In 2010, cand s-a hotarat sa isi infiinteze propria companie a vrut sa faca acest pas pentru libertate: aceea de a munci, gandi si trai asa cum isi dorea.

„Am ales acest domeniu deoarece dintotdeauna am fost atras de domeniul modei. In plus, am observat ca imi gasesc cu greu haine care sa mi se potriveasca. Am analizat situatia si am observat ca piata hainelor la comanda nu este indeajuns de dezvoltata in Romania si astfel am decis sa investesc in acest domeniu”, spune Razvan Ionita, fondator si manager al atelierului de haine realizate la comanda Gabriel Bespoke.

Antreprenorul a absolvit in 2008 Facultatea de Telecomunicatii de la Universitatea Politehnica din Bucuresti, iar in 2009 a terminat cursurile de masterat in managementul serviciilor publice la Universitatea „Valahia” din Targoviste. De asemenea, a lucrat in domeniul vanzarilor la ABN AMRO Bank, iar din septembrie 2008 si pana in ianuarie anul acesta a fost inginer la Tarom.

„ A fost foarte greu. O perioada foarte incarcata pentru mine, ma trezeam la 6.30 dimineata si ajungeam acasa la 12 noaptea”, spune intreprinzatorul despre cei doi ani (2010- 2012), in care a fost angajat si a incercat si sa isi dezvolte safacerea.

Totodata, in iulie anul trecut s-a implicat ca actionar intr-un business nou, Carol Broker de Asigurare, insa intre timp a iesit din aceasta afacere pentru a se concentra pe propria companie.

Practic, avand in vedere businessurile in care a lucrat de-a lungul anilor, cand si-a inceput afacerea Razvan Ionita nu avea niciun fel de experienta in domeniul modei.

„Am fost autodidact si condus de instinctul meu pentru estetic”.

Investitie de 10.000 de euro

A lansat Gabriel Bespoke cu circa 10.000 de euro, bani stransi din salarii, iar majoritatea sumei a investit-o in locatie si stocul initial de materiale. Pentru anul acesta estimeaza o cifra de afaceri de aproximativ 30.000 de euro, dublu fata de valoarea inregistrata in 2011. Si tot anul acesta spera si sa isi amortizeze investitia initiala.

Cei mai multi bani sunt investiti in materia prima, aproximativ jumatate din costul unei camasi fiind pentru achizitia de materiale. De exemplu, daca pretul minim al unei camasi realizate la atelierul Gabriel Bespoke costa 350 de lei, pretul materialului se ridica la in jur de 170 de lei din suma.

De altfel, gasirea furnizorilor si a partenerilor potriviti a fost si cel mai dificil lucru in dezvoltarea afacerii, dupa cum spune Ionita.

„Materialele folosite sunt importate din Marea Britanie, de la Acorn Classic Shirtings. Lucram cu aceeasi distribuitori ca si atelierele de pe Savile Row, faimoasa artera londoneza cunoscuta pentru croitoria bespoke”, afirma antreprenorul.

Citeste si:

O alta dificultate a fost angajarea oamenilor potriviti, mai ales a celor din domeniul executiei. Acum Gabriel Bespoke are patru angajati, insa recrutarea lor a durat aproximativ un an.

Cat de deschisi sunt romanii pentru a-si face haine pe comanda?

„Romania este o tara care inca nu este educata din acest punct de vedere, dar este un domeniu in plina crestere”, afirma Razvan Ionita.

In general, clientii Gabriel Bespoke sunt persoane cu venituri peste medie, oameni de afaceri, politicieni, avocati, dar si persoane care isi cumpara produsele pentru evenimente speciale.

„Cei mai multi clienti opteaza pentru camasi clasice, uni, dar, de asemenea, ei aleg si combinatii mai indraznete de culori si imprimeuri”, explica Ionita.

Valorea medie a unei comenzi este de circa 800 de lei.

Atelierul este axat pe producerea de camasi, insa, daca unii clienti isi doresc sa comande costume, acestea sunt realizate de un atelier partener. Iar, de curand, atelierul a lansat si o linie de pantofi, care pot fi personalizati in functie de cerintele clientilor.

Camasile sunt realizate in maximum 10 zile lucratoare, iar preturile sunt intre 350 si 700 de lei, in functie de tesatura. Pe de alta parte, un costum costa intre 1.400 si 2.500 de lei, iar o pereche de pantofi intre 300 si 500 de lei.

Cat despre o posibila extindere a Gabriel Bespoke in zona de haine pentru femei, antreprenorul afirma ca deocamdata se va concentra pe consolidarea portofoliului actual de servicii.

Iar planurile de dezvoltare pentru urmatorii 2-3 ani sunt optimiste, avand in vedere ca Ionita isi doreste sa deschida un magazin intr-un centru comercial, plan ce va aduce o vizibilitate mai mare companiei si astfel si vanzari mai mari.

Antreprenorul spera ca magazinul sa fie deschis anul viitor, investitia necesara fiind de circa 75.000 de euro. Suma ar urma sa fie amortizata intr-un an intr-un scenariu optimist si doi, in varianta pesimista.