Antreprenorul, in varsta de 43 ani, a inceput afacerea in anul II de facultate impreuna cu alti doi prieteni, punand bazele primei agentii care a inchiriat Mos Craciuni adevarati.

„Prin '93, intr-o camera obscura din Complexul Studentesc Regie, impreuna cu doi prieteni, s-au pus bazele Agentiei Mos Craciun. Am inceput in primul an timid si fara prea multi bani, dar cu dorinta puternica sa realizam ceea ce nu se facuse pana atunci, inchirierea Mosului Craciun Adevarat. Anii au trecut si noi ne-am imbogatit cunostiintele despre copii, despre parinti, despre companii...”, spune Dan Anghelescu.

Investitia initiala in proiectul cu Mos Craciuni nu a fost foarte mare, nici macar pentru acele vremuri, explica proprietarul agentiei.

“La inceputurile afacerii, costurile vizau exclusiv costumele de Craciun. Barbile erau confectionate din vata si aratau destul de rau purtate de cateva ori, si asta necesita schimbarea lor dupa fiecare eveniment. Un an mai tarziu, cu ajutorul unor cunostinte am reusit sa aducem din strainatate barbi naturale. Business-ul a inceput cu 5 costume, dupa o investitie de 120-130 de dolari", spune Dan Anghelescu.

Afacerea cu Mos Craciuni se adreseaza persoanelor fizice si firmelor. Tariful pentru un Mos Craciun se ridica la 200 lei/prestatie, in functie de numarul de copii. Pentru companii, Mos Craciun Corporate are un tarif de 50 euro/ora, iar reprezentatia mosului animator porneste de la 25 euro.

Transpusa in zilele noastre, o astfel de afacere nu ar supravietui fara o promovare pe masura: “Astazi, pentru a avea o calitate foarte buna in serviciu sau in activitatea pe care o intreprinzi, ai nevoie de publicitate pe toate mediile de informare cat si de puterea retelelor sociale”, explica fondatorul Agentiei Mos Craciun.

Dar ce suma ar fi necesara acum pentru a incepe un business cu Mos Craciuni? “Cred ca 5.000 euro ar fi suficienti. Insa aceasta investitie va fi armotizata abia dupa 2-3 ani, fiind o activitate ce dureaza doar cateva saptamani pe an", mai spune Anghelescu.

Citeste si:

Cel mai mare contract incheiat de Agentia Mos Craciun a fost cu lantul de supermarketuri “La Fourmi”, preluat in 2008 de belgienii de la Mega Image, parte a grupului Delhaize. “Timp de trei saptamani, fiecare supermarket avea cate un Mos Craciun care anima atmosfera din respectivele locatii. Valoarea contractului s-a ridicat la 2.000 euro”, sustine Dan Anghelescu, proprietarul agentiei Mos Craciun.

Prima oferta cu Mos Craciuni, isi aminteste Anghelescu, a fost un contract incheiat cu publicatia “Libertatea” - “erau Mos Craciuni promoteri care avea inscriptionat pe spate numele ziarului.

Totusi, in ultimii ani, s-a simtit o scadere a cererii din cauza concurentei, dar si a oamenilor care nu mai simt la fel sarbatoarea de Craciun: “Oamenii nu mai au acea dorinta de apropiere a Craciunului pe care o aveau in urma cu cativa ani, desi, cu 8 lei - tariful practicat in ultimii 4 ani de noi pentru o ora cu Mos Craciun, nu iti mai poti cumpara nici un pachet de tigari”, spune razand antreprenorul roman.

Turismul, tinerii si sfaturile unui antreprenor

Inceputa in 1992, La Piovra esteo agentie full service fiind prima afacere deschisa de Anghelescu. Agentia ofera tipurile de servicii: organizari evenimente, rent-a-car, ghizi specializati, cazari.

Cu o experienta de peste 20 de ani in domeniu, Dan Anghelescu, ii sfatuieste pe tinerii antreprenori interesati de turism sa nu e arunce in lupta daca nu au capatat o minima experienta: “Ii sfatuiesc pe tineri sa lucreze cel putin un an intr-o agentie de turism si apoi sa vada daca merita sau nu acest business. Eu il fac de foarte multi timp, dar daca va uitati in top 300 cei mai bogati oameni niciun proprietar de agenti de turism nu se regaseste. Marjele sunt mici, concurenta e mare, investitiile sunt substantiale”, explica proprietarul agentiei La Piovra.

Anghelescu ii mai sfatuieste pe toti cei interesati sa intre intr-o afacere sa nu se aventureze fara un business-plan unde sa isi structureze foarte bine business-ul. Mai mult decat atat, este esential ca acestia sa fie la curent cu toate noutatile din domeniul economic si nu numai, sa citeasca publicatiile de afaceri sau sa urmareasca informatiile din acest sector.

In ceea ce priveste dezvoltarea unei noi afaceri in Romania, proprietarul La Piovra si al agentiei Mos Craciun trage un semnal de alarma autoritatilor vizavi de infrastructura deficitara din tara noastra: “Problema cea mai mare a noastra este infrastructura. Drumurile ne omoara. Avem locuri minunate, dar trebuie sa le si putem vizita”