Stefan Palarie, trainer si om cu experienta in companii precum IBM, P&G sau DHL, vorbeste pentru wall-street.ro despre motivatie, ce trebuie sa urmareasca tinerii cand vor sa intre in antreprenoriat dar si motivele pentru care a fondat ONG-ul Scoala de Valori.
Stefan Palarie a absolvit in 2003 Facultatea de Cibernetica, Statistica si Informatica Economica, specializarea Cibernetica. A fost 4 ani membru AIESEC Bucuresti si un an in AIESEC Belgia, a lucrat la DHL, Procter&Gamble, IBM, Interact si a urmat master-ul de Comunicare manageriala si resurse umane din cadrul SNSPA (Scoala Nationala de Studii Politice si Administrative) participand la multe conferinte si cursuri de dezvoltare personala.

„Nu prea am timp de hobby-uri, dar un hobby de care incerc sa ma tin este calatoritul - 2 tari in fiecare an. Sunt pasionat de istorie si citit. Consider ca stiind istoria unui loc, inveti despre viitorul ei. Incerc sa fac foarte mult sport, iar cea mai mare pasiune a mea este educatia - schimbarea, transformarea sociala si culturala”, spune Stefan Palarie.

Wall-Street.ro: Ce inseamna Scoala de Valori? Cand a inceput totul?
Stefan Palarie: Scoala de Valori este o organizatie care isi propune ca prin intermediul educatiei normative sa conduca la formarea unei societati bazate pe valori. Grupul tinta este format in general din elevi de liceu, deoarece am considerat ca acestia sunt cei care trec printr-o perioada fragila, vulnerabila din viata lor, o perioada care este, in acelasi timp, una oportuna pentru formarea lor efectiva. Tipul acesta de interventii are rezultate pe termen lung, nu pe termen scurt, aceasta fiind si folozofia care sta la baza organizatiei: impactul societatii pe termen lung.
Totul a inceput in mai 2009 cand, la o conferinta AIESEC despre leadership, s-a format prima echipa de organizare, urmand ca in noiembrie sa inceapa activitatea.

W-S.ro: De ce ONG?
SP: In 2009 am fost asociat al unei firme de consultanta si training, insa pentru mine banii nu au reprezentat niciodata o motivatie. Lumea mea a inceput sa se clatine odata cu nasterea primului copil, Theodor. Atunci am simtit o puternica rezonanta cu o cauza sociala. Am inceput sa vorbesc cu mai multi prieteni care aveau ca pasiune educatia tinerilor, dintre care Oana Paun (de la organizatia Ropot) si un alt prieten care facea servicii financiare.

Aveam multe intalniri in care ne gandeam la un posibil start-up. Am cochetat cu o retea de saloane de infrumusetare, cu restaurante, fabrici de inghetate sau produse alimentare, dar niciuna din toate astea nu era despre noi. Un an mai tarziu am infiintat Scoala de Valori.

W-S.ro: Care au fost modalitatile de finantare ale startup-ului? La cat s-a ridicat investitia initiala?
SP: Am ales un model de business care sa nu necesite o investitie prea mare. M-au ajutat rudele si prietenii, asa ca fiecare a adus bani de acasa, iar chiria a fost suportata de un Alumnus AIESEC. In 2010 veniturile organizatiei au fost de 14 000 euro, in 2011 de 60 000 euro, iar in 2012 vor fi cam in jurul a 120 000 euro. In spatele banilor, sunt si au fost bartere.

W-S.ro: Care au fost principalele obstacole si provocari cu care v-ati confruntat la infiintare? Cum ati reusit sa le depasiti?
SP: Consider ca orice obstacol poate fi depasit doar daca toti suntem dedicati complet Scolii de Valori. Am aflat acest lucru de pe un site cu sfaturi pentru antreprenori, insa nu s-a putut concretiza inca din primul an. Am invatat insa ca trebuie sa muncim impreuna si ca, prin dorinta si dedicatie, putem sa „mutam muntii din loc”.

W-S.ro: Ce aduce nou Scoala de Valori? Prin ce se diferentiaza acest ONG de toate celelalte?
SP: Am vrut sa pornim mare. In primul an am avut 1000 de beneficiari (elevi de liceu), in anul al doilea 2700, iar anul acesta tot cam atat. Toti membrii fondatori au avut business-uri si au lucrat in strainatate. Am plecat de la premisa unei educatii pe termen lung si un exemplu extrem de sugestiv este programul Grow realizat in parteneriat cu AIESEC. M-am gandit sa fac lucrurile care m-au format si pe mine si sa pun accent pe internationalism. Printre initiativele noastre se numara:

Think Ahead: ateliere de 2 zile (desfasurat in Bucuresti si Pitesti); ghiduri de orientare personala in studii si cariera;

EuroEdu: pentru olimpici (50 participanti): cercetare, training, intalniri cu oameni model (Adrian Florea, Georgiana Ilie);

Zentiva Express: scoala de vara pentru elevii din licee tehnice;

Proiect nou: Sa luam de la zero un liceu si sa-l dezvoltam timp de 5 ani: educatie non-formala pentru elevi, profesori si parinti, transformare la nivel comunitar.
Succesul nostru implica multa, multa munca, o echipa dedicata, corectarea rapida a greselilor. Experienta de business este foarte importanta.

W-S.ro: Care sunt factorii determinanti care au contribuit la dezvoltarea programelor Scolii de Valori?
SP: In primul rand, cred ca foarte multa munca - poti sta si 20 de ore pe zi. Muncesti de doua ori mai mult ca la un serviciu normal. In plus, mergem pe un mod de lucru diferit unde trebuie sa stii sa inveti din greseli si sa te corectezi foarte repede. Un alt secret ar fi reprezentat de partenerii nostri fara de care nu am fi putut fi atat de mari si poate ca nu am fi existat, motivatia acestei initiative venind oarecum de la ei. Consider ca si o experienta de business e incredibil de importanta, pentru ca iti formezi un anumit mod de a gandi si actiona.

W-S.ro: Privind in urma, exista vreo situatie in care acum ati proceda altfel?
SP: In vara anului 2011 cand dupa ce ne-am asezat pe un platou de stabilitate, ne-am dat seama ca, de fapt, rezultatele finaciare au inceput sa scada. Atunci am decis sa intoarcem organzatia pe dos si sa adoptam o noua structura.
Acum totul este organizat sub forma unui business. Fiecare partener e responsabil de o linie de activitate, dintre care se regasesc: Social Engagement (educatie pentru care beneficiarii nu pot plati costurile), Corporate Engamenent (care se ocupa de proiectele pentru corporatii) si Educational Products. De cand am stabilit foarte clar toate astea, am reusit sa oferim independenta si autonomie oamenilor. Pe de alta parte, simt ca avem nevoie de mai multa comunicare.

W-S.ro: Aveti mentori? Cine sunt ei?
SP: Inca de la inceput ne-a fost mentor Cosmin Alexandru, fondatorul AIESEC Romania in 1990 (a fost presedintele GFK Romania, membru al partidului URR, iar in prezent a renuntat la politica si este presedintele ERUDIO – n.r.).
Ca si coach i-am mai avut pe:
1. Teia Catana de la Viitor Plus;
2. Diana Certan de la Noi Orizonturi;
3. Oana Paun de la Organizatia Ropot;
4. Adrian Florea de la Trend Consult.

Scoala de Valori nu are Board of Advisors pentru ca eu cred ca e mai bine sa iti trasezi singur istoria.

Nu exista limita reala in ceea ce priveste cat de mult putem munci. Atentie insa la surmenaj!


W-S.ro: Care este cel mai important lucru pe care l-ati invatat in urma experientei acumulate?
SP: Sunt mai multe lucruri pe care le-am invatat in urma experientei:
1.Nu exista limita reala in ceea ce priveste cat de mult putem munci. Limita este doar in capul nostru.
2.Trebuie sa fii permanent constient de pericolul de burn-out (suprasolicitare); desi exista o mare atractie, este important sa te gandesti si la sanatate (mai bine treci de 90 de ani si ai o ctitorie de o viata intreaga). Aici mai am de invatat.
3.Am invatat ca o echipa buna face orice. E greu sa gasesti oameni buni in pozitiile potrivite. Pentru fiecare pozitie exista omul potrivit, dar este nevoie de multa rabdare pentru a-l gasi.
4.Mi-am reconfirmat ideea ca, indiferent de situatie, exista suficiente resurse pentru a construi tot ceea ce iti pui in minte.

W-S.ro: Din pozitia de fondator, ai putea sa ne spui cateva avantaje si dezavantaje?
SP: Ca avantaj, este recompensator, este o pozitie de dezvoltare personala colosala. Cand lucrezi in firme corporatiste este foarte usor sa dai vina pe ceilalti pentru lipsa performantei personale. In pozitia de fondator, dispare lucrul acesta; nu exista scuza, nu performezi din cauza ta. Un alt avantaj este acela ca poti sa-ti pui amprenta asupra organizatiei, dar poate fi si un dezavantaj deoarece toate slabiciunile tale se pot transfera organizatiei.
Un dezavantaj este faptul ca nu ai confort personal (dormi putin, mananci nedisciplinat, nu ai timp de sport; trec lucruri pe langa tine).

W-S.ro: Care sunt obiectivele si planurile tale de viitor in sfera profesionala?
SP: Avem in vedere derularea unor proiecte in zona liceelor tehnice. Am descoperit ca aici sunt adolescenti cu situatii personale sau familiale grave, extrem de dificile. In acest segment-tinta se pot realiza foarte multe, cu foarte putine resurse investite inteligent. Este insa, un plan fragil, in care exista pericolul ca efortul sa fie insuficient si sa se risipeasca usor, asemeni semintelor unei plante sau sa fie suficient, dar factori externi precum situatiile delicate in care se gasesc acesti tineri sa darame ceea ce construim noi. De exemplu, incerci sa cresti stima de sine, dar daca mediul familial sau profesoral este distructiv, tot ce construiesti se darama.
Alte proiecte de viitor la care am inceput deja sa lucram sunt sustenabilitatea financiara, marirea echipei si mai multe parteneriate. Ne dorim sa ne apropiem si mai mult de un model de sustenabilitate si sa accesam fonduri europene. De asemenea, avem in vedere marirea echipei: construirea mai multor parteneriate cu cei din jur, parteneriate in care sa punem accentul pe punctele si domeniile forte.

W-S.ro: Ce sfaturi le-ati oferi tinerilor antreprenori in urma experientei acumulate?
SP: Definirea foarte clara pe ce durata vor sa functioneze acel ONG. Daca este pe termen lung, atunci nu este indicat sa incepi de pe bancile scolii. Iti sunt necesari 5-7 ani de acumulare de experienta profesionala.
2.Sa raspunda la intrebarea: Ce e unic in pasiunea ta?
3. Sa lucreze o perioada in alte ONG-uri si sa vada daca li se mai pare ok sa infiinteze unul.
4.Sa caute ONG-uri similare care ar putea deveni partenere.
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Alex Goaga
Alex Goaga scrie despre antreprenoriat, new media si IT&C de peste sase ani, visand (in timpul liber!) la viitoarele holograme portabile “tip Star Wars”. Pasionat de citit (benzi desenate printre altele) .

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Start Up »



Setari Cookie-uri