Si atunci, cum putem aplica principiile de investitii ale lui Warren Buffett (cel mai mare investitor al tuturor timpurilor) in domeniile web?

1. Cartela cu 20 de puncte

Considera ca pe intreg parcursul vietii tale, ai voie sa cumperi doar 20 de domenii web (20 de investitii). Asta te-ar pune pe ganduri inainte de a cumpara un .net doar fiindca este disponibil, nu?

Gandeste-te asa: esti un investitor in domenii web premium. Daca te limitezi la doar 20 de domenii pe viata, ai sansa sa detii intr-adevar doar active premium.

Sa zicem ca domeniile generice care definesc o industrie (ex: SolarPanels.com, PanouriSolare.ro) ar putea fi copii tai frumosi. Ti-ai dori si cativa copii urati si bolnavi? (ex: CeleMaiBunePanouriSolare.ro) Nu cred.

Nu vrei sa tii evidenta unor sute sau mii de domenii mai putin valoroase doar fiindca iti permiti sa le cumperi.

Daca te limitezi la un numar finit de domenii in care sa investesti, calitatea deciziilor tale ta va creste. Deci creeaza o constangarere artificiala (in mintea ta) si concentreaza-te doar pe ce-i bun.

In felul asta vei avea mai mult timp sa dezvolti domeniile tale in website-uri de calitate, de care poti fii mandru. Ca sa nu mai vorbim de faptul ca poti face mai multi bani cu un site, tranformand domeniul web intr-o afacere.

2. Nu paria. Nu risca. Cumpara doar domenii subevaluate.

Warren Buffett nu pariaza niciodata pe actiuni la bursa. El pur si simplu cumpara afaceri solide care se vand la un pret sub valoare lor reala.

In felul asta se creeaza o margine de siguranta care face pronosticurile despre evolutia pretului irelevante. Cu cat e mai mic pretul pentru o actiune (domeniu), cu atat e mai mare marginea de siguranta. Deci obtii o siguranta mai mare a capitalului investit in timp ce castigul potential creste deasemenea.

Daca Buffett ar fi interesat de a vinde imediat actiunile cumparate (improbabil totusi) stie sigur ca poate obtine mai mult decat a platit. Pe langa asta, el stie ca actiunea produce un divident anual care nu poate scadea sub o anumita limita deoarace compania care a emis actiunea are un avantaj competitiv in piata.

La fel e si cu domeniile. Daca vrei sa fii acoperit tot timpul, cumpara doar domenii subevaluate care prin ele inselesi sunt mai valoroase decat suma pe care o platesti. In felul asta poti fi sigur ca faci profit daca vrei sa le vinzi imediat (to flip it - cum zic americanii). Practic, trebuie sa vezi cine vinde dolari pentru centi si doar atunci sa cumperi (doar atunci castigul e garantat).

Bineinteles ca niciodata nu vei stii daca pretul cerut este un minim istoric. Dar daca faci un pic de cercetare poti afla valoare unui domeniu. Pentru asta, ia in considerare urmatoarele:

• numarul exact de cautari lunare in Google pentru expresia respectiva (ex: “video editing software”, “albirea dintilor”, “investitii la bursa”, etc.)
• valoare CPC - cat il costa in medie pe un advertiser sa afiseze anunturi pentru acele cuvinte cheie
• marja medie de profit (atat pentru un marketer afiliat cat si pentru o companie)
• urgenta nevoii (ex: “reparatii aer conditionat” este mai urgent decat “aer conditionat”)

Un domeniu brand din patru litere e un pariu riscant (ex: dook.com). Mai bine cumperi un .com sau .ro din doua cuvinte care chiar inseamna ceva. Daca acele cuvinte definesc un produs cautat pe care lumea deja cheltuie bani, riscul tau e scazut spre zero. Urmareste asta.

Banuiesc ca nu esti ditamai corporatia deci nu are sens sa platesti un pret mare pentru un domeniu doar fiindca iti permiti. Daca chiar vrei sa-l cumprei, incearca sa platesti mai putin oferind valoare sub alte forme.

Citeste si:

E un citat celebru despre antrepreneori: “Nu vor sa plateasca cu bani dar iti dau chipsiri in schimb”. Chipsuri ca la cazino. Deci micsoreaza riscul oferindu-i vanzatorului o parte din chipsurile tale - chipsurile pot fi know-how, contactele tale de business sau actiuni in alte afaceri pe care le detii.

3. Exista un lucru mai bun decat banii. Nu vinde acel lucru!

Indiferent cat de mult ne dorim un exit de milioane de dolari, exista un lucru mai bun decat banii. Poti ghici despre ce e vorba?

E simplu: o masinarie de facut bani. Vrei un flux de bani continuu nu doar o data.

Deci daca ai cash disponibil pentru investitii in domenii web trebuie sa iti adersezi urmatoarea intrebare:

Cum pot cumpara venituri cu banii pe care-i am acum? Fiindca asta inseamna sa investeti: sa cumperi incasari viitoare.

Cateodata ii vezi pe tipii astia care au scucces intervievati si spun ca sunt proprietari pe chestia aia si celalta; si ca fac X milioane pe an din asta si Y miliarde din cealalta. Si iti spui: Frate, astia nu-s mai destepti ca mine dar se pare ca o data sau de doua ori in viata lor au fost destepti si inca castiga de urma deciziei lor. Cum pot sa fac si eu asta?

Cauta oportunitati de a deveni proprietar. Nu cauta doar sa cumperi ca sa vinzi. Cand faci asta, esti mereu in cautare de cumparatori, mereu agitat, mereu cautaund chilipiruri, mereu cu frica ca poti pierde. Nu mi se pare o viata prea distractiva daca vrei sa emulezi stilul relaxat al lui Warren Buffett.

In alte cuvinte, trebuie sa evaluezi:
• Care e cea mai buna masinarie de facut bani pe care o poti cumpara cu banii dsponibili.
• Care e avantajul tau competitiv in industria respectiva (Esti pasionat? Ai experienta?)
• Daca esti dispus sa joci pe termen lung. Sau, cum zice Warren Buffett - sa tii actiunile pentru totdeauna.

Practic poti sa faci mai multi bani daca detii suprematia intr-o industrie unde creezi valoare decat daca faci specula simpla de genu cumpar-si-vand.

Deci nu cumperi doar un domeniu web. Cumperi o presa de tiparit bani (considera asta ca un sinonim pentru afacere).

Trebuie sa combini strategia pe termen lung cu celelate doua principii (sa fii foarte selectiv si sa cumperi doar sub pretul pietei) ca sa castigi la loteria de business. Nu neaparat printr-un exit ci fiind proprietarul unei afaceri online de success, pe un domeniu premium. E alegerea ta.

4. Ramai in cercul tau de competenta

Oracolul din Omaha cumpara doar actiuni in business-uri pe care le intelege. De ce ai face altfel cu investitiile in domenii web?

Vei avea dureri de cap daca te imprastii in prea multe industrii. Mai bine sa fii maestru in cateva.

Daca cunosti piata, stii cine sunt cumparatorii, cine sunt vanzatorii, cunosti cele mai frecvente modele de business, stii toate trucurile si scurtaturile - vei fii un rockstar. Nu da ce ai in mana pe un domeniu in care nu ai experienta.

Daca detii domenii web in afara cercului tau de competenta, gaseste-ti parteneri care se pricep si lasa-i pe ei sa preia conducerea. Fa parteneriate ca Rick Schwartz. Sau, cum zice Marc Ostrofsky: Trebuie sa stii ceea ce nu stii.

Dar dezvolta site-uri cu autoritate pe domeniile premium in pietele pe care la cunosti.

Despre Autor: Constantin Gabor este un videograf amator si online marketer din Brasov. Poti afla mai multe despre el pe VideoEditingSoftware.com si HighballBlog.com.