“Abordarea noastra pleaca de la cateva realitati evidente, atat in ceea ce priveste ansamblul Uniunii Europene, cat si economia Romaniei”, conform scrisorii:

1. Strategia Europa 2020 considera antreprenoriatul si firmele mici si mijlocii drept pilon de baza al politicilor comunitare. Doua treimi din locurile de munca sunt asigurate de acest sector, anual 4 milioane de locuri de munca fiind create in cadrul noilor companii.

2. Planul de Actiune pentru Antreprenoriat 2020, parte integranta a strategiei, pune accent pe trei mari piloni:

  • Educatie antreprenoriala;
  • Crearea unui mediu in care antreprenorii sa se poata dezvolta;
  • Dezvoltarea si promovarea modelelor.

3. Analiza antreprenoriatului roman

Romania are o pondere foarte mica a antreprenorilor, de numai 56% din media europeana.
Si, totusi, doua treimi din numarul de angajati se afla in companii mici si mijlocii, conform statisticilor OECD. Acest lucru se intampla in pofida strategiilor si declaratii oficialilor referitoare la importanta antreprenoriatului in Romania, nepuse in practica.

4. Somajul in randul tinerilor

Conform statisticilor europene, rata somajului printre tinerii sub 25 de ani depasea 23%, la finalul anului 2013.

Citeste si:

5. “Barometrul antreprenoriatului romanesc”, realizat de Ernst&Young in februarie 2014, indica ‒ oarecum similar strategiilor europene – patru piloni esentiali in dezvoltarea antreprenoriatului:

  • Un mediu favorabil de reglementare si impozitare; b. Sprijin coordonat pentru crearea unui mediu antreprenorial sustinut;
  • Accesul multiplu surse de finantare;
  • Imbunatatirea culturii antreprenoriale;
  • Surse de formare si educare.

Avand in vedere cele de mai sus, Coalitia pentru Dezvoltarea Romaniei propune crearea unui Program national pentru antreprenoriat, construit pe urmatoarele coordonate:

1. O viziune simpla si clara

“Romania, tara cu cel mai bun mediu pentru antreprenori pana in 2020”
In baza viziunii 2020 avem nevoie de o strategie care sa vizeze industri0le prioritare (de ex., agricultura, IT, industriile creative, turismul etc. ) si o lista de masuri concrete.

2. Parteneriat public-privat

Crearea unui organism public-privat, constituit din membrii Coalitiei pentru Dezvoltarea Romaniei si Ministerul Economiei, care sa administreze programele destinate antreprenoriatului si intreprinderilor mici si mijlocii. Acest organism, ce poate fi denumit Organizatia pentru Antreprenoriat si IMM, urmeaza sa functioneze in calitate de entitate non-profit guvernata corporatist, iar scopul sau este acela de a coordona efortul public si privat si de a asigura eficienta programelor. Finantarea se va realiza,in primii ani, atat din bani publici (bugetul national ), cat si din Fonduri Europene, dar si din cotizatii, donatii, sponsorizari si alte fonduri atrase.