Cele mai interesante teme din emisiunea Start-Up Wall-Street, difuzata in direct la Radio Lynx si pe Wall-Street.ro:

O tara de inventatori

"Din experienta de la Arena Leilor (n.red.: emisiune TV care cauta cele mai bune idei de afaceri) am ajuns la concluzia ca suntem o tara de inventatori. Ne place sa inventam, dar ne limitam la atat, ideile nu au aplicabilitate si nici valoare adaugata. Doar inventam, fara sa vedem valoarea economica."

Sa stii sa vinzi e important, nu cati bani
"Ne lipseste cultura vanzarii, nu stim sa ne vindem. De exemplu, prima data cand am organizat Business Mentoring Proram, am lansat programul incepand cu modulul de vanzari si nu cel de finantare. Iar unii participanti ne-au intrebat de ce vanzari si nu finantare. Multi pleaca de la ideea ca intai trebuie sa ai bani, si apoi o afacere. Insa trebuie sa ai un produs, un serviciu pe care sa stii sa-l vinzi pentru ca pana nu ai un produs, nu ai ce sa vinzi oricat de multi bani ai avea."


Luati-va parteneri. Nimeni nu va fura ideile!
"Uitati de faptul ca partenerul iti fura ideea, este fals. Este imposibil sa ai o idee atat de originala incat niciodata sa nu se fi gandit alte sute de milioane de oameni la acelasi lucru. Suntem sapte miliarde de oameni, este imposibil. Poate fi diferit modul in care aplici acea idee. Dar o idee care nu e pusa in aplicare si nu genereaza venituri, nu are nicio valoare. Este un nonsens sa spui ca cineva iti fura ideea."

Tehnologia, domeniul cu cel mai mare potential
"Romania are potential foarte mare in zona de tehnologie. Sunt afaceri mici care au realizat lucruri mari. De exemplu, in urma cu cateva saptamani, Twitter a cumparat Summify, un business romanesc. Este un domeniu in care avem talent si care nu este exploatat. Si este dureros pentru ca vin companii mari precum Facebook sau Google care recruteaza oameni care daca ar avea alternative reale si de calitate ar ramane aici. Si nu ma refer la site-uri online sau de comert electornic, ci la aplicatii mobile, la aplicatii inteligente, la robotica."

Antreprenoriat cu foarte putina inovatie
"Foarte putini isi dau seama care este potentialul emisiunii Arena Leilor. Nu uitati ca puteti face rost de o investitie de 100.000 de euro cash si acest lucru nu este exploatat. In continuare vedem afaceri la limita dintre angajat si antreprenoriat, cu foarte putina inovatie. Multi ar vrea un partener care sa faca afacerea si ei sa fie angajati. In acelasi timp sunt multi antreprenori de valoare care nici nu s-au gandit sa vina la emisiune. Daca ne uitam la editiile anterioare, au fost foarte putine proiecte care au fost prezentate cum trebuie. Exista aceasta perceptie ca <<Nu ma duc sa ma fac de ras>>. Dar nu te faci de ras. Te duci si ai sansa sa obtii o finantare de la oameni cu experienta. "

Guvernul si antreprenoriatul
"Ministerul Economiei ar trebuie sa se ocupe de promovarea antreprenoriatului, dar, din pacate, modul in care inteleg cei de la minister sa se ocupe de dezvoltarea antreprenoriatului lasa inca de dorit. Avem multe programe, dar nu este nimic coagulat pentru un scop bine definit. Daca ne uitam, acest minister a facut o serie de strategii, care sunt documente bune, dar nu ating esenta, aceea de a considera antreprenoriatul ca alternativa la cariera.

La fel, Ministerul IMM-urilor, din pacate, s-a concetrat prea mult pe partea de asistenta. Noi avem inca o cultura, aceea a grantului. Asteptam sa ni se dea As fi de acord cu acest lucru daca ai si face ceva concret cu banii respectivi."

Bancile si finantarea start-upurilor
"Nu este rolul bancilor sa finanteze start-upurile, ele nu vor finanta niciodata start-upurile. V-ati simti in siguranta daca ati sti ca bancile ar investi in afaceri cu grad mare de risc? Eu nu as fi foarte incantat. "


Despre business angels

"As fi schimbat legea 346 din 2004 (n.red. privind stimularea infiintarii si dezvoltarii intreprinderilor mici si mijlocii) pentru a putea crea un cadru care sa creeze o retea de business angels, de investori, oamenii cu posibilitati financiare care sa investeasca. As dezvolta o astfel de retea, asa cum este in Portugalia, Spania, Scotia si unde functioneaza foarte bine.

Cred ca putem ajunge in Romania la cateva sute de business angels. Nu avem o cultura o astfel de cultura, dar poate fi creata. De exemplu, in SUA, este o scoala pentru business angels, in care te pregatesti ca sa devii business angel."

Ce buget trebuie sa ai ca business angel
"Poti incepe de la un capital mic, de 50.000 de euro. Nu este o limita. Dar, pentru un business angel, mai important decat suma este ca acesta sa se gandeasca cum sa inceapa, cat ar vrea sa investeasca, in ce fel de proiecte, ce si-ar dori sa obtina, ce asteptari are, care este profilul lui ca investitor si cati bani si-ar permite sa piarda. De fapt, de cati bani s-ar lipsi daca ideea respectiva nu s-ar fructifica."

Citeste si:

Sa te faci cunoscut conteaza mai mult decat banii
"In editia speciala din decembrie a obtinut finantare un domn cu o pastravarie, iar acesta a reusit sa isi faca afacerea care acum aduce valoare comunitatii. Uneori nu finantarea iti aduce beneficii, ci prezenta, beneficiul a venit din expunere. Acum multa lume din toata tara il cauta pentru ca l-a vazut la televizor."

Despre business mentoring
"Foarte multi oameni de afaceri nu au aceasta deschidere de a da ceva inapoi din pacate. Nu ca nu ar vrea, poate vor, dar nu stiu unde si cum. Asta incercam noi sa facem prin Business Mentoring Program. Incercam sa aducem laolalta oameni cu experienta si antreprenori noi."

Antreprenoriatul romanesc este de nota 2-3. In 2020 trebuie sa fie de nota 10

"Antreprenoriatul in Romania nu trece de nota 5 pe o scara de la 1 la 10. Suntem la 2-3 la cultura antreprenoriala desi avem exemple de succes. Dar sunt putine comparativ cu potentialul.

Perioada comunista a reusit sa distruga ce am avut in perioada interbelica si aveam cateva nume. Acum, initiativele nu prea mai exista. Deja am intrat intr-o mentalitate de genul ca trebuie sa ai pile, relatii intr-o afacere. Lucru care s-ar putea sa conteze, dar nu este primordial.

In ultimul an, am vazut progrese, dar lente pentru ca exista o temere a antreprenorilor de a-si lua un partener.

Romania va fi mai antreprenoriala in 2020. Sunt convins pentru ca deja sunt universitati care fac programe de educatie antreprenoriala. Marea mea problema este ca se preda dupa manuale si ca cei care fac acest lucru sunt profesori. Respect foarte mult profesorii, dar partea de antreprenoriat ar trebui sa fie predata de oameni care au experienta reala si care apoi au devenit profesori. In 2020 ar trebui sa fim la nota 10 din punct de vedere al culturii antreprenoriale si este realizabil daca depunem un efort. "

Antreprenorii romani sunt grabiti, dar au vointa
"Antreprenorul roman este foarte grabit, nerabdator. Insa are vointa si determinare, chiar daca determinarea vine in contractie cu nerabdarea. Este foarte pregatit tehnic, insa nu stie cum sa isi construiasca si administreze afacerea. In primul rand pleaca singur la drum ceea ce nu este OK pentru ca ar trebui sa inceapa cu o echipa. Chiar daca pleaca singur la drum apare un conflict cu propria persoana, pentru ca este foarte bun tehnic, dar in acelasi timp este si manager.

Daca gandesti ca un tehnician iti spui ca trebuie sa creezi anumite servicii, ceea ce vine in contradictie cu gandirea de manager care iti spune care sunt costurile si ca daca vrei sa faci anumite lucruri trebuie sa tai de undeva. Este un echilibru fragil si greu de intretinut. De aceea este bine sa fie doi parteneri, iar unul sa fie manager si unul tehnician."

Antreprenoriat cultural?
"Poate deveni un business, insa este o chestiune de educatie, intrucat nu suntem dispusi sa platim pentru cultura. Trebuie sa ai rabdare, sa investesti energie si timp pentru ca este o schimbare de mentalitate."

Esecul este natural. Faceti afaceri in domeniile in care va pricepeti!
"Trebuie sa invatam sa acceptam esecul, trebuie sa-l luam ca atare, este natural, firesc. Eu, de exemplu, mi-am inceput cariera de antreprenor in liceu, in timp ce parintii imi spuneau ca este o pierdere de timp.

In 1997 am fost broker de asigurari si spuneam ca acesta este viitorul, dar nu a functionat pentru ca nu am avut de la cine sa invat si am esuat.

Al doilea business, pentru ca era la moda si mai este si astazi, dar este greu de inteles si nu se potriveste tuturor, a fost acela de multilevel marketing (n.red. principiu pe care functioneaza companii precum Oriflame, Avon sau Amway). Si din nou nu a avut cine sa ma invate si am ratat.

Mi-am facut al treilea business pe care l-am vandut. Dar am invatat din greselile facute.

Cred ca trebuie sa faci un business in domeniul in care te pricepi cel mai bine, sa fi practicat meseria respectiva, sa intelegi toate procesele, sa fi folosit acel produs si sa intelegi toate caracteristicile pentru ca altfel risti un esec lanentabil. Si nu pentru ca nu ai fi tu un bun antreprenor, ci pentru ca nu intelegi nevoia beneficiarului. "

Start-Up Wall-Street este o emisiune difuzata in direct la Radio Lynx si pe wall-street.ro in fiecare miercuri, de la 12 la 13.