La 20 de ani, Catalin Scripcaru lansa, impreuna cu un fost coleg de liceu, un mic business in comert. Businessul, care consta in deschiderea unei tarabe la metrou, le-a provocat celor doi tineri certuri cu familiile, care preferau alegerea „clasica” a unei facultati in locul unei cariere timpurii de antreprenor. “Riscul face parte din meseria de antreprenor. Evident ca ceea ce am facut atunci ne-a creat probleme, dar noi voiam mai mult, nu ne vedeam in postura angajati”, povesteste managerul.

In timp, afacerea a crescut si cei doi tineri au inceput sa importe diferite produse din Germania, insa dezvoltarea nu a fost pe toate planurile. “Aveam biroul intr-o cabina telefonica, la un oficiu postal. Nu ne permiteam sa avem birou, mergeam la un oficiu postal si dadeam telefoane clientilor pentru a vinde ce aduceam din Germania”, mai spune Scripcaru.


Este important sa inveti din greseli

Dupa doi ani, Catalin Scripcaru si colegul sau de liceu au inceput sa aduca din Germania utilaje second-hand de brutarie si carmangerie. La un moment dat, a aparut intrebarea fireasca: “de ce nu ne deschidem propria brutarie?”. Zis si facut, numai ca lipsa de experienta a celor doi si-a spus cuvantul si afacerea a esuat, provocand pierderi. Insa orice pahar are si o parte plina.

“Am invatat din acest esec ca este important sa ai experienta in domeniul in care vrei sa investesti sau macar intr-unul apropiat. Este important sa investi din greseli si ceea ce conteaza cu adevarat este sa nu faci aceeasi greseala de doua ori”, afirma el.

Ceea ce l-a diferentiat pe Catalin Scripcaru si prietenul sau de “masa” tinerilor de 20 de ani a fost visul in care ei au crezut si pentru care au sacrificat toate celelalte lucruri. A fi antreprenor, considera Scripcaru, este ca si cum ai fi un sportiv de performanta: trebuie sa muncesti incontinuu, sa crezi in tine si in visul tau, adica sa te dedici total jobului tau.

Scripcaru a renuntat la antreprenoriat in 1997, cand compania austriaca Strabag i-a propus functia de country manager. “Am facut acel pas cu gandul de a invata cat mai mult, era o multinationala, aveam oportunitatea de a sari in pozitia de manager si am vazut-o ca o oportunitate. Oamenii de acolo m-au facut sa cad in «virusul» corporatiilor si sederea mea s-a prelungit de la trei ani la zece. De aceea, unul din sfaturile pe care le-as da tinerilor este sa ia decizii mai repede”.

Dupa zece ani ani a revenit la antreprenoriat. “Corporatiile iti ofera mult confort, esti ca un urs mare care stai in barlogul tau si ai un sistem care lucreaza pentru tine. Pasul catre antreprenoriat este ca saltul unui iepure, nesigur si plin de riscuri. In cazul meu, cand au trecut 10 ani a fost ceva psihologic, iar piata imobiliara a fost un pas natural”, afirma el.

Franciza iti aduce in primul rand reputatie

Citeste si:

In 2010, Catalin Scripcaru a cumparat drepturile francizei Century 21 pe piata locala, bazandu-se pe ideea ca servicile din Romania sunt inca intr-un stadiu precar. In plus, piata imobiliara dinainte de criza nu avea nevoie de consultanti in adevaratul sens al cuvantului, considera el, intrucat vanzarile erau foarte agresive. De aceea, preluarea unei francize cu un nume in real estate a fost solutia cea mai indicata.


“Ca antreprenor iti iei un risc, insa o franciza te ajuta sa-l diminuezi: in loc sa reinventezi roata, iei cunostintele de la cineva deja experimentat. O franciza iti ofera trei elemente pentru a-ti mari cota de piata: brand, sistem si suport. Alegi o franciza daca vrei sa-ti micsorezi timpul pana la castigarea unei reputatii”, explica Scripcaru.

In prezent, costurile pentru obtinerea unei licente de franciza Century 21 sunt de circa 10.000 euro, insa investitia pentru deschiderea unei agentii imobiliare ajung la 30.000 euro, in contextul in care punctul de break-even poate fi atins dupa sase-noua luni, estimeaza Catalin Scripcaru.

Cele mai mari costuri sunt reprezentate de chirie (20-25%), marketing si forta de munca, acest ultim aspect fiind si cel care conduce de cele mai multe ori la retragerea licentei.

"Astazi evaziunea fiscala din real estate e foarte ridicata. Unul din punctele trecute in codul de etica este ca nu lucrez la negru. De aceea, in 80-90% suntem nevoiti sa retragem olicenta pentru incalcarea codului de etica. Retragerea licentei se intampla si daca francizatul nu obtine businessul planul pe care si l-a propus si vede franciza ca pe un cost”, mai spune Scripcaru.

Vestea buna, considera el, este ca 80% dintre agentii imobiliar activi inainte de criza nu mai lucreaza in prezent, motiv pentru care se observa o schimbare a pietei de servicii, chiar daca este inca foarte slaba.

Ce spune Catalin Scripcaru despre:

Evolutia PIB: “2011 a fost un an la fel de greu ca si 2010 si cred ca 2012 va fi un an la fel de greu. Nu vad o imbunatatire. Sper sa vedem punctul de jos anul acesta, mai ales ca Guvernul a facut multe lucruri care se vor vedea la final de anului".

Curajul antreprenorial:
“Un antreprenor poate sa-si vanda si casa daca este increzator in businessul sau. Astfel de antreprenori sunt cei mai de succes. Multi antreprenori din SUA au dat falimente, insa nu au renuntat”.

Prima investitie: “Prima investitie a fost o cladire de birouri la Ploiesti, pe care am dezvoltat-o in 1998-1999. Greutatile au fost ca in orice pionerat: era printre primele cladiri de birouri din oras, iar conceptul de clasa A era neclar. Urmatoarea investitie a fost in rezidential si provocarea cea mai mare a fost partea de project management, la care trebuie sa fii excelent”.

Germania versus Statele Unite ca mediu antreprenorial: “M-am intersectat cu amandoua pietele si, de departe, SUA sunt cu cateva clase peste toate pietele din Europa, inclusiv cea din Germania. Americanii au o mai buna intelegere a conceptului de antreprenor. Ei inteleg ca un antreprenor nu va ceda, chiar daca a dat un faliment”.