Luni dimineata veti putea afla pe wall-street.ro numele investitorului care a cumparat afacerea F64.

Inainte de a investi intr-o companie cu activitati de retail traditional si online, investitorii se uita la mai multi factori, dupa cum subliniaza Marius Ghenea, unul dintre cei mai cunoscuti antreprenori din tara si proprietarul FiT Distribution (PCGarage, PCFun, ElectroFun si altele).

“In general evaluarea este un multiplu al profitului operational realizat de companie, insa in cazul tranzactiilor de companii e-commerce, se mai iau in calcul si alti factori care tin de numarul de clienti, pozitia pe piata”, puncteaza el.

Iulian Stanciu, general manager la eMag.ro, companie ce a fost achizitionata de grupul Naspers, are si el o experienta mare in investitii IT.

“Un investitor strategic evalueaza diferit fata de unul financiar. Unul strategic se va uita pe 7-10 ani, unul financiar pe un termen de aproximativ 5 ani. Evaluarile pleaca de la profiturile care pot fi obtinute in aceste perioade, bineinteles ca aceste profituri trebuiesc sustinute cu un plan de business in spate. Cu cat posibilitatile de expansiune ale afacerii sunt mai mari (crestere organica, extindere in verticale noi sau replicare in mai multe teritorii), cu atat aceste profituri pot creste. Peste aceste sume se aplica unele discounturi functie de riscuri, de la tara pana la riscuri interne in companie legate de oameni, procese sau dependenta de anumiti factori (produs, licente, oameni) dar se aplica si un multiplicator dat de avantaje competitive (lider de piata, viziune, executie buna)”, spune Stanciu.

El completeaza: “Pana la urma aceste cifre sunt o baza de discutie intr-o negociere, pana la urma vanzatorul si cumparatorul trebuie sa se inteleaga, sunt si aspectele emotionale implicate”.

Citeste si:

Mai jos, sapte factori care influenteaza decizia de achizitie a investitorilor:

1. Potentialul unui ROI solid

Investitorii cumpara companii asteptandu-se ca isi vor recupera banii si cu “ceva” extra. Se asteapta, cum este normal, la un ROI bun. Cel mai frecvent un investitor vrea ca pentru un euro investit sa scoata sapte, intr-o perioada de sapte ani.

2. Un motiv solid pentru a investi

Multi angel investors, cum este cel mai probabil situatia F64.ro, au fost anterior antreprenori de succes. Ei apreciaza implicarea in business si sa observe cum banii pe care i-a injectat in companie dau roade.

Cu toate acestea, conform lui Allan Riding, expert si angel investor in Canada, considera ca sunt trei tipuri de investitori – economicul, hedonistul si altruistul si fiecare are motivele personale pentru a investi. In timp ce un investitor hedonist este atras de placerea in sine de a investi si a construi ceva nou, un investitor altruist ar putea fi cel mai interesat de ajutarea comunitatii sau este atras de posibilitatea de a inova. Este deci important sa determini, daca ai un business, ce tip de investitor esti interesat(a) sa atragi si sa iti faci pitch-ul si in functie de acest lucru.

3. Toti managerii vor cadea de acord asupra unui lucru – echipa este extrem de importanta si acest factor ramane si in viziunea unui investitor un factor cheie in decizia de a investi (sau nu). In esenta, un angel investor pune bani intr-o echipa, asa ca el/ea are nevoie de dovezi ca are de-a face cu o echipa sudata, coerenta, pertinenta. Trebuie ca in acea echipa sa existe oameni foarte buni pe segmentul tehnic, marketing, vanzari si contabili.

4. Un plan de business solid

Angel investorii vor sa vada un plan de business care este simultan convingator si complet. Vor sa vada ca dezvoltatorii business-ului au viziune pentru companie si ca exista detalii concrete despre cum vei atinge punctele dorite. Vor sa vada proiectii financiare, planuri de marketing detaliate si lucruri specifice despre piata.

5. Un business structurat pentru investitii

In timp ce unii angel investori ofera imprumuturi business-urilor, mare parte dintre ei prefera sa achizitioneze un pachet minoritar dintr-o companie – nu este, cel mai probabil, cazul F64.ro. Acest lucru inseamna ca business-ul tau trebuie sa fie structurat astfel incat sa permita investitii minoritare si trebuie sa fii pregatit(a) sa cedezi parte din actiuni catre investitor.

6. Oportunitatea de a fi implicat(a) activ

Pentru multi angel investori, nu totul inseamna bani; ei vor sa participe activ in dezvoltarea business-ului si nu “sa stea pe bara”. Vor sa actioneze ca mentori si uneori chiar sa ocupe o pozitie de management in companie. De obicei acest lucru se traduce intr-un loc in board.

7. O strategie de exit viabila

Poate cel mai important punct – inainte de investitie, un angel investor se asteapta sa vada o strategie de exit. Desi angel investorii sunt de obicei rabdatori si dispusi sa realizeze investitie pe termene lungi, trebuie “sa vada si sa simta” un exit care le-ar permite sa realizeze profit.

Nu fii surprins(a) insa daca angel investorul cere un orizont de timp destul de clar pana cand sa realizeze exit-ul.

Sumarizand, daca vrei sa convingi un angel investor sa investeasca in business-ul tau, trebuie sa te asigur ca afacerea ta este pregatita pentru acest lucru. Daca nu, este timpul sa pui la punct un business plan solid, restructurarea afacerii in functie de necesitati si sa completezi echipa cu oameni capabili.

Apoi esti pregatit(a) sa pui la punct un pitch pe care sa il prezinti in fata unor potentiali investitori.