"Pana in 2008 si 2009 consumul a crescut in orice industrie, indiferent ce s-a intamplat. Intre 2008 si 2008 totul s-a majorat cu doua cifre an dupa an. Practic, companiile romanesti nu au fost provocate si neavand provocari nu au alocat resurse pentru dezvoltarea capabilitatilor. Si cand mereu cresti ai tot mai multa incredere in tine. Cand a venit criza, tot ce stiam a fost provocat, oamenii au incercat sa faca ce stiau si nu a mai functionat", afirma cofondatorul The Network.

Eusediu Margasoiu, manager cu aproximativ 15 ani de experienta in marketing si vanzari in cadrul Pepsi Romania, a infiintat compania de consultanta in 2008 alaturi de Cristina Gheorghe, manager cu cinci ani de experienta in resurse umane si cultura organizationala in Procter&Gamble.

El spune ca odata cu criza antreprenorii si-au dat seama ca trebuie sa investeasca in competentele angajatilor.

“In prezent diferente mari intre competitori nu sunt ori sunt tot mai mici. Sau se inchid tot mai repede pentru ca tehnologiile pot fi copiate usor. Nu mai este perioada anilor '70-80 cand tehnologiile faceau diferenta. Avantajul primului venit nu mai este atat de semnificativ, iar avantajul nu mai sta in tehnologie, ci in capabilitatile oamenilor. Iar aici este mai greu sa copiezi pentru ca iti ia timp. Antreprenorii romani nu au investit deloc in oameni, iar ei sunt cea mai mare resursa a unei companii”, afirma consultantul.

Ce spune Eusediu Margasoiu despre:

Antreprenor si CEO?

“Faza in care antreprenorul este si CEO este o etapa. Daca vorbim de capitalismul romanesc el a fost brutal taiat in timp ce se dezvolta dupa Primul Razboi Mondial si apoi a urmat o pauza de peste 40 de ani. El este acum intr-o faza embrionara, in aceea in care pentru antreprenorul roman nu sunt diferente in zona de actionariat si cea de executiv. In prezent, ele se suprapun, dar aceste doua lucruri trebuie segregate in timp.

De multe ori in faza de dezvoltare a companiei antreprenorul nu mai este bun pentru ca s-ar irosi. Si atunci ar trebui sa intre in zona de actionariat si sa ia executivi care sa duca compania la un alt nivel. Acum nu exista aceasta segregare, este un hibrid care nu functioneaza bine mereu pentru ca antreprenorul roman de multe ori se poarta ca un actionar si invers.

Citeste si:

Despre criza

Noi abia acum traim prima criza, in timp ce capitalismul occidental a trecut prin 10-15 crize. Pentru noi este un soc, dar criza ne invata.

De exemplu, criza ne-a ajutat pe noi pentru ca facut constienta nevoia de consultanta de management. Industria romaneasca de consultanta de management nu prea exista inainte de 2008. Criza a fost botezul acestei industrii.

Faptul ca Romania a crescut ca o ciuperca dupa ploaie a fost si bine si rau. Pe de o parte, contextul a permis ridicarea rapida a consumului, dar neavand provocari oamenii nu au alocat resurse pentru a se dezvolta ca sa depaseasca aceste provocari.

Cred ca ultimii ani au generat un val de oameni nu atat de bine pregatiti. Insa, criza va da incet si bine oameni tot mai pregati pentru ca apar provocari pe care va trebui sa le depasim. Criza va selecta valori si va aseza un nou set de paradigme bune.

Schimbari de personal

Exista turbulente in corporatii, este o fluctuatie de personal semnificativa din cauza unei presiuni pe rezultate. Si cand nu ies rezultatele se schimba oamenii. Stiu cazuri in care in ultimii trei ani s-au schimbat doua, trei echipe de top management in corporatii mari.

De exemplu, la Pepsi, noi am fost aceeasi echipa de management timp de zece ani. Dar cand vii si faci schimbari si ai si oameni de diferite nationalitati, apar bariere culturale, de comunicare. Oamenii trebuie intai sa dea jos aceste bariere si ia timp si bani pentru ca pui resurse in a te intelege cu celelalt. Fotbalul este un caz foarte bun in acest sens si in prezent fotbalul este copiat in foarte multe companii din Romania. Schimbarile acestea nu vor rezolva nimic, trebuie sa lasi ca oamenii sa faca lucruri pe termen lung, sa ii lasi sa contruiasca.