iar hainele si acceosoriile din piele, de buna calitate si rafinate, puteau fi o nisa.

"Asa ca am zis, de ce sa nu deschid un boutique online", isi aminteste Alexandra Popa.

Ea recunoaste ca si-ar fi dorit sa deschida un magazin fizic, tip "boutique" frantuzesc, cu vitrine mari, in care clientele sa intre, sa gasesasca o atmosfera placuta si sa bea un ceai in timp ce se uita la produse, dar acest lucru era inaccesibil din punct de vedere al chiriei platite in zonele unde ar fi vrut sa il deschida.

Ea explica ca, datorita targetului Ideal Boutique, adica persoane care sa isi permita articole de piele de buna calitate, ar fi trebuit sa deschida un magazin in zone ca Romana, Arthur Verona, Piata Unirii si nu ar fi meritat financiar, recuperandu-si destul de greu investitia initiala, chiar daca nu ar fi fost foarte mare ( aproximativ 20.000 euro cu tot cu stocuri).

Ideal Boutique a vrut sa se situeze la mijloc, intre produsele low quality facute in China si brandurile celebre dar scumpe. Ideea a prins si, dupa epuizarea primului stoc, Alexandra Popa a mai adus doua colectii.

In plus, produsele de pe idealboutique.ro sunt o pata de culoare in sectorul accesoriilor si gentilor din piele, pentru ca ofera si culori deosebite, exotice, nu doar clasicele posete si genti negre sau gri.

Mai mult, perspectivele comertului online sunt in crestere, in opinia Alexandrei Popa, pentru ca cei care comanda pe internet sunt din ce in ce mai multi si "daca serviciile si produsele comercializate sunt de calitate, clientii revin si chiar aduc mai multi clienti".

In plus, comertul online este "la indemana si necesita mai putin timp".

Deocamdata, tanara antreprenoare isi dedica 20% din timp proiectului Ideal Boutique, iar restul se ocupa de afacerea de comert traditional, adica importul din China si distributia in marile supermarket-uri a articolelor de incaltaminte.

"Nu imi permit sa pierd o comanda mare catre un supermarket, in conditiile in care as plati si penalizari", precizieaza Alexandra Popa, care subliniaza ca business-ul cu supermarket-urile are niste restrictii si reguli foarte stricte.

"Comertul online este, bineinteles, diferit si trebuie avute in vedere alte strategii decat la comertul direct. In primul rand, clientii target sunt diferiti si pentru a creste vanzarile trebuie sa te raportezi in permanenta la nevoile celor care nu au timp de cumparaturi si prefera comertul online", explica tanara antreprenoare.

Mai mult, Alexandra Popa ar incuraja oricand un tanar antreprenor sa inceapa cu un magazin online, dar trebuie sa se informeze care sunt strategiile si costurile de promovare.

"Oricum, investitia initiala este mai mica decat intr-un magazin fizic", completeaza ea.

De asemenea, costurile de operare ale unui magazin online sunt destul de reduse, fiind nevoie doar de intretinerea site-ului si eventual de asigurarea sigurantei conexiunii in cazul platilor online cu cardul, dar doar daca vrei si plata cu cardul.

Ideal Boutique are practic un numar minim de angajati, cineva care sa preia comenzile pe mail sau telefonic si inca un om pentru PR, dar Alexandra Popa recunoaste ca nu a insistat prea mult pe promovare, cea mai mare parte fiind facuta pe Facebook si in reviste de fashion.

"Avem clientii in toata tara, desi nu am avut o campanie publicitara agresiva, nici macar pe Facebook nu ne-am promovat prea mult", spune Alexandra Popa.

Clientii primesc detalii despre produsele Ideal Boutique prin intermediul unui newsletter sau cand verifica site-ul. In plus, Alexandra Popa spune ca periodic se fac expozitii, in care clientii fideli sunt invitati sa vada produsele intr-un spatiu inchiriat.

Ideal Boutique are un numar limitat de clienti, ajungand in aproape zece luni de cand este pe piata la 20.000 de vizitatori unici, din care circa 400 au comandat.

Citeste si:

Vanzarile, in schimb, sunt peste asteptari, spune antreprenoarea, in contextul in care si-a recuperat investitia in zece luni si a trecut chiar pe profit.

China, prin ochii unei femei antreprenoare la doar 23 de ani

Alexandra Popa isi aduce aminte cum a descoperit China la 23 de ani, adica in 2007, din postura de tanara femeie de afaceri, care trebuia sa gaseasca si sa comande produse pentru supermarket-urile din Romania.

Ce-i drept, la primele vizite (2006) in China l-a insotit pe tatal ei, care alaturi de un partener de afaceri importa diverse echipamente pentru o fabrica de cizme din cauciuc.

Alexandra Popa a fost impresionata de aleile nesfarsite cu tarabe de unde poti cumpara orice, de oraselul comercial Yiwu, care a ajuns de la 10.000 de locuitori la circa un milion, in care gasesti 150.000-200.000 de afaceri mici, in mare parte de familie, care produc zi si noapte pentru export.

"Ca sa va imaginati cat de impresionant este chiar si acest mic oras comercial, gasim alei pline de firme care produc doar nasturi", mentioneaza Alexandra.

In plus, nu poti sa nu admiri la chinezi pofta de munca. Practic ei muncesc 7 zile din 7. "Ma intrebau daca noi, europenii, nu ne plictisim sa stam doua zile acasa in fiecare saptamana", isi aminteste tanara antreprenoare.

In plus, lucrurile se transforma cu repeziciune in China, iar din sase in sase luni, cand merge sa comande noile colectii, Alexandra Popa constata ca au aparut multe cladiri noi.

Totusi, sa faci afaceri in China nu este usor, pentru ca intervin diferentele de cultura, neintelegerile lingvistice, mai ales ca engleza nu este folosita aproape deloc.

Tanara antreprenoare puncteaza aici nevoia si avantajul unui intermediar onest, care sa poarte negocierile in locul tau.

Intermediarul face comenzile pentru produsele selectionate la zeci de fabrici din China, le centralizeaza intr-un depozit si le verfica inainte de a le trimite in Romania, lucru foarte important, deoarece clientii nu ti le accepta daca nu sunt exact ce au comandat.

In plus, daca ai stabilit ceva cu un supermarket si intarzii cu livrarea platesti penalizari. "De aceea este nevoie sa ai un agent. Singura daca m-as duce sa comand produse nu as reusi", recunoaste Alexandra Popa.

Ea a inceput sa isi dezvolte abilitatile de antreprenor inca din liceu, cand, pentru a strange bani ca sa plece in vacanta in strainatate, a inceput sa vanda produse cosmetice.

Ulterior, in facultate, pasiunea pentru business a urcat la alt nivel, pentru ca avea o multime de idei de afaceri si realiza in fiecare saptamana un nou plan de afaceri.

Acum, planurile de viitor vizeaza dezvoltarea celor doua business-uri diin comert, dar si inceperea unui proiect de consultanta in afaceri.

"Vreau sa ajut firmele si in special tinerii antreprenori care au ideii de business, dar care poate nu stiu sa faca un plan de afaceri sau se confrunta cu piedici care tin de fiscalitate", conchide Alexandra Popa.

Vrei sa afli mai multe despre antreprenoriat sau despre cum sa iti lansezi o afacere? Start-Up Wall-Street, emisiune difuzata la Radio Lynx in fiecare miercuri, de la 12 la 13, este cel mai nou produs editorial wall-street.ro.

A lansat un business dupa 10 ani de marketing. Pune intrebari si castigi o carte despre antreprenoriat

A lansat un business dupa 10 ani de marketing. Pune intrebari si...

Invitatul din aceasta saptamana va fi Marius Tudosiei, proprietarul Bacaniei Vechi, un business lansat in urma cu un an. Tema emisiunii este “Primul an in antreprenoriat”. Puneti aici intrebarile voastre.