Peste 70% dintre romani considera ca antreprenorii si managerii din Romania sunt mai degraba necinstiti, arata o cercetare IMAS, realizata anul trecut pentru Fundatia Romanian Business Leaders. De asemenea, la intrebarea “considerati Romania o tara in care oameni cinstiti pot avea succes in afaceri?”, aproape 68% dintre respondentii la studiu au raspuns “mai degraba nu”, pe cand procentul celor care au ales “mai degraba da” a fost de 31,8.

Majoritatea romanilor ii considera pe antreprenori si manageri necinstiti

Majoritatea romanilor ii considera pe antreprenori si manageri...

„Aceasta perceptie a inceput in anii '90, probabil chiar dinainte de '89 si, in ciuda eforturilor facute pana acum, inca exista. Eu pot sa spun ca nu este adevarat, poti sa reusesti fara smecherii, intr-o maniera cinstita, dar depinde de voi. Avem si noi coruptie in Statele Unite, dar este o mare diferenta. Chiar daca dureaza pana ca un om de afaceri sa fie prins, legea spune ceva si reactionam prin lege. Trebuie sa actionam si aici la fel, prin legea romaneasca”, a explicat Radu Florescu, un antreprenor nascut in SUA, in cadrul editiei speciale a emisiunii Start-Up Wall-Street dedicate zilei Independentei Statelor Unite ale Americii.

Radu Florescu (51 de ani) este fiul unui celebru profesor roman stabilit in America dupa cel de-al Doilea Razboi Mondial, dar care in 1990, dupa terminarea studiilor si mai multi ani de lucru ca trader pe Wall Street, a hotarat sa vina in Romania ca urmare a evenimentelor din decembrie 1989. Un an mai tarziu a pus bazele actualului grup de comunicare Centrade Saatchi&Saatchi impreuna cu Cristian Burci. Parteneriatul celor doi a durat doar cateva luni, Burci alegand sa isi infiinteze propriile businessuri, printre care si grupul BBDO Romania, unul dintre competitorii actuali ai lui Florescu.

Ideea de a lansa o afacere in comunicare i-a venit in timp ce se plimba pe bulevardul Gheorghe Magheru din Capitala, iar oamenii ii cereau sa le ofere articole din cotidianul The New York Times.

Problema romanilor este ca nu sunt uniti

„Mi-a dat impresia ca este o lipsa generala de informatie si de aici mi-a venit ideea de comunicare”, afirma antreprenorul.

Florescu este cel care a adus intreaga serie Dallas la inceputul anilor 90, cel care s-a ocupat de comunicarea pentru primul concert al lui Michael Jackson din 1992 de la Bucuresti si de campaniile prezidentiale pentru Emil Constantinescu si Mugur Isarescu.

Citeste si:

El afirma ca una dintre principalele diferinte dintre antreprenorii din Romania si SUA este lipsa de unitate. De fapt, lipsa de unitate in general, nu doar a mediului de afaceri. „O problema generala a Romaniei este faptul ca nu suntem uniti. In SUA sunt niste grupuri etnice care sunt foarte unite, care reusesc sa faca lobby la Washington. Dar, din pacate, romanii sunt indivizi care lucreaza singuri, nu au o voce comuna si din cauza aceasta nu putem influenta niste lucruri care sunt importante pentru noi”.

De altfel, el adauga ca ar fi de acord cu o campanie de publicitate pentru sprijinirea antreprenoriatul romanesc, dar inainte de promovare, intreprinzatorii trebuie sa reuseasca sa aiba o voce comuna.

Cea mai diferenta dintre mediul antreprenorial romanesc si cel american: mentalitatea

Pe de alta parte, o alta diferenta care a dus la dezvoltare mai puternica a mediului antreprenorial din SUA este mentalitatea americanilor.

„Exista o structura potrivita pentru antreprenoriat, dar care exista si aici. Insa mai importanta este mentalitatea. SUA este o tara construita prin antreprenori, Henry Ford, J.P. Morgan. Ei au fondat o afacere, iar afacerile lor au devenit cele mai mari din lume. Dar este un lucru care tine de mentalitate, mai putin de structura. Structura este necesara, dar pornim de la mentalitate”, explica Radu Florescu.

Citatul preferat al antreprenorului de origine americano-franceza, este „Sa mergi din esec in esec fara a-ti pierde entuziasmul, acesta este succesul”, o fraza care apartine fostului premier britanic Winston Churchill.

Nu am concediat oameni pentru ca au gresit

„Fara greseli nu putem invata mai mult, trebuie sa avem aceasta experienta a esecului, trebuie sa invatam ceva in fiecare zi. Daca mergem inainte si credem ca stim tot, este o mare greseala, inseamna ca nu putem avansa. Eu in fiecare zi am invatat ceva nou. Daca ne gandim ca am ajuns la un punct in care nu mai avem de invatat...acest lucru inseamna esecul businessului”, afirma Florescu.

El mai spune ca nu a concediat niciodata un om pentru o greseala, ci doar daca i-au fost ascunse lucruri sau anumiti angajati au repetat de foarte multe ori aceeasi greseala.

„Nu am dat pe cineva afara pentru ca a gresit, dar daca a incercat sa ascunda...asta este altceva. Sau daca a gresit de zece ori acelasi lucru”, spune antreprenorul.