Adrian Florea, fondatorul firmei de training si consultanta Trend Consult Romania, deschisa in anul 2000, a fost invitatul emisiunii despre antreprenoriat Start-Up Wall-Street.

Inainte de a intra in antreprenoriat, Adrian Florea a lucrat in vanzari la Reuters Romania. "Primele idei antreprenoriale au aparut intre examenul de bacalaureat si cel de admitere, cand am mai facut o tura prin Bulgaria, apoi in Ungaria pentru a face rost de bani sa vin la Bucuresti. Duceam sticle in Bulgaria, iar cu banii obtinuti acolo aduceam televizoare din Ungaria. Am ajuns chiar sa vand cartofi in piata in primul an de facultate ca sa-mi finantez venirea la Bucuresti din Craiova", povesteste Florea.

A urmat Facultatea de Relatii Economice Internationale la ASE Bucuresti, iar in studentie a facut parte din organizatia studenteasca AIESEC.

Prima incercare mai organizata in antreprenoriat a fost printr-o afacere in domeniul produselor alimentare congelate. "Prin AIESEC am ajuns sa lucrez intr-o corporatie cu adevarat exceptionala – Reuters, un angajator-model. Mi-era insa clar ca nu voi rezista sa lupt cu birocratia intr-o companie si atunci am inceput afacerea cu produsele congelate, dupa care in anul 2000 am inceput Trend Consult. Am ramas o vreme in paralel in pozitia de manager de vanzari la Reuters din cauza fricii de nou, in fata schimbarii."

Adrian Florea sustine ca romanii sunt mai tematori in prezent decat in urma cu 10-12 ani, atunci cand vine vorba de lansarea pe piata a unei afaceri. "Pe langa frica normala a antreprenorului, mai apare si frica de circumstante. Oamenii se gandesc la ce se intampla acum in economie, daca este momentul cel mai potrivit sa inceapa o afacere. Cum e tot mai greu sa iti gasesti un job, apare pregnant intrebarea daca merita sa renunti job pentru a deschide o afacere".

Sfat catre antreprenori

"Avand in vedere norii amenintatori din mediul de afaceri, antreprenorii nu trebuie sa uite ce ii motiva si ce ii punea in miscare la inceput de drum. Sa nu uite emotia si curajul de la inceput. De cate ori fac acces la acea stare mentala, vor vedea cat de puternica este in termeni de resurse si cat de folositoare poate fi in depasirea amenintarilor si a fricii. Daca se lasa coplesiti de frica si de amenintari, iar tot ce fac este defensiv, doar ca sa supravietuiasca, atunci mentalitatea de supravietuitor nu asigura progresul", a explicat fondatorul Trend Consult Group.

Citeste si:

Orice persoana poate sa isi deschida un business si, in acelasi timp, sa isi pastreze job-ul, spune Adrian Florea. "Da, daca ai o idee. Nici macar nu trebuie sa fie exceptionala. Poate ca era chiar mai greu la inceputul anilor 2000, pentru ca cel putin mie mi s-a ras in fata cand spuneam ca vreau sa fac o firma de consultanta in vanzari. Piata a evoluat, capitalul circula mai usor, iar accesul la idei noi este mai facil. Internetul iti ofera un alt fel de orizont, iar idei nebunesti se dovedesc de succes intr-unul sau doi ani".

Adrian Florea da exemplul domeniului sau de activitate - training-ul - unde iau nastere foarte multe initiative de business. Apar initiative «one man show» sau companii de training mici, care pot sa vina cu preturi mici. Diferenta se face in gasirea clientilor. Cunosc traineri care au revenit in mediul corporatist, pentru ca nu si-au gasit clienti. Mi s-a intamplat sa pierd clienti. Cel mai greu moment a fost vizita la primul potential client, o companie mare. A fost o intalnire apreciata de noi ca foarte buna. Dupa doua ore de discutii cu trei directori, vorbeam deja de detalii, deal-ul parea incheiat. Spre finalul inalnirii, a intrat directorul general, si ne-a intrebat pentru cine am mai livrat cursul respectiv. Din cauza lipsei de experienta nu am castigat clientul".

Rolul studiilor in antreprenoriat

"Tind sa cred ca exista anumite calitati native, tind in acelasi timp sa cred ca antreprenoriatul poate fi si invatat. Daca iti depasesti anumite bariere, poti sa ajungi la concluzia ca ai fost nascut cu acele calitati de antreprenor. Fricile anuleaza potentialul. Fricile vin din exterior, din felul in care am fost educati", a spus el.

Acesta a adaugat ca pentru un antreprenor facultatea poate sa fie un mare obstacol.

"Cursurile, asa cum sunt gandite, pun mai multe bariere antreprenorilor. Daca ne uitam la etichetele mari, care ajung sa angajeze detinatori de cunostinte, cu alte cuvinte absolventi ai facultatilor de management, nu ajung acolo datorita cunostintelor. Ei ajung sa detina un business de succes in momentul in care calitatile tin de curaj, inspiratie, curaj dus pana la capat, capacitate de a depasi dificultatile, curaj de a recunoste ca nu esti cel mai bun in toate si iti atragi langa tine oameni mai destepti decat tine, din capacitatea de a da libertate oamenilor pe care ii conduci sa gandeasca antreprenorial. Sunt o gramada de cunostinte care nu se predau in facultate, se pot descoperi sau fura uitandu-te la persoane pe care le apreciezi. (...) Daca as lua-o de la capat acum si as cauta sa imi formez tot ce imi trebuie pentru a fi antreprenor, as cauta mai degraba modele care sa ma inspire, sa cred ca e posibil. Ar trebui sa trec si printr-un moment in care sa nu mai ascult ce mi se spune in jurul meu", a explicat el.

Romania si antreprenoriatul

"Din punctul meu de vedere, este un mit ca avem ceva fie in plus fie in minus si asta ne impiedica sa facem afaceri in Romania. Romania este un spatiu foarte antreprenorial, numai ca business-urile sunt de nivel mic, romanii se manifesta antreprenorial si discutia despre a face o firma este mult mai frecventa decat in economii stabile, precum Canada si Marea Britanie", a spus el.

In opinia lui Adrian Florea, maturizarea capitalului din Romania este absolut necesara. "Inca nu stim cum se manifesta oamenii cu adevarat bogati, ce inseamna sa gestionam capitaluri cu adevarat mari. Nu putem arde etape, trebuie sa treaca timp, in care micii antreprenori sa devina mijlocii, iar acestia din urma sa evolueze la un nivel mare. Trebuie sa treaca inca o generatie de oameni care sa aprecieza o viziune si sa o finanteze", a incheiat Adrian Florea.

Compania de consultanta si training Trend Consult a incheiat anul 2011 cu afaceri in valoare de circa un milion de euro, in crestere cu 10% fata de anul anterior.


Urmareste LIVE urmatoarea emisiune Start-Up Wal-Street, miercuri, 13 iunie, la ora 12:00: invitat - Octavian Badescu, 36 de ani.

A lansat propriile afaceri in curierat si cercetare de piata. Urmareste emisiunea Start-Up Wall-Street!

A lansat propriile afaceri in curierat si cercetare de piata....