In parcursul meu prin 20 ani de antreprenoriat am cunoscut unele dintre aceste capcane. Pe altele le-am vazut cum capata viata si cuprind cunostinte sau oameni de afaceri de succes din jurul meu, care au fost pe culmi si care apoi au trecut prin perioade grele. De multe ori, agonia si extazul afacerii noastre nu au legatura cu piata, cu criza… au legatura cu fondatorul, cu antreprenorul, cu modul sau de gandire, cu echilibrul sau.

1. Lipsa perspectivelor multiple

Succesul este un drum lung si adeseori anevoios. Iti descoperi reteta care te-a condus acolo unde ti-ai dorit si vei cauta permanent o rationalizare si justificare a ceea ce ai facut, a felului in care ai procedat. Vei da actiunile tale ca exemplu personal si vei avea marea tentatie de a refuza orice fel de perspectiva care nu corespunde, care nu valideaza reteta ta. Unii te vor considera arogant, altii rigid, unii lipsit de deschidere. Nici nu conteaza prea mult. Astazi, trasatura principala a mediului de afaceri este ambiguitatea si incertitudinea pe care o creeaza aceasta. Capacitatea antreprenorului de a fi permeabil la ideile si perspectivele altora il va salva in multe situatii de la utilizarea unor metode de lucru si de relationare, de a face lucrurile valabile acum 3-5 ani si chestionabile azi.

2. Lipsa de indrazneala

Prudenta si cumpatarea pot fi doua caracteristici de mare pret in conditiile in care relatiile cu clientii si furnizorii se deruleaza sub incidenta lipsei de bani din piata. Vei auzi sau vei gandi de multe ori ca nu e momentul unor noi investitii, noi produse, noi lansari in proiecte despre care nu avem multe informatii sau experinta. Pe de alta parte, indrazneala si preluarea din zbor a oportunitatilor ramane caracteristica ce face diferenta intre companiile agile si cele greoaie, birocratice. Antreprenorul, asa cum ii spune si numele… intreprinde, indrazneste. Scapa de prima capcana, ia mai multe idei si perspective, valideaza si indrazneste in proiecte care te vor mentine activ si care vor crea noi oportunitati.

3. Lenea

Sunt domenii de activitate in care e suficient uneori sa lucrezi 3-4 ore pe zi. Si nu sunt adepta efortului de dragul efortului. Nici chiar in aceste cazuri nu uita sa iti scrii obiectivele, sa le reiei la interval regulate de timp, sa evaluezi unde esti si cum stai, sa mentii la cote optime nivelul de actiune necesar pentru a te tine in priza si responsabil pentru destinul tau.

4. Autosuficienta

Fara pasiune, entuziasm si dorinta de a realiza mai mult si mai bine, succesul, un birou mai mare si o masina mai buna te pot aduce usor pe o platforma la care sa iti spui ca ai ajuns unde trebuie si ca probabil acolo vei ramane. Autosuficienta antreprenorului a fost motivul disparitiei multor afaceri care pareau sa aiba acum cativa ani succes. Priviti doar in parcarea companiilor de leasing si veti vedea numarul de masini de lux care nu au putut fi achitate la termen.

5. Deconectarea

Uneori efortul pe care il depunem zi de zi in constructia afacerii noastre ne face sa obosim. Deconectarea de ceea ce se petrece la un moment dat poate fi o reactie de igiena, un raspuns natural pentru regasirea energiei. Deconectarea despre care vorbim insa acum este cea de la realitatile vietii cotidiene: realitatile angajatilor care, poate nu castiga la fel de mult sau nu resimt succesul in acelasi fel, nu au viziunea de ansamblu… Deconectarea de oamenii tai este foarte periculoasa si te poate rupe de ce se intampla in propriul birou. Mai este un alt gen de deconectare care dauneaza: deconectarea de piata si de felul in care clientii ajung la tine. Prin dezvoltarea afacerii, prin calibrarea efortului tau la o anumita tipologie de client, prin alocarea de resposabilitati echipei tale manageriale te poti deconecta usor de la realitatile curente ale pietei si poti avea cerinte nerealiste, neintelese, poti pierde legatura cu cerintele clientilor tai. Este unul dintre cele mai mari pericole. Deconectarea de acest gen vine mai ales in afacerile care asigura un confort financiar lejer antreprenorului, tentat astfel sa… dea mai rar pe la birou…

6. Dubiul

Odata ce ai luat o decizie, dubiul este ca un vierme care roade marul pe dinauntru. Ramai increzator in viziunea si obiectivele tale si instaureaza in echipa ta acel mecanism de consultare si de validare care sa iti confirme la timp ca esti pe drumul cel bun si ca ceea ce faci serveste scopului. Sunt multe momente in care vei lua probabil decizii proaste sau cel putin indoielnice dar intoarcerea la viziunea si valorile tale vor arata unde trebuie sa indrepti si iti vor conserva energia pentru a merge mai departe. Indoiala in afaceri este la fel de rea ca si in viata personala.

7. Ingratitudinea

Nu uita de unde ai plecat, ce ti-a folosit, cine ti-a fost alaturi. Uneori oamenii pleaca din compania ta. Nu fii tentat sa ii vorbesti de rau, lumea este mica. Multumeste pentru fiecare contributie. Actualii tai angajati vor vedea in primul rand respectul pentru oameni, pretuirea si vei evita in acest fel o mare problema de responsabilitate: de cate ori nu ai vazut cum unii si altii dau vina pe mostenirea trecutului? La fel se intampla si intr-o companie in care cineva nou preia responsabilitatile celui care tocmai a plecat si e vorbit de rau. Va utiliza foarte usor aceasta “nemultumire” si lipsa de recunostinta a ta pentru a ascunde si a justifica scapari si lipsa propriei performante. Practic te pacalesti singur. Nu uita de unde ai plecat si cu cine ai plecat la drum.

8. Distragerea atentiei

Lumea moderna, avalansa de informatie, stirile de cele mai multe ori alarmiste, neajunsuri sau realizari ale prietenilor tai, ce se intampla cu concurenta ta iti pot distrage atentie de multe ori. Nu mai stii de ce capat sa apuci si cum sa selectezi informatia relevanta si care sa te ajute sa mergi mai departe. Este nevoie de disciplina si de perseverenta, de focus in tot ceea ce faci pentru a nu te lasa distras in drumul pe care ti l-ai propus. Canalizeaza-ti eforturile, inca o data, in momente in care sesizezi ca ti-a fost distrasa atentia de la ceea ce este cu adevarat important pentru afacerea ta: reciteste-ti viziunea si obiectivele. Oportunitatile pot fi nenumarate dar nu le poti face pe toate. Ce se intampla in alte companii poate sa nu fie valabil pentru tine. Mediul extern este dificil dar poti gasi calea de a te strecura printre dificultati.

9. Lipsa de integritate

Fii corect, onest, deschis, respecta-ti promisiunile. Pe masura ce ai succes, ai putea fi tentat sa exagerezi, chiar sa minti. Pe termen lung intergitatea este singura care conteaza. Oricat de multe exemple de succes am avea in jurul nostru, oameni care in plan material au realizat foarte multe prin tunuri, prin aranjamente si trafic de influenta, lipsa de integritate exista, este recognoscibila si NU defineste succesul real. Daca definitia ta pentru succes se bazeaza pe astfel de retete, atunci probabil nu este pentru tine acest articol. Tentatia ca la un moment dat sa accepti o abatere de la regula integritatii poate fi mare, mai ales in momente de dificultate in business: un contract acceptat la limita sau impotriva legii, angajarea fiicei sau prietenei cine stie cui pentru a face un serviciu si a influenta decizii legate de contractele tale, o mica spaga… vor afecta pe termen lung mai mult decat iti imaginezi: in primul rand pe tine – daca a merge o data, ce mare lucru inca o data! In echipa: daca accepti lipsa de performanta din partea cuiva, cum sa le ceri celorlalti sa fie trup si suflet? Si asa mai departe. Oamenii, chiar daca nu spun nimic, vad si judeca, iau propriile decizii.

10. Cautarea solutiei perfecte

Perfectionismul este unul dintre cei mai mari dusmani ai succesului pe termen lung. Nu numai ca nu poti avea solutii perfecte, dar procesul de cautare te va incetini si va face sa treaca ocazii pe langa tine. Oamenii gresesc si cerinta de perfectiune ii va demotiva si ii va face sa isi inabuse initiative pentru a nu fi in eroare. Cele mai mari inovatii au aparut din erori. Nu este o pledoarie catre acceptarea lipsei de rigoare ci de a gasi standarul corect care sa asigure calitatea si performanta pe termen lung in acord cu ceea ce isi doresc clientii tai.

Citeste mai mult: Lectii de antreprenoriat cu Madi Radulescu, consultant in management si resurse umane

Lectii de antreprenoriat cu Madi Radulescu, consultant in management si resurse umane

Lectii de antreprenoriat cu Madi Radulescu, consultant in...