Vlad Craioveanu, partener in cadrul roPot, o platforma de idei si resurse pentru initiative de antreprenoriat si inovare sociala, si unul dintre fondatorii The HUB Bucharest, un spatiu comun de lucru in centrul vechi al Bucurestiului, a vorbit, in cadrul emisiunii Start-Up Wall-Street, despre antreprenoriat, cum ar trebui sa iti promovezi afacerea la inceput si cum poti sa iti diminuezi riscurile atunci cand incepi un business nou.

Start-Up Wall-Street este un talk-show transmis in direct pe wall-street.ro care se adreseaza antreprenorilor si celor ce doresc sa inceapa un proiect pe cont propriu. Moderatorul emisiunii este Claudiu Vrinceanu, redactor sef wall-street.ro.


Pana sa se apuce de antreprenoriat, Vlad Craioveanu a lucrat in marketing, la Bergenbier, iar apoi si-a dezvoltat cariera in domeniul marketingului sportiv.

HUB Bucharest, cel mai recent proiect antreprenorial demarat de Craioveanu, isi propune sa atraga circa 150 de membri pasionati de inovare sociala, ONG-uri, firme de training sau antreprenori. Practic, este vorba despre birouri inchiriate cu ora: un spatiu de birouri care se adreseaza in principal free-lancer-erilor, start-up-urilor si antreprenorilor aflati la inceput de drum.

Afacerea a fost lansata oficial de doua luni. Proiectul exista, insa, de peste un an si jumatate, insa doar ca un "prototip". Practic, Craioveanu si partenerii sai din acest proiect, au decis sa construiasca acest model de business la o scara mai redusa, pentru a-l calibra si a vedea ce sanse sunt sa functioneze. Astfel, si-au testat ideea pentru a se asigura ca au sanse de succes.

Testul a fost extrem de important, mai ales ca investitia initiala in afacere a fost destul de mare: 150.000-200.000 euro.

Astfel, din propria experienta, sfatul principal pe care Craioveanu il da unui tanar care vrea sa intre in antreprenoriat este sa-si testeze ideea, sa realizeze afacerea la o scara mult mai mica, astfel incat sa isi dea seama daca functioneaza sau nu.

Citeste si:

Spre exemplu, HUB Bucharest a functionat timp de un an si jumatate intr-un spatiu mult mai mic decat cel din prezent tocmai pentru a testa acest model de business. „Investitia necesara pentru a demara un business este mare si atunci nu merita sa risti daca nu stii ca ai macar o sansa mica sa functioneze. Dupa perioada de test, a trebuit sa adapam putin modelul, ne-am dat seama ca trebuie sa atragem si alte surse de venit si, in plus, am primit feed-back de la clienti”, povesteste Craioveanu.

Obiective clare: break-even dupa primele sase luni de functionare

Planul de business prevede ca afacerea va ajunge la break-even din a sasea luna de functionare, in timp ce amortizarea investitiei este estimata pentru al patrulea an de activitate.

HUB-ul are in prezent 290 de mp de birouri, insa intr-o luna si jumatate spatiul se va dubla. Tarifele pentru clienti sunt cuprinse intre 35 si 120 de euro pe luna plus TVA.

Merita sa intri in antreprenoriat? Proaspatul antreprenor a marturisit ca s-a gandit de multe ori daca acest sacrficiu este vrednic de rasplata. Raspunsul a fost intotdeauna pozitiv, pentru ca este o experienta, chiar si in caz de esec. Totusi, el spune ca un business presupune la inceput un efort foarte mare pe care trebuie sa il depui constant.

Cat de important este planul de afaceri

In ceea ce priveste necesitatea unui plan de afaceri, Craioveanu spune ca este foarte important intr-un business, chiar si la inceput de drum, dar ca initial acesta poate sa nu fie foarte detaliat, ci mai degraba sa fie o structurare a modelului de business.

„Este important sa fii serios si sa te pregatesti mental foarte mult, pentru ca greul va veni dupa ce infiintezi firma. (...) Inainte sa devii antreprenor, trebuie sa te gandesti daca vrei cu adevarat asta. Sa te intrebi daca esti dispus sa risti, sa iti dedici timpul unei idei care nu iti va aduce venituri sau profit pe termen foarte scurt”, a declarat antreprenorul.

De asemenea, Craioveanu spune ca este imposibil sa nu ai probleme de cash-flow la inceput de drum, asa ca este important sa incepi cu rezerve financiare care sa iti ofere libertatea de a te concentra pe dezvoltarea business-ului.

Cum se promoveaza un start-up? In functie de natura businessului, cerintele sunt altele, insa pentru afacerile mici, care nu sunt orientate spre retail, importanta este promovarea din gura in gura si utilizarea unor canale care nu necesita investitii, cum ar fi retelele sociale.