“Constant vin baieti si fete noi si mai destepti decat cei care sunt antreprenori acum. Le lipseste experienta, dar daca le varsta lor aveam cunostintele lor, eram mult mai bine. In gaming a aparut un nou val de antreprenori”, explica Lemnaru.

Unul dintre proiectele care i-au atras atentia este Mavenhut, un start-up lansat de Cristian Badea, Elvis Apostol si Bobby Voicu, care, de altfel, participa la evenimentul VentureConnect pentru a primi finantare.

George Lemnaru s-a angajat in 2001 la site-ul pentru femei 121.ro, insa, dupa un an si jumatate si-a dat seama ca vrea sa lanseze propriul proiect.

Astfel, in 2003 a lansat site-ul de produse naturiste NaturaPlant.ro, care i-a dat posibilitatea sa-l cunoasca pe Alexis Bonte, investitorul de origine franceza care detine Trilulilu, si cu ajutorul caruia a lansat eRepublik.

“Voiam sa creez ceva extraordinar. De ce? Cred ca fiecare antreprenor are un mic dezechilibru. Trebuie sa fii putin dezechlibrat. Cred ca pentru a avea acea foame de rezultate, trebuie sa ai o anumita ambitie sau frustrare de a reusi, de a face mai mult decat au realizat parintii sau cei din jurul tau. A doua conditie este sa fii putin nebun. Sa iti zici ca poti sa creezi si sa ai curajul sa faci ceva mai tare decat este acum si pe care oamenii il pot folosi. Dupa cum spunea si Steve Jobs <<Stay hungry. Stay foolish>>”, explica Lemnaru.

Astfel, dupa ce a lansat NaturaPlant.ro si site-ul Centrofarm.ro, in 2007 George Lemnaru a fondat impreuna cu Alexis Bonte jocul de strategie politica, economica si militara eRepublik. Jocul a fost fondat cu aproximativ 200.000 de euro (investitia venind de la Alexis Bonte), iar intre timp platforma a ajuns la circa 3 milioane de utilizatori. Dintre acestia, in jur de 200.000 folosesc acest joc in fiecare luna.

In urma cu doua luni, Lemnaru s-a retras din functia de director operational al eRepublik Labs Limited, dezvoltatorul jocului, el ramanand actionar minoritar si pana in toamna anului viitor va fi consultant. Compania este in prezent condusa de Alexis Bonte (cofondator, actionar si director executiv) si Mihai Adamut (cel care in ultimul an a fost director de dezvoltare a produsului).

Spune ca s-a retras de la conducerea eRepublik pentru ca a creat un grup de oameni care poate functiona de la sine si pentru ca isi dorea sa lanseze o noua companie de jocuri. Iar atunci cand si-a dezvoltat echipa s-a bazat foarte mult pe intrapreneurship, un concept care se refera la faptul ca oamenii trebuie sa fie proactivi, sa vina cu idei de proiecte, mai exact, pot fi antreprenori in compania in care sunt angajati. Pentru eRepublik lucreaza aproximativ 40 de oameni in Romania si opt in Spania.

“Cand compania depaseste 20 de oameni, se schimba. Te schimbi si tu. Rolul unui antreprenor este de a forma oameni, de a-i ajuta ca ei sa rezolve probleme, sa-i motivezi. Nu cred ca poti crea o companie mare si scalabila fara sa dezvolti acest sistem de intrapreneurship. Este foarte important si de la inceput am mizat foarte mult pe el. Am facut tot posibilul sa creez oameni. De foarte multe ori vezi oameni care fac greseli, dar este o investitie pe termen lung si care merita. La eRepublik este un sistem care merge de la sine pentru ca acolo sunt oameni cu acest spirit, care sunt capabili sa creeze si sa dezvolte mai departe acest joc”, explica Lemnaru.

George Lemnaru lucreaza la un nou proiect in gaming

Dupa cateva saptamani de pauza, George Lemnaru a reinceput sa lucreze pentru a pune bazele unei noi companii de social gaming pe care vrea sa o lanseze pana la finalul anului. Acum cauta, parteneri, care sa fie ori posibili investitori ori cofondatori care sa aiba cunostinte tehnice, de programare, design, interfata cu utilizatorul.

“Eu ma axez pe produs, vreau sa creez produse, pentru ca acolo este puterea de a oferi plus valoare”, afirma anterprenorul.

Despre produs vorbeste si atunci cand aminteste care sunt cele mai importante lucruri intr-o companie: oameni si valorile lor, procesele si produsul.

Citeste si:

Daca la eRepublik a mizat pe ideea de patriotism, noul ori noile jocuri pe care le va lansa vor ajuta utilizatorul sa spuna ceva prin ele. “Produsele trebuie sa te ajute sa spui ceva” , explica Lemnaru.

O idee de la care ar putea porni un viitor joc este religia.

"Un joc interesant cred ca ar fi unul de religie, unul in care sa iti creezi propria religie, sa atragi enoriasi si sa iei puncte in functie de numarul lor. Eu sunt ateu. Nu cred in Dumnezeu, dar sunt pasionat de religie si cred ca religia este una dintre cele mai bune, interesante inventii pe care le-a avut omenirea. Si mai mult decat a atrage enoriasi in cadrul unei religii este sa ii duci pe oameni in rai. Sa ii dezvolti spiritual, iar pentru asta trebuie sa ii ajuti sa creeze spitale, scoli, teatre. Iar asta le ofera oamenilor posibilitatea sa faca o investitie in acei oameni pentru ca ei sa ajunga in rai. Ar putea prinde sau nu, depinde de cum este implementat", afirma intreprinzatorul.

Modul de business ar fi unul freemium, adica pe masura jocul avanseaza, utilizatorul incepe sa plateasca pentru anumite produse, servicii.

Intrebat de posibilitatea de a lansa un joc care sa simuleze dezvoltarea unei companii, un joc cu antreprenori, Lemnaru spune ca eRepublik era un astfel de simulator economic, insa un joc complex.

“Daca vrei un joc care sa atraga multi utilizatori, este mai dificil. Oamenii intra in jocuri pentru a castiga, pentru a-si demonstra ca ei reusesc, ca se pricep. Si daca este mult prea simulator, este mult prea aproape de realitate...Stii, se spune ca << Reality is broken>> (n.red. “Realitatea dispare/se intrerupe”, afirmatie care porneste de la cartea Reality Is Broken: Why Games Make Us Better and How They Can Change the World). In viata reala, din 100 de oameni, doar zece isi vor lansa o companie. Din care trei au companii pe profit. Si daca este un joc foarte aproape de realitate, la finalul zilei, doar trei oameni vor spune <<Wow. Ce tare sunt!>>, iar alti 97 vor spune ca jocul este prost”.

El mai spune ca jocurile se adreseaza sentimentelor si, de aceea, acestea trebuie sa vina cu lucruri noi, sa fie emotionante, sa empatizeze cu utilizatorul. "In gaming este ca in dragoste. Daca cumperi o floare, prima reactie, a doua, a treia este <<Wow, ce dragut>>. Dar, daca cumperi acelasi lucru in fiecare zi, dupa aceea devii plictisitor. Si trebuie sa surprinzi, sa fii empatic si foarte pasionat de ceea ce faci", afirma antreprenorul.

Atunci cand vrei sa lansezi un produs trebuie sa pasionat de ideea pe care o ai, dar, in acelasi timp, sa masori, sa vezi daca exista destule persoane care ar putea utiliza produsul sau, dimpotriva, piata este aglomerata. Astfel, testarea si masurarea trebuie facute constant, dupa cum spune antreprenorul.

Daca de multe ori, cei care isi doresc sa lanseze o companie se plang ca nu au bani pentru dezvoltarea acesteia, in afacerile pe internet, banii investiti sunt mai putini.

“Trebuie sa fii implicat total si sa vezi ce cunostinte ai, ce arie poti acoperi din acel joc, daca te poti ocupa de design, user interface. Sa vezi ce poti acoperi invatand sau gasind pe cineva. Financiar vorbind, investitia este pentru domeniul pe care va trebui sa-l cumperi si apoi depinde de tine. Daca nu ai cunostinte de programare si nu vrei sa inveti si nici nu ai gasit un programator, atunci trebuie sa ai cateva mii de euro prin care sa externalizezi”, explica Lemnaru.

Trainerul Adrian Florea vine la Start-Up Wall-Street saptamana viitoare. Automotivarea, forta din spatele reusitei unui antreprenor, una dintre temele pe care le vom discuta miercuri.

Trainerul Adrian Florea vine la Start-Up Wall-Street. Automotivarea, forta din spatele reusitei unui antreprenor

Trainerul Adrian Florea vine la Start-Up Wall-Street....

Trainerul Adrian Florea vine la Start-Up Wall-Street saptamana viitoare. Automotivarea, forta din spatele reusitei unui antreprenor, una dintre temele pe care le vom discuta miercuri.