"Poate ca e mai bine ca am inceput acest business-ul in plina criza, pentru ca in felul asta mi-am deschis ochii la tot felul de lucruri", spune Alecu.

Cu toate ca regreta ca nu a inceput afacerea intr-o perioada de boom, cu vanzari mari, pentru ca atunci ar "fi ars mult mai repede etapele acumularii de experienta", tanarul antreprenor mentioneaza ca este foarte aproape de a trece pe profit, lucru care ar putea sa se intample in acest an.

El isi aminteste ca afacerea a inceput de la o oportunitate si a fost ceva spontan. Pur si simplu a decis cu partenerul sau de afaceri, Adrian Matei, sa nu treaca pe langa aceasta sansa.

"Daca mi-ar fi spus cineva acum cinci ani ca o sa am o afacere in retailul de haine nu as fi crezut. Nu era nici macar in top 30 ideii de business pe care vroiam sa le pun in practica", mentioneaza Alecu.

Desi este considerat un brand de lux, antreprenorul nu crede ca Hugo Boss se pozitioneaza pe o nisa.

"Mai degraba unii dintre concurentii nostri sunt pe nisa. De exemplu, Ermenegildo Zegna este mai pe nisa. Practic, cel mai ieftin produs al lor este de doua ori mai scump decat al nostru", explica Andrei Alecu.

Cele doua magazine Hugo Boss din tara (Constanta si Bucuresti) comercializeaza exclusiv brandul Hugo Boss, dar sunt mai multe linii care apartin firmei: Boss Black, Boss Selection, Boss Green, sau Boss Orange, ultimile doua fiind linii sport, in timp ce primele 2 sunt liniile elegante ale brandului.

Regulile unei afaceri in franciza

Andrei Alecu, fiul fostului director general al McDonald's Marian Alecu, povesteste cat de mult difera o afacere in franciza de restul initiativelor, mai ales daca luam in calcul si exigenta germanilor.

Cei de la Hugo Boss Germania au aprobat pana la cel mai mic detaliu modul in care au fost amenajate magazinele din Romania.

"Cei de afara ne recomanda pe ce sa ne concentram in expunerea produselor si tin foarte mult cont de asezarea produselor pe raft", explica Alecu.

Mai mult, viziunea reprezentantilor Hugo Boss Germania difera mult in privinta campaniilor publicitare, de exemplu. Alecu isi aminteste ca cei din Germania nu au fost de acord cu o campanie outdoor pe care vroiau sa o faca aici in Romania, dar pana la urma au acceptat ca pe piata locala pot prinde alte abordari.

"Ei ne pot sugera aproape totul, dar nu inseamna ca ne obliga sa facem asa. Pana la urma sunt banii nostri la mijloc", subliniaza Alecu, care precizeaza ca sunt obligati prin contract sa comande de un anumit buget in fiecare luna.

Citeste si:

In plus, ironia unei afaceri in franciza este ca multe din produsele Hugo Boss sunt fabricate in Romania, dar nu pot fi achizitionate direct. Ele trebuie sa se duca in Germania si abia apoi sa fie importante de partenerii din Romania.

"De exemplu, cea mai buna pereche de blugi HB se face in Romania, dar nu stim unde si chiar daca am sti nu avem cum sa comandam direct", mentioneaza antreprenorul.

Totodata, desi este tanar (25 ani), Andrei Alecu a raspuns provocarii de a initia in tainele antreprenoriatului un ucenic, in cadrul proiectului Mercedes Benz "125 de ani de inovatie, 125 de reguli despre leadership".

Alecu va incerca timp de o luna sa fie mentorul Laviniei Irimia, o tanara care si-a lansat o afacere intr-un domeniu apropiat: retailul de tricouri inscriptionate.

Cele mai importante sfaturi pe care poate sa le primeasca un antreprenor la inceput de drum sunt legate de marketing si comunicare. Andrei Alecu i-a recomandat Laviniei Irimia sa nu faca economii la marketing si daca poate sa mizeze cat mai mult pe marketingul agresiv, pentru ca numai asa poate sa isi creasca cat mai repede imaginea brand-ului.

La fel a facut si Hugo Boss Romania, cand a fost nevoit sa se diferentize de fostii parteneri HB care renuntasera la franciza, marketingul agresiv fiind necesar in conditiile in care clientii identificau marca cu fostul magazin de langa hotelul Radisson Blue.

De asemenea, Alecu isi aminteste ca nu a vrut sa angajeze la inceput un specialist in comunicare, pentru a-si reduce costurile, dar acest lucru s-a simtit si in in cele din urma si-a dat seama ca fiecare investitie are rostul ei.

Asa ca, sfatul pentru orice antreprenor este sa nu neglijeze comunicarea si marketingul, iar in masura resurselor financiare sa incerce sa le faca intr-un mod agresiv.

Lavinia Irimia este o tanara antreprenoare care vrea sa isi dezvolte afacerea de imprimat tricouri, acum fiind pusa in fata provocarii de a-si contura un stil propriu.

Ea recunoaste ca nu este deloc usor sa isi descopere un stil numai al ei, tinand cont ca nu a facut o scoala de design sau de arte.

"Nu am vrut sa imi angajez un designer, pentru ca am vrut sa imi conturez propriul stil. Tinand cont ca piata este destul de saturata pe ce vreau eu sa fac, trebuie sa ies in evidenta", crede Irimia.

Mercedes Benz la lansat recent cu ocazia implinirii a 125 de ani un proiect inedit prin care antreprenorii Camelia Sucu, Calin Fusu, Alexandru Tomescu, Stephan Peleger si Andrei Alecu vor incerca timp de o luna sa impartaseasca din secretele succesului in afaceri celor cinci ucenici alesi de acestia. wall-street.ro sustine prin intermediul redactorului Razvan Enache echipa Andrei Alecu-Lavinia Irimia.