Start-Up Wall-Street este un talk-show transmis in direct pe wall-street.ro care se adreseaza antreprenorilor si celor ce doresc sa inceapa un proiect pe cont propriu.

Bogdan Georgescu este unul dintre cei mai cunoscuti oameni din imobiliare, fiind pana in urma cu doi ani seful Colliers. Dupa plecarea din compania de consultanta imobiliara Colliers, Georgescu s-a detasat de prima dragoste in business si in vara anului trecut a creat Novel Ventures, un incubator de afaceri prin care incearca sa dezvolte o noua generatie de antreprenori.

Bogdan Georgescu a inceput sa lucreze inca din vremea studentiei, iar facultatea a reprezentat o dezamagire pentru el. „Eram privit ca un golan care nu venea la scoala, desi aveam doua job-uri si lucram 16 ore pe zi. Initial, la facultate invatam pe rupte, dar apoi am vazut ca nu aveam de ce sa invat. Studentii luau note mari foarte usor, iar profesorii ne dictau din cartile proprii”, povesteste Bogdan Georgescu.

Succesul l-a cunoscut in imobiliare, un domeniu caruia i-a dedicat circa 15 ani din viata, uneori asa cum el insusi admite, "poate prea mult timp." Noptile petrecute la birou cu prezentari si proiecte pentru clienti, dar mai ales faptul ca si putinul timp liber si-l petrecea cu mintea la companie, l-a facut pe Bogdan Georgescu ca vreme de 10 ani sa nu aiba deloc timp pentru el. „Nu cred ca era sanatos sa muncesc tot timpul”, spune antreprenorul, care a decis sa se implice in alte proiecte si sa isi echilibreze viata profesionala cu cea personala.

Ce sfat ar da celor care nu pot sa isi echilibreze viata personala cu cea profesionala? Bogdan Georgescu admite ca este usor pentru el acum sa afirme ca este preferabil sa ai un echilibru, pentru ca a reusit sa renunte la „viciul” muncii exagerate. „Daca esti intr-o situatie in care ai o oportunitate clara de a creste, de a-ti pune amprenta in domeniul in care activezi poate ca este in regula, insa eu stiu multi oameni care muncesc mult, chiar daca nu sunt oportunitati, sau care nu aduc cu adevarat valoare adaugata. Foarte multi trag tare si nu stiu pentru ce”.

In urma cu 5-6 ani a decis ca vrea sa traiasca mai liber, sa isi controleze programul si astfel si-a propus sa iasa din sistem. Acum doi ani a reusit intr-un final sa renunte la functia de conducere din Colliers, iar in vara anului trecut a initiat un proiect propriu - un incubator de afaceri. Primul proiect nou al lui Bogdan Georgescu este o biblioteca pentru angajatii marilor companii.

Peste un an Georgescu se asteapta ca proiectul bibliotecii, denumit Bookster, sa fie lansat si lasat pe mana unei echipe care sa il managerieze, iar el, personal, sa lucreze deja la al doilea sau al treilea proiect de acest gen.

Citeste si:

Cum arata modelul de business al Bookster? Abonamentele la biblioteca vor putea fi cumparate de companii si acordate angajatilor ca beneficii, iar abonamentul per angajat ar costa 2-3 euro de persoana. Biblioteca ar urma sa contina cele mai relevante carti si articole pentru fiecare domeniu de activitate in parte. „Am ajunge la break-even la 15.000-20.000 de clienti, eu insa sper sa ajungem la 50.000. Sigur avem si o problema si anume ca oamenii nu mai citesc, tocmai din acest motiv ne-am gandit sa facem planuri de lectura personalizate pentru fiecare persoana in parte in functie de timpul sau”, povesteste Georgescu, unul dintre managerii romani care spun ca au invatat si aplicat in business multe din lucrurile pe care le-au citit.

„Am citit mult, am incercat sa ma educ. Totusi, diferenta dintre cei care au succes si ceilalti este faptul ca primii aplica ce au invatat, pentru ca toti avem acces la aceeasi informatie”, a declarat Georgescu.

Cartea „Build to last” a lui Jim Collins este una dintre primele care l-au marcat pe antreprenor. „Ideea de a avea in permanenta oamenii potriviti in companie este ceea ce am folosit din aceasta carte. Recrutarea a fost punctul cheie in Colliers”.

Managementul implica si momente sale dificile, iar in 2009 Georgescu a hotarat inchiderea departamentului rezidential si a fost obligat sa isi concedieze o parte din colegi, in conditiile in care scaderea pietei a fost de 85% intr-un an.

In ultimii ani, Georgescu a invatat sa delege mai mult. „Delegarea nu este punctul meu forte, incerc sa invat sa fac asta mai bine. In general pentru a delega trebuie sa ai incredere in oamenii din jur si sa accepti ca unele lucruri nu vor fi facute asa cum le-ai face tu, dar in acelasi timp vor fi suficient de bine facute. Trebuie sa intelegi ca diferit nu inseamna neaparat mai bun sau mai rau”, povesteste Georgescu.

Sfaturi pentru un start-up?

Incubatorul de afaceri pe care l-a initiat in vara trecuta l-a invatat ca in orice plan de afaceri este bine sa ai claritate in trei directii: ce nevoi servesti, definirea produsului si formula de profit. „Foarte putini analizeaza toate cele trei aspecte”, crede Georgescu.

Personal, Georgescu este adeptul ideilor inovatoare in antreprenoriat, al dezvoltarii pe piete noi unde nu exista concurenta. Prin incubator au fost deja schitate cateva idei de proiecte. „Nu ma astept sa mearga toate, dar prefer un mediu nou unde nu e concurenta”, mai spune Georgescu.

In opinia lui Georgescu, pentru a incepe un proiect trebuie sa ai curaj. „Daca ne gandim la miliardarii americani, pentru a deveni antreprenor educatia este irelevanta, insa pentru a avea succes este important sa stii ce trebuie sa faci”, considera omul de afaceri.

Cum te asiguri ca ai un cash-flow pozitiv? „In fiecare an cand faceam bugetul la Colliers imi era foarte dificil sa estimez. Tactica mea se rezuma la un buget de cheltuieli cat mai restrans astfel incat in cel mai rau scenariu de pe piata sa continuam in continuare sa fim pe profit”, a conchis Georgescu.