Printre motivele pentru ca romanii prefera sa investeasca in acest business este faptul ca modelul francizei este un format de business testat pe mai multe piete, faptul ca exista unele beneficii datorita parteneriatelor cu anumiti furnizori agreati de compania francizoare sau ca aceasta ajuta antreprenorul sa isi instruiasca personalul.

“In 2011 s-a simtit o relansare a firmelor in sistem de franciza mai ales in orasele cu intre 100-300.000 de locuitori. Au fost in special cereri pentru restaurante si cafenele, dar si pentru retailul de haine si accesorii. Nivelul investitiilor a variat intre 30-50.000 de euro pentru francizele de restaurante si cafenele, iar in retail intre 50-100.000 de euro. Majoritatea celor care au investit sunt antreprenori locali care au in portofoliu mai multe firme si care au vazut oportunitatea de a se extinde si de a obtine venituri noi astfel. In general, recuperarea investitiei se face in aproximativ 2-3 ani”, afirma Adrian Gheorghe (foto).

Printre cei mai mari oameni de afaceri romani care si-au extins afacerile prin francize se numara Octavian Radu (Vapiano, Cup&Cino, Debenhams, iar in curand Diverta), Dragos Petrescu (City Grill, City Café, BackWerk) Catalin Mahu (La Mama) si Puiu Popoviciu (IKEA- franciza vanduta anul trecut suedezilor care au intrat astfel direct pe piata romaneasca, KFC, Pizza Hut si recent Cinnabon)

O treime dintre cei care detin o franciza sunt antreprenori cunoscuti cu mai multe afaceri

In general, in jur de 35-40% dintre cei care au afaceri in franciza sunt antreprenori care detin mai multe businessuri, 20-30% sunt manageri care au lucrat cel putin zece ani pe functii importante si au un capital pe care si-l doresc sa-l investeasca, iar restul sunt antreprenori care pur si simplu isi doresc sa infiinteze o afacere. Acestia au sume de investit intre 10-30.000 de euro, insa doar 10% dintre cei care depun cereri de obtinere a francizelor si ajung sa isi vada pe picioare businessul.

Pe piata locala exista in jur de 550 de firme care opereaza in sistem de franciza o cifra asemanatoare cu cea din Ungaria, dar la nivelul pietei poloneze din anii 2007-2008.

Cele mai multe afaceri in franciza deschise in Romania sunt in domeniul restaurantelor si cafenelelor, retailului, al serviciilor auto, de curatenie, de infrumusetare, productie publicitara, dar si in domeniul imobiliar.

Peste jumatate dintre cei care vor un business in franciza vor sa aleaga domeniul serviciilor

Citeste si:

Pe de alta parte, in ceea ce priveste afacerile in franciza care ar putea sa fie deschise, peste jumatate (58,7%) dintre cei care vor sa inceapa un astfel de business ar alege domeniul serviciilor (financiare, de contabilitate ori de consultanta), segmentul retailului (10,8%), fast-food (9,1%), businessurile cu cafenele (9,0%), restaurante (6,2%) si beauty&spa (5,9%), arata un studiu realizat de ThinkBig International si Rentrop & Straton Market Research.

Posibilii investitori sunt interesati sa inceapa un business in servicii pentru ca vad acest domeniu ca fiind cel mai adecvat experientei, pregatirii si asteptarilor proprii, dar si cel mai profitabil domeniu.

“Daca in 2012 creditarea va fi mai accesibila pentru antreprenori, tot mai multi vor incerca sa deschida businessuri noi in sistem de franciza pentru ca in Romania este o mare diferenta intre Bucuresti si orasele de 300-400.000 de locuitori pe de o parte si cele 100-200.000 de locuitori pe de alta. Si tot mai multe francize vor patrunde in aceste orase mai mici, in care nu exista foarte multe centre comerciale, unde chiriile sunt mai mici fata de Bucuresti si orasele de 300-400.000 de locuitori”, a explica Adrian Gheorghe.

Cel mai dificil de adus sunt brandurile de lux

Oficialul ThinkBig International afirma ca cel mai dificil de adus sunt brandurile italiene de lux deoarece au standarde foarte ridicate. Insa dupa ce in 2008 pe piata locala au intrat francezii de la Louis Vuitton, in ultimul an au deschis primele magazine la Bucuresti si italienii de la Emporio Armani si Gucci.

“Sunt multe alte branduri care din cauza conditiilor dificile nu sunt inca in Romania. De obicei, negocierile sunt intre sase luni si doi, trei ani”, afirma Gheorghe. El adauga ca cei care aduc francize de lux in general negociaza direct cu compania francizoare.

In general, investitia in lansarea intr-un astfel de magazin de lux trece de un milion de euro.