Educatia in business nu este doar pentru cei care au indraznit de curand sa se arunce pe piata, ci este la fel de recomandata pentru antreprenorii „care cred ca le stiu si le-au vazut pe toate”, a subliniat reprezentantul Empretec, in emisiunea Start-Up Wall-Street, moderata si realizata de Claudiu Vrinceanu. (vrinceanu.ro)

Educatia de business ii face pe antreprenori sa inteleaga ca „motorul principal e acela de a face lucrurile sa mearga bine si de a fi recunoscuti de cei din jur”, a subliniat facilitatorul Empretec.

Mai intai, afla daca este cazul sa te bagi in afaceri

Empretec este un proiect ONU care exista de 10 ani in Romania, iar intre 6 si 14 decembrie organizeaza un workshop din care antreprenorii vor invata cum sa-si remodeleze comportamentul. Asta inseamna educatie in business, adica sa iti dai seama daca esti sau nu potrivit sa te apuci de afaceri.

„‹Antreprenorii care le stiu pe toate› inseamna o parte din comportamentul antreprenorilor care au prins cateva deal-uri sau cred ca au vazut succesul si cred ca deja au cheia. Avem automatisme si comportamente care, ca in business de altfel, ne duc cateodata spre succes, in majoritatea cazurilor, intamplator si, in cele mai multe cazuri, ne duc catre esec”, crede Sorin Matei, facilitator la Empretec.

El a vorbit astfel despre „o doamna care nu are niciun pic de experienta in antreprenoriat, dar este de 19 ani in business-ul de vanzari si e in stare sa vand orice oricui”. Ea va participa la workshop-ul de educatie in business ca sa testeze daca va face fata sau nu in antreprenoriat.

Degeaba esti antreprenor, daca nu stii sa vinzi!

Cei care au un business sau vor sa-si deschida unul, dar nu se pricep la vanzari, „nu au nicio sansa singuri. Degeaba esti antreprenor, daca nu stii sa vinzi”, crede Sorin Matei. El mai spune ca „ar fi pacat” ca acestia sa vina la workshopul pe care il pregateste pentru ca acesta este dedicat celor experimentati in afaceri. „Daca vor sa vina pe partea de distractie, pentru ca acest workshop are si partea de fun, dar nu vor veni cu learning, ii costa mult mai putin sa mearga la o comedie la mall”, explica Matei.

Educatia de business, sustine el, este importanta, mai ales ca participantii pot experiementa orice pe domeniul business, un produs nou pe care vor sa-l lanseze sau pot testa diferite comportamente, iar tot feedback-ul va veni din partea potentialilor clienti si potentiali furnizori, care in prezent sunt antreprenori. „Ca sa capeti acest feedback calificat, dai bani”, a subliniat organizatorul workshop-ului.

Citeste si:

Interesul antreprenorilor fata de educatie in business este mult crescut, sustine Sorin Matei, comparativ cu acum cinci sau 10 ani. El a mai spus ca diferenta se vede si la Empretec pentru ca, spre deosebire de acele vremuri, in prezent sunt 2000 de absolventi ai acestui program”, a completat facilitatorul Empretec.

Cititul, activitatea care te poate ridica pe piata

Pe langa experienta de la workshop-uri, viitorii si actualii antreprenori isi pot imbunatati competentele si citind cartile potrivite, mai spune Matei. El le sugereaza cartea "Maverick", scrisa de antreprenorul brazilian Ricardo Semler, in care „este vorba despre reinventare si despre a lasa coada jos si pentru a intelege ca un business nu este dat de marimea biroului sau daca e birou de Mahon”.

Piata din Romania are nevoie sa scape de victimizare, de povesti noi, de oameni care sa accepte „ca pot gresi de 60 de ori, iar asta nu inseamna ca e sfarsitul lumii” si de oameni care sa se reinventeze si „sa lase atitudinea de ei le stiu pe toate”.

O greseala importanta, pe care a facut-o si Sorin Matei, si pe care o experimenteaz multi antreprenori este ca ei cred ca pot incepe un business nou fara sa inteleaga ceva despre acesta si fara sa stie „cu ce se mananca”, in timp ce isi pastreaza asteptarile foarte mari. Asa ca cei care vor sa traiasca viata afacerilor ar trebui sa stie mai mult ceea ce vor sa traseze toate liniile de la inceput cu partenerii de afaceri.

Matei vede ca, in Romania, este un moment perfect pentru schimbare. „E furtuna afara. Toata lumea se plange, toata lumea nu e in stare sa vanda, toata lumea nu e in stare sa-si achite facturile. E un moment perfect in care antreprenorii sunt in stare sa vada, dincolo de aceste probleme, niste oportunitati pentru cei care sunt dispusi sa se reinventeze”.

Si asta pentru ca, in opinia facilitatorului Empretec, nu exista esec intr-un business, ci doar experiente de viata.