“Rezolvarea problemelor in grup poate fi extrem de eficienta, dar doar daca procesul este realizat corect”, spune Art Markman, psiholog si autor al Smart Thinking. “Metoda folosita cel mai des este dezastruoasa”, spune el.

Metodata folosita de majoritatea companiilor implica adunarea mai multor angajati si generarea de idei impreuna. Aceasta, spun specialistii, nu functioneaza intotdeauna intrucat fiecare este influentat de opinia celorlalti. Cand cineva sugereaza o idee pe care o auzi, automat creierul uman preia in special acea idee si este, in subconstient, influentat de aceasta, eliminandu-le, in parte, pe cele originale.

Un brainstorming de succes ocoleste aceasta problema. Procesul implica patru pasi care promoveaza creativitatea si gandirea independenta.

Pasul 1: Gandeste independent

Pentru inceput, roaga fiecare persoana sa isi genereze propriile idei INAINTE de intalnirea propriu-zisa. “Angajatii ce lucreaza individual vor explora o gama mai larga de idei”, spune Markman.

Pasul 2: Impartaseste toate ideile

Roaga pe toti sa trimita toate ideile, pentru ca tu sa le centralizezi. Compileaza-le intr-un singur document si apoi trimite-l tuturor celor implicati in brainstorming.

Citeste si:

“In acest fel, fiecare este expus la o gama larga de idei”, spune Markman. Sugestii care altfel poate ar fi fost trecute cu vederea in intalnirea fata in fata vor fi astfel, in mod sigur, vizualizate de toata lumea.

Pasul 3: Revizuieste ideile separat

Inainte de intalnirea de grup, roaga pe fiecare participant sa isi noteze ideile care li se par relevante. Fiecare trebuie sa incerce sa isi imagineze ce avantaje au si ideile colegilor de lucru. “Pentru inceput este esential sa nu starnesti critici. Daca incepi sedinta direct prin a critica/a demola ideile celorlalti, risti sa pierzi idei viabile”.

Pasul 4: Discutati impreuna

Ultima etapa implica adunarea propriu-zisa a colegilor, pentru brainstorming. Roaga pe fiecare in parte sa spuna ce idei li se par cele mai promitatoare din cele deja propuse/trimise pe mail, apoi dezbate factorii pro si contra.

Deoarece fiecare angajat a gandit independent fiecare optiune, vei avea parte de o discutie mai fructuoasa. “Daca cineva considera ca o idee este gresita, altcineva poate deveni avocatul apararii”, considera Markman.

Atunci cand ajungi la o solutie, grupul va tinde mai mult decat la intalnirile clasice sa cada de acord asupra ei. “Este mai usor sa convingi grupuri de oameni daca ei considera, pe buna dreptate, ca au fost consultati in mod egal si au participat activ la reuniue”, incheie psihologul.