Strategia oceanului albastru (Blue Ocean Strategy), care a aparut in 2007 la editura Curtea Veche, este cartea saptamanii din cadrul emisiunii Start-Up Wall-Street.

Sfat pentru antreprenori: Nu plecati la drum fara un plan de business. Chiar si gresit!

Sfat pentru antreprenori: Nu plecati la drum fara un plan de...

Start-Up Wall-Street, emisiune difuzata la Radio Lynx si pe wall-street.ro in fiecare miercuri, de la 12 la 13, este un talk-show saptamanal care se adreseaza antreprenorilor si celor ce doresc sa inceapa un proiect pe cont propriu. Cartea a fost propusa de catre Eusediu Margasoiu, partener The Network, in cadrul emisiunii de saptamana trecuta.

Cartea Blue Ocean Strategy a iesit pe piata americana in 2005, sub semnatura lui Chan Kim si Renée Mauborgne. Autorii prezentau o alternativa la teoria “oceanului rosu”, scenariul de marketing in care competitorii se ataca reciproc pentru a-si mari cota de piata. In loc de asta, spun cei doi, marketerii ar trebui sa se orienteze spre non-consumatori, sa identifice barierele care ii opresc sa cumpere si sa creeze intocmai produsele pe care non-consumatorii si le-ar dori. Se creeaza astfel o piata noua, care lasa competitia pe dinafara - “oceanul albastru”.

Doi ani mai tarziu, compania de strategie de marketing StratX a realizat impreuna cu autorii cartii o simulare a teoriei folosind industria de gaming. In competita dintre Sony, Microsoft si Nintendo, solutia Wii a Nintendo reprezinta o miscare de tip Blue Ocean. Cei de la Nintendo au identificat o categorie de non-consumatori, familia, pentru care au creat o consola care se foloseste la comun si presupune miscare fizica. Au pus bazele unei piete noi, fara sa-si afecteze competitia sau celelalte componente ale propriului business.

Exista o lunga istorie a competitiei acerbe dintre companiile care lupta pentru cote de piata mai bune, incercand sa se diferentieze de restul firmelor.

Citeste si:

In economia supraaglomerata de astazi, competitia are ca rezultat aparitia unui „ocean rosu”, in care rivalii se straduiesc sa acapareze un „bazin” de profit din ce in ce mai restrans.

Autorii cartii, Kim si Mauborgne, sunt de parere ca viitorii lideri de piata vor reusi nu incercand sa elimine concurenta, ci creand „oceane albastre” alcatuite din zone ale pietei nedisputate si capabile de o dezvoltare rapida.

Strategia oceanului albastru ofera o metoda sistematica de transformare a concurentei intr-un element irelevant. Examinand o gama larga de miscari strategice realizate in mai multe ramuri economice, cartea pune in lumina cele sase principii pe care orice companie le poate aplica pentru implementarea cu succes a strate-giei oceanului albastru. Aceste principii se refera la retrasarea grani-telor pietei, concentrarea asupra imaginii de ansamblu, depasirea cererii existente, ordonarea diferitelor secvente in succesiunea lor corecta, depasirea obstacolelor organizationale si punerea in practica a strategiei.

Renuntand la gandirea strategica traditionala, aceasta carte-reper deschide o perspectiva noua si indrazneata pentru companiile care doresc sa aiba in viitor un cuvant de spus in domeniul lor de activitate.

Prin urmare, nu concurati cu rivalii dumneavoastra - determinati-i sa devina irelevanti!