Gabriela Crainic (31 de ani) a deschis Let's Chocolate in noiembrie anul trecut, in centrul comercial Iulius Mall din Timisoara, cu o investitie de circa 30.000 de euro. De atunci, antreprenoarea a mai investit alte 5.000 de euro. Din aceasta suma, in jur de 7.500 de euro au fost obtinuti de la stat prin programul lansat in 2011 prin care Guvernul oferea 10.000 de euro tinerilor sub 35 de ani care lansau o afacere.

Pentru Let’s Chocolate lucreaza cinci persoane (patru angajati si fondatoarea).

“Sunt oameni tineri pe care i-am invatat despre vanzari, gusturi, asocieri de diferite tipuri de ciocolata, despre cum sa se poarte cu clientii. Ma bazez pe ei, dar se confrunta cu foarte multe situatii. Asa ca in timpul zilei sunt la birou si, dupa serviciu, stau in fiecare seara o ora sau doua cu ei. Iar in weekend sunt acolo mereu”, afirma antreprenoarea manager.

Banii pentru investitia de circa 35.000 de euro de pana acum au fost stransi din economiile personale, Crainic dorindu-si inca din 2009 sa deschida o ciocolaterie. Antreprenoarea si-a dorit o astfel de afacere pentru ca era pasionata de ciocolata, dar si pentru ca dupa ce s-a intors in Romania dupa doi ani petrecuti in Franta (intre 2004 si 2006), nu gasea produsele pe care si le dorea ori si le gasea la preturi foarte mari.

Preturile pentru ciocolata pe care mi-o doream erau duble fata de strainatate

“Cautam ciocolata neagra cu unt de cacao si nu gaseam. Mai vedeam in librarii, insa preturile erau duble fata de strainatate si ma frustra. De la inceput stiam ca o sa fie mult de munca, dar este mult mai greu decat imi imaginasem. Este o lupta cu piata, pentru a castiga clienti. Cel mai greu este sa convingi clientii sa cumpere si o faci doar prin sampling. Daca ii faci sa deguste, ii cuceresti, dar trebuie sa ii convingi sa incerce. Noi avem avantajul ca nu suntem doar un magazin de ciocolata, ci o ciocolaterie cafenea si, astfel, putem organiza si evenimente in jurul ciocolatei, precum ateliere de Ikebana sau serate de “choco-film” in care am prezentat minifilmulete despre ciocolata”, explica Crainic.

O ciocolata in dar

Daca de obicei ciocolatele sampling sunt oferite gratuit, in prezent Let’s Chocolate deruleaza o campanie impreuna cu organizatia Salvati copiii Timis, prin care va oferi o ciocolata in schimbul unei donatii.

Produsele comercializate de Let’s Chocolate sunt create intr-un atelier din oraselul francez Privas de catre maestrul Joel Patouillard, decorat Meilleur Ouvrier de France – cel mai bun artizan francez.

Citeste si:

“Cand ma gandeam la cum va arata ciocolateria ma gandeam ca va fi un loc central din Timisoara, in care vom avea muzica specifica zonei in care se face ciocolata, ca va fi o poveste mult mai bine dezvoltata in jurul ciocolatei. Dar, dupa ce m-am documentat, pana la urma, am ajuns la concluzia ca intr-un mall este cea mai buna locatie”, mai spune Crainic.

Cu toate ca este un business frumos si nou avand in vedere ca ideea de “cioco-cafenea” nu este foarte des intalnita in Romania, cifrele din contabilitate nu sunt la fel de frumoase.

Ne concentram pe cash ca sa ramanem in piata pana la toamna. Avem nevoie de clienti si vara, nu doar iarna

“Noi am venit cu marje de profit foarte mici si, de aceea, avem nevoie de volum pentru a trece pe profit. Vanzarile au scazut mult din aprilie, iar oricum intre iunie si august este o sezonalitate, oamenii mancand mai putina ciocolata atunci. Tocmai pentru perioada aceasta am dezvoltat cocktailuri pe baza de inghetata rece si fructe pentru ca avem nevoie de clienti si vara, nu doar iarna. Acum ne concentram sa avem cash flow ca sa ramanem pe piata pana la toamna. Insa abia finalul lui 2014, intr-un scenariu optimist, vom fi pe profit”, explica Crainic.

Pana acum Let's Chocolate a inregistrat venituri de circa 160.000 de lei (aproximativ 36.000 de euro).

Cheltuielile lunare se ridica la circa 30.000 de lei, dar Gabriela Crainic spune ca pana acum nu a fost nevoita sa aduca bani de acasa pentru a sustine activitatea.

“Deocamdata nu a fost cazul sa aducem bani de acasa, dar nu stim ce se va intampla la vara. Este greu de estimat ce venituri vom avea anul acesta. Nu stim cum va reactiona piata pe perioada verii, tendinta este descrescatoare. Este un business “meteo sensibil”, avem clienti ca si noi, clienti pe care vara nu-i gasesti la mall. Sunt clienti educati, care merg la munte, care sunt in miscare, care vin la noi nu pentru ca nu au altceva de facut, ci pentru ca le place. Asta este un lucru bun, dar, pe de alta parte, este greu pentru noi, pentru ca avem nevoie de stabilitate. Si nu putem risca totul din pasiune, trebuie sa reusim sa gasim un echilibru intrre pasiune si a avea cash”, afirma antreprenoarea.

Sursa foto: Gabriela Crainic (www.evive.ro)