A absolvit Relatii Economice Internationala la ASE, dar nu a ales vreo banca, companie de audit sau vreun departament de comert, ci a ales sa se ocupe de marketing si PR pentru BitDefender, un brand de IT care abia se nascuse atunci cand a inceput sa comunice pentru el. In 2009 a inceput sa lucreze pe cont propriu lansand TotalPR, propria companie de comunicare. Iar acum are in jur de 25 de clienti si o cifra de afaceri de aproape 300.000 de euro.
“Profesez in fiecare zi in domeniul economic, pentru ca, fara cunostinte economice, nu poti tine o afacere. Insa ASE-ul este o scoala destul de generala care te poate pregati pentru diverse cariere. Marketingul si ulterior PR-ul au fost domeniile care m-au atras”, afirma Cosmin Mares, fondatorul si cel care detine in intregime agentia de relatii publice TotalPR.

Inainte de a lansa agentia in 2009 s-a ocupat timp de sapte ani de comunicare pentru producatorii de software BitDefender si Softwin, companii infiintate de sotii Mariuca si Florin Talpes.

„Am pornit acolo cu un brand nou, la cateva luni dupa redenumirea AVX in BitDefender. Timp de 7 ani am construit, alaturi de colegi si de Florin Talpes, un brand de mare rasunet in Romania, 90% dintre actiunile de promovare bazandu-se pe PR. Am plecat de la a oferi raspunsuri la intrebari precum <<Ce este acela un antivirus>> si am ajuns sa vorbim despre <<Cel mai important brand romanesc din IT>>. Dupa aceasta experienta de succes, intrebarea fireasca a fost: de ce sa nu repet povestea, cu alte companii? Asa s-a nascut TotalPR”, explica antreprenorul.

O investitie in calculatoare, telefoane si masini in leasing

Investitia, asa cum se intampla in general in toate businessurile de consultanta si servicii, a fost una nesemnificativa, banii fiind folositi pentru cumpararea de calculatoare, telefoane, chirie, leasing masini.

La inceput s-a adresat antreprenorilor romani, care „au rezonat imediat cu propunerea de a colabora”

„La sfarsitul lui 2009 am inceput sa lucram efectiv pentru clienti, a fost un an in care cautam, impreuna cu Oliviu Talianu, fostul meu partener, businessuri romanesti din IT. Am descoperit manageri deosebiti, companii cu proiecte si solutii foarte interesante. Pe cativa i-am convins ca merita sa spuna lumii ceea ce fac, sa nu stea in spatele cortinei. Sa-si atraga astfel noi clienti si sa dechida mai usor usi”, afirma Mares, adaugand ca ar fi fost o greseala sa targeteze multinationalele in primele luni ale companiei.

Primul client castigat a fost Zitec, unul dintre principalii producatori locali de aplicatii online. Compania colaboreaza cu producatorul de aplicatii in toamna 2009, iar aproximativ in aceeasi perioada a inceput sa lucreze pentru alte trei companii romanesti din IT: iQuest, Netopia si Fair Value.

„Niciunul nu facuse anterior PR: vedeam in ei patru <<BitDefenderi>> la inceput si dorinta de a repeta povestea era uriasa”, povesteste specialistul in comunicare.

In 2009 compania a avut o cifra de afaceri de 30.000 de euro, insa aceasta a urcat pana la 145.000 de euro anul trecut, conform Ministerului de Finante. De asemenea, compania a avut un profit net de aproximativ 40.000 de euro in 2011.

Este extrem de dificil de gasit oameni

Iar in aprilie 2010, cand deja lucra de cateva luni pentru mai multi clienti din IT si tocmai castigase contul Lasselsberger intrand astfel in industria de constructii si Home&Deco, a recrutat si primul angajat.

„A fost si perioada in care am preluat singur businessul”, mai spune Mares.

Antreprenorul a fondat compania impreuna cu Oliviu Talianu, acesta lucrand in prezent in Franta ca director de vanzari pentru compania BWM Mediasoft Group.

TotalPR are acum cinci specialisti in relatii publice si alti patru colaboratori, pentru servicii precum contabilitate, design sau juridic.

„Este extrem de dificil de gasit oameni, iar formarea lor este obligatorie”, afirma Mares.

Lucreaza pentru Hornbach, Lasselsberger, Saint-Gobain sau SAP

Anul acesta a fost cel mai bun pentru companie, TotalPR castigand conturile Hornbach, Interactive Intelligence, Euro Gsm, Computergames.ro, Gorenje si Kuma. Astfel, compania a ajuns sa lucreze pentru 25 de clienti, dintre care 15 sunt permanenti.

„Ceea ce ma bucura foarte tare este ca nu am pierdut niciunul dintre clientii cu care am avut contracte de durata, perioadele de proba s-au transformat in contracte anuale, iar cele anuale intr-unele nelimitate”, explica Cosmin Mares.

Crestere de 10 ori a businessului in trei ani

Astfel, printre clientii TotalPR se numara SAP, Romsys, Endava, Ariston, Sika, Lasselsberger, Hornbach, Saint-Gobain, Zitec, Netopia, Symmetrica, iQuest, Euro Gsm sau Computergames.ro.

Mares estimeaza pentru acest an o cifra de afaceri de aproape 300.000 de euro, aproape dublu fata de anul trecut si de zece ori mai mult comparativ cu 2009.

„Am crescut ametitor, as putea spune”, rezuma antreprenorul activitatea companiei din ultimii ani.

Cat despre profit, managerul adauga ca acesta va fi unul foarte bun, pentru ca cifrei de afaceri este formata in principal din serviciilor si consultanta prestate si mai putin din revanzarea de spatii media si materiale promotionale.

Vor sa intre pe un nou segment de business

Cele doua domenii in care s-a specializat compania- IT si constructii/casa&decoratiuni, sunt aproximativ egale ca procente in cifra de afaceri a companiei.

„In acest doua domenii, ne este acum destul de usor sa castigam noi conturi si este clar ca aici ne vom imbogati portofoliul cu clienti majori, pe segmente pe care nu activeaza actualii clienti. Anul viitor va insemna si intrarea TotalPR pe inca o industrie cu mare potential”, afirma Mares.

De asemenea, in aceste doua industrii, serviciile de relatii cu presa au ramas cel mai dorit serviciu de catre clienti, potrivit antreprenorului.

In cei patru ani de business de pana acum, spune ca nu a avut parte de moment dificile.

Va iesi complet din business. Dar nu mai devreme de 5 ani

„Singurele pareri de rau vin atunci cand clientilor li se taie anumite bugete si trebuie sa anulam sau sa amanam proiecte de PR”.

Si pentru ca a prins gustul antreprenoriatului, Mares spune ca si-ar dori lanseze noi businessuri, "insa doar in parteneriat cu alti antreprenori si nu in domeniul serviciilor, unde fara experienta indelungata, nu ai sanse de reusita.

Cat despre atragerea unui investitor in TotalPR, antreprenorul afirma ca iesirea sa din aceasta afacere va fi completa, „dar nu mai devreme de cinci ani de acum incolo”.

1. Care a fost cel mai dinamic antreprenor/proiect antreprenorial al verii (iunie-august)?






Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Start Up »



Setari Cookie-uri