Alte afaceri preferate de potentialii investitori in domeniul francizelor sunt cele din retail (10,8%), fast-food (9,1%), businessurile cu cafenele (9,0%), restaurante (6,2%) si beauty&spa (5,9%).

Pe de alta parte, cei care se gandesc sa dezvolte o afacere in franciza sunt cel mai putin interesanti de agricultura si industria prelucratoare (0,2%).

Posibilii investitori in francize sunt interesati sa inceapa un business in servicii pentru ca vad acest domeniu ca fiind cel mai adecvat experientei, pregatirii si asteptarilor proprii, dar si cel mai profitabil domeniu. Acesta este considerat domeniul cel profitabil de catre 46,4% dintre cei 900 de respondenti ai studiului.

Alte afaceri considerate profitabile sunt cele din fast-food (19,7%), restaurantele (10,9%) si retailul (10,8%).

Majoritatea managerilor si antreprenorilor (65,4%) care vor un astfel de business si-ar dori sa investeasca pana in 10.000 de euro, 22,4% sunt dispusi sa investeasca intre 10-30.000 de euro, 8% aproximativ 30-50.000 de euro, 1% intre 50-70.000 de euro, 0,8% intre 70-100.000 de euro si 2,4% peste 100.000 de euro.

Jumatate vor sa inceapa investitia intre 1-3 ani

Pe de alta parte, circa 48,5% dintre cei isi doresc un business in franciza vor sa faca investitia intre 1-3 ani, circa o treime cred ca ar putea porni o astfel de afacere mai devreme de un an si 18,8% preconizeaza ca nu vor incepe businessul mai devreme de trei ani.

“Daca in 2012 creditarea va fi mai accesibila pentru antreprenori, tot mai multi vor incerca sa deschida businessuri noi in sistem de franciza pentru ca in Romania este o mare diferenta intre Bucuresti si orasele de 300-400.000 de locuitori pe de o parte si cele 100-200.000 de locuitori pe de alta. Si tot mai multe francize vor patrunde in aceste orase mai mici, in care nu exista foarte multe centre comerciale, unde chiriile sunt mai mici fata de Bucuresti si orasele de 300-400.000 de locuitori”, a explicat Adrian Gheorghe, directorul general al companiei de consultanta in domeniul francizelor ThinkBig International.

In prezent, in Romania sunt circa 550 de branduri francizate, potrivit lui Gheorghe.

Citeste si:

Cei mai importanti factori in succesul unei francize sunt oamenii (3,36%), experienta (3,26%), banii (2,94%), puterea brandului (2,90%) si consultanta primita (2,54%).

In acelasi timp, participantii la studiu spun ca principalele riscuri atunci cand incepi o astfel de afacere sunt costurile (38%), dezvoltarea limitata a afacerii, 36,2% si pierderea independentei (23,8%). Alte riscuri (2%) sunt neadaptarea la piata locala, flexibilitatea limitata, asistenta insuficienta din partea francizorului, locatia nepotrivita, concurenta, incompetenta managerului si criza economica.

Totodata, ei afirma ca obstacolele in calea dezvoltarii francizelor sunt puterea de cumparare scazuta a romanilor (35,2%), costul mare a finantarii (30,6%), legislatia (24,1%) si numarul mare de branduri francizate (9%). Printre alte motive (1%) sunt informarea insuficienta, neincrederea oamenilor, deficientele fortei de munca, coruptia si birocratia.

In privinta tarii de provenienta a franziei, cei mai multi (40,7%) nu stiu din ce tara provine brandul in care si-ar dori sa investeasca.

Insa, restul isi doresc sa ia francize din SUA (16,9%), Germania (14,1%), Romania (13,6%), Italia (5,5%), Franta (4,1%), Spania (1,3%), Marea Britanie (0,8%) si Turcia (0,4%). In acelasi timp, 2,6% dintre respondenti isi doresc sa preia francize din tari diferite de cele listate mai sus.

Studiul „Perceptia intreprinzatorilor romani cu privire la afacerile in franciza”. a fost realizat online in perioada 29 august - 16 septembrie 2011 pe un esantion de 900 de respondenti.

Majoritatea participantilor sunt intre 36-55 de ani (56,4%), de sex feminin (51,4%), sunt absolventi de studii universitare si postuniversitare (84,6%), isi desfasoara activitatea in departamente administrative sau de vanzari (52,4%) si au experienta in afaceri de peste trei ani (53,4%).

Sursa foto:Freedigitalphotos.net