"Am inceput antreprenoriatul in 1993 cand, de cele mai multe ori, cand spuneai asta, insemna “buticar”. Din douazeci de ani de lucru in proiecte “de la zero” raman amintirile frumoase, si raman, mai ales, rezultatele", scrie Madi Radulescu, fondatoarea companiei de consultanta de management MMM Consulting,

"Cand este momentul sa devii antreprenor?

Cred ca multi dintre noi ne aflam la momentul potrivit, in locul potrivit. Nu toti insa vedem oportunitatea si nu toti indraznim sa iesim din zona de confort si sa incercam ceva pentru care nu ne simtim neaparat pregatiti, nu stim care sunt datele problemei, nu avem in spate sprijinul necesar al unui alt department, coleg etc…

Momentul in care am pornit in antreprenoriat a fost unul dintre acelea in care nu stiam mai nimic despre ce ma asteapta, dar eram sedusa de idee si de potentialul enorm la acea vreme: in 1993, educatia de management era practic inexistenta in Romania sau erau inceputuri timide. Faptul ca lasam la ora aceea un serviciu bun si sigur nu prea a contat. Si ceea ce a urmat a fost un real succes pentru ca poate, a fost o idee deosebit de inspirata, dar si pentru ca am muncit foarte, foarte mult ani la rand pana cand am crescut ideea si am realizat ceea ce am visat.

Se schimba oare aceste conditii in 2013? Nuantat, da: azi trebuie sa identifici mult mai bine nisa in care vrei sa activezi si este posibil sa ai nevoie de un capital ceva mai mare decat acum 20 de ani. Dar…ceea ce ramane neschimbat este sentimentul si filosofia de viata a celui care este antreprenor.

Lectia numarul 1: Nasterea afacerii – cu sau fara asociat!

Orice antreprenor isi gandeste afacerea pentru a creste si pentru a fi intr-o zi o firma mai mare, de succes. Dupa 10 ani de asociere intr-una din cele mai de succes companii din domenul meu, din Romania, in 2002 am decis sa aleg drumul pe cont propriu. Compania mea in care valorile mele, filozofia mea de afaceri sa fie primordiale. Decizia nu a venit in urma vreunui conflict, ci din nevoia de a vedea rezultatele proprii vizibile si de a vedea mai bine un anumit mod de lucru in care am crezut cu tarie.

Un lucru pe care l-am invatat ca si antreprenor a fost: alege cu grija – cu sau fara asociat! In businessul in care eu activez, consultanta si trainingul, a fi pe cont propriu este destul de simplu: ai nevoie de o buna reputatie, de un laptop, de o buna abilitate de a vorbi cu pasiune despre ceea ce faci, eventual de o masina. Un capital destul de mic. Este important cand gasesti un asociat sa fii extrem de aliniat in gandire, aspiratii si mod de a face lucrurile cu cel cu care vei imparti investitiile, munca, timpul, viata profesionala si posibil si beneficiile muncii voastre. Daca nu esti convins asupra unei astfel de persoane, daca ai indoieli, daca persoana la care visezi ca asociat al tau nu este in orizontul tau apropiat, mai bine porneste singur! Poti gasi si mai tarziu un partener, atunci cand intrebarile tale isi vor fi gasit raspunsuri si cand experienta ca antreprenor iti va da mai multa siguranta in alegeri.

Pe de alta parte, nu sugerez ca activitatile pe cont propriu ca unic asociat sunt singura cale de succes: sunt multe avantaje pe care ti le poate aduce un asociat: diversitate in opinii, puncte de vedere multiple, brainstorming pentru a gasi cea mai buna solutie, mai multe resurse umane si financiare atat de utile oricarui inceput. Ceea ce trebuie sa subliniez insa este nevoia de a alege un partener de calitate. Mai ales in lunile/anii de inceput, situatia poate sa nu fie tocmai stralucita: nu te cunosc clientii, trebuie sa dovedesti, nu ai un portofoliu care sa te ajute in licitatii, clientii potentiali te intreaba cu cine si pentru cine ai mai lucrat, ce garantii poti oferi, etc. Traversam o perioada de criza financiara, in care suma tuturor greutatilor, ambiguitatilor si problemelor inerente inceputului poate fi mai mare decat rezultatul asteptat pe termen scurt. Daca relatia dintre parteneri nu este una de deplina incredere, este de asteptat sa poate exista conflicte si parteneriatul sa poata esua.

De aceea: cu partener, daca ai unul, dar ales cu grija!"

Cine este Madi Radulescu

Radulescu are 18 ani de experienta in consultanta si training, perioada in care a coordonat proiecte de evaluare, design si implementare de sisteme de management al performantei, a oferit consultanta in resurse umane, management strategic pentru companii precum Cefin Romania, Colliers Bulgaria si Serbia, UNDP Romania si Austria, Timken Romania, Holcim, Pirelli, Kraft Foods, Bancpost, BCR, Tarom, Romstal, Carrefour.

Intre 1998 si 2002 a fost trainer si director de consultanta in cadrul furnizorului de servicii de training CODECS, iar intre septembrie si aprilie 2006 a fost managing director al dezvoltatorului imobiliar Cefin Real Estate.

In 2002 a infiintat compania de consultanta de management MMM Consulting, unul dintre primii 15 jucatori in domeniu.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Start Up »



Setari Cookie-uri