Aproximativ 3 din 10 romani se vad deschizandu-si propria afacere, in timp ce jumatate dintre tinerii sub 29 de ani raspund afirmativ antreprenoariatului. Cu toate acestea, lipsa capitalului de inceput este unul dintre factorii cel mai des invocati in momentul in care romanii ar trebui sa puna in practica ideile de afaceri, arata un studiu GfK.

Studiu GfK despre antreprenoriat

In medie, la nivel european atitudinea fata de antreprenoriat este una pozitiva in proportie de 69%. Aceeasi atitudine o regasim si in cazul a 66% dintre romani, cifra care plaseaza Romania pe locul 12 in Europa.

Primul loc in ceea ce priveste atitudinea pozitiva fata de antreprenoriat este ocupat de Danemarca (85%), urmata de Franta (77%) si Marea Britanie (75%).

Comparativ cu restul Europei, tinerii din Romania sunt cei mai deschisi catre antreprenoriat. Astfel, 50% dintre tineri considera ca antreprenoriatul va fi mai important in viitor, comparativ cu doar 39% dintre tinerii europeni.

Dumitru Enache, secretat de stat la Ministerul Economiei, considera ca antreprenorii "trebuie sa construiasca acea clasa de mijloc ce lipseste in prezent".

"Antreprenorii trebuie sa acopere marea pauza dintre cele doua clase existente in Romania si care ne impiedica sa avem un loc mai bun in Europa. Pana acum ne-am bazat pe investitii straine, dar trebuie sa dezvoltam si capitalul autohton", spune Enache.

Potrivit acestuia, Ministerul Economiei are in derulare mai multe proiecte pentru sustinerea antreprenorilor. Astfel, 550 de intreprinzatori debutanti beneficiaza anul acesta de 25 mil. lei pentru a incepe o afacere.

La randul sau, Sorin Eftemie, membru AmCham si director general interimar al Microsoft, sustine ca statele in care sectorul IMM este dezvoltat au depasit mult mai usor criza financiara.

"Oamenii acumuleaza experienta intr-o multinationala si ulterior cauta sa isi deschida o afacere pe o anumita nisa. In antreprenoriat este foarte important sa ne autoevaluam, sa stim exact unde ne aflam. Si la fel de important este sa avem cei 7 ani de acasa, sa avem respect fata de oamenii cu care lucram", spune Eftemie.

In ceea ce priveste motivele pentru care si-ar deschide propria afacere, 45% dintre europeni invoca independenta fata de angajator, 38% vor auto-implinire si posibilitatea de a pune in practica propriile idei, in timp ce 33% iau in calcul perspectiva unor venituri suplimentare.

Spre comparatie, in Romania 55% dintre respondenti aleg sa isi deschida o afacere din perspectiva unor venituri suplimentare, 30% iau in calcul independenta fata de angajator, in timp ce 23% cauta auto-implinire.

Astfel, perspectiva unor venituri suplimentare claseaza Romania pe primul loc in Europa, topul fiind completat de Grecia (48%) si Danemarca (47%).

Pe de alta parte, obstacolele cel mai des invocate de catre europeni in deschiderea unei afaceri sunt lipsa capitalului de inceput (57%), situatia economica incerta (44%) si teama de esec (35%).

In Romania, lipsa capitalului de inceput este un motiv mentionat de 67% dintre respondenti (mai ales de catre tineri), situatia economica incerta este principalul motiv pentru 32% dintre romani (mai ales in randul persoanelor cu studii superioare) si teama de esec – 26%.

Cu toate acestea, 65% dintre romani considera ca antreprenoriatul va fi in zece ani mai important sau cel putin la fel de important ca acum.

Studiul a fost realizat pe un esantion de 1.099 barbati si femei cu varsta de peste 15 ani din 16 tari din Europa. Datele au fost culese in intervalul aprilie-mai 2012.

Studiul a fost realizat de compania de cercetare GfK Nürnberg, Germania si Centrul pentru antreprenoriat al Universitatii Ludwig Maximilian din Munchen, la initiativa Amway Europa.
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Start Up »



Setari Cookie-uri