WALL-STREET.RO: Cosmin, Kelum, care au fost principalele obiective cu care ati pornit la drum, in cadrul proiectului EY Vantage?


Kelum Kumarasinghe, EY:
In primul rand, am vrut sa inteleg cu adevarat ADN-ul afacerii lui Cosmin si sa ne punem de acord asupra provocarilor-cheie si a oportunitatilor pe care el le traieste in prezent.

Am avut si un obiectiv personal: sa ma distrez, sa fiu inovator si sa invat tot ce pot de la un antreprenor dinamic si performant precum Cosmin.


Cosmin Malureanu, Ascendia Design:
Eu doresc dezvoltarea afacerii – cred ca este scopul fiecarui antreprenor. Asta am avut in vedere si cand am aplicat pentru acest program. Expertiza EY este vasta, insa, in primul rand, am vrut sa beneficiez de cunostintele expuse prin program pentru:

1) a optimiza procesele companiei
2) a optimiza timpul personal
3) a gasi noi unghiuri de abordare a posibililor clienti sau parteneri pentru Ascendia

Am vrut si sa cunosc parerea unui consultant dintr-o companie mare asupra industriei si a directiilor de abordat pe viitor. Una peste alta, pe langa o consultanta profesionala , am obtinut si un nou amic.

WALL-STREET.RO: In ce a constat „screening-ul”companiei, la inceputul programului?

Kelum Kumarasinghe: Am vrut sa inteleg cu adevarat istoria personala si financiara a lui Cosmin si a companiei Ascendia, cum a ajuns unde este acum si daca era multumit de performantele lui de pana atunci.

Apoi am analizat situatia pe indelete si am intrebat lucruri mai detaliate in legatura cu problemele pe care le avea si oportunitatile din piata.
Exemplu: Care este linia de afaceri pe care performezi in prezent? Exista anumite linii de business pe care ai dori sa le dezvolti in viitor si care sunt barierele aflate in calea succesului?

Cosmin Malureanu: Poate parea prea intruziv ca un “extern” sa te intrebe cifre si detalii pe care nu le expui in nicio conversatie externa companiei. Totusi am facut acest pas in ideea ca pentru a putea oferi un sfat util, Kelum trebuie sa aibă datele complete. Cu adevarat interesant mi s-a parut faptul ca a venit pregatit cu o metodologie de evaluare a companiei, pe cateva criterii: managementul clientilor, eficienta operationala, managementul personalului, managementul fluxului de bani, managementul riscului si politica de aliante. Asa am putut constientiza unde suntem si ce trebuie sa facem pentru a fi mai buni in fiecare dintre aceste directii.


WALL-STREET.RO: La ce paliere ale firmei v-ati uitat la inceput?


Kelum Kumarasinghe:
Odata ce am ajuns in Romania am condus o analiza complexa pentru a intelege mai bine provocarile si oportunitatile de business cu care avea de-a face Cosmin. Am impartit afacerea in 6 zone mari si am diferentiat performanta Ascendia in fiecare dintre aceste paliere:

1. Client
2. Personal
3. Finante (contabilitate, bugetare, evaluari etc)
4. Eficienta operationala
5. Risc
6. Tranzactii/parteneriate

Eram foarte incantat sa inteleg mai mult decat simple numere si chiar m-am concentrat pe o abordare holistica astfel incat sa am o imagine completa.

Citeste si:

Odata ce am completat aceasta analiza, am comparat Ascendia in toate cele sase zone cu comportamentele si actiunile altor afaceri de top de pe piata, apoi am dezvoltat un plan pentru a atinge aceste obiective si am depasit anumite bariere spre success - consultantii EY Romania au fost o parte cheie a procesului pentru ca furnizau o viziune asupra pietei romanesti la care nu as fi avut acces din exterior.


Cosmin Malureanu:
Conduc Ascendia de 7 ani si cunosc toate aspectele ce tin de afacere. Un antreprenor este insa autodidact de cele mai multe ori si nu mereu ceea ce face este neaparat cel mai bun lucru ce poate fi facut. De aceea exista experti in varii domenii de activitate, de acea e bine sa ai in jur oameni cu varii aptitudini si competente, pe care sa-i asculti cand au ceva de spus. Daca ar trebui sa nominalizez cateva zone unde am mai multe intrebari decat raspunsuri, acelea ar fi vanzarile si partea de operational. Impreuna cu Kelum am evaluat Ascendia din mai multe unghiuri si am conceput un “indrumar” cu ceea ce trebuie facut pentru a face si mai bine ceea ce facem deja.

WALL-STREET.RO: Care este principala provocare a antreprenorului roman in actualul context de business, in opinia ta?

Kelum Kumarasinghe: Cred ca fiecare afacere este unica si are provocari proprii, dar daca doriti sa scot in evidenta provocarile-cheie pentru firme similare as spune:

- Dificultatea de a penetra anumite industrii/clienti dezvoltati si de a fi perceputa precum alte companii, mai mari si mai mature;
- O alta problema ar fi necesitatea CEO-ului de a avea suficienta “structura” si disciplina pentru a-si gasi timp sa lucreze la afacere mai degraba decat sa fie in afaceri;

- Inabilitatea sau lipsa de timp pentru a stabili un proces de management eficient pentru a sustine zi de zi mersul afacerii intr-o maniera eficienta;

As spune ca o multime dintre aceste provocari vin din faptul ca antreprenorii sunt foarte agili si inovatori. Ei sunt foarte buni si castiga multe proiecte noi, dar uneori se lupta cu disciplina de zi cu zi care este necesara pentru a conduce o afacere de succes.

Cosmin Malulureanu: In contextul crizei globale, consider ca fluxul de capital este printre cele mai greu de gestionat procese. Un antreprenor, chiar daca are o afacere de succes, poate risca sa intre in incapacitate de plata din cauza mediului in care opereaza. In cele din urma, nicio firma nu este imuna la problemele financiare ale tuturor celor cu care intra in contact. In acest context, abilitatea de adaptare si de utilizare a diferitelor instrumente comerciale sau bancare este o carte foarte importanta ce trebuie folosita cu indemanare.

WALL-STREET.RO: V-ati axat si pe structura organizationala a companiei Ascendia Design?

Kelum Kumarasinghe: Da, am avut in vedere si structura organizationala interna - ne-am concentrat in principal pe faptul ca Ascendia are nevoie sa dezvolte o echipa puternica de leadership intern si este nevoie de mai putina presiune pe implicarea lui Cosmin in fiecare aspect al afacerii (de asemenea, este nevoie sa folosim mai putin din timpul lui Cosmin, care este mai util pentru concentrarea pe probleme de strategie).

Am stabilit si un proces de intalniri de management regulate, astfel incat echipa sa de leadership sa se poate axa pe probleme-cheie de management in fiecare luna intr-o maniera bine pregatita si structurata precum revizuirea managementului financiar, discutarea problemelor de strategie ca grup si controlul activ al riscului.

WALL-STREET.RO: Care este, in prezent, la finalul proiectului, principala ta provocare, ca antreprenor?

Cosmin Malureanu: Simplu enuntat – sa rafinez si sa extind planul conceput pe masura ce afacerea evolueaza. Pe zona de eLearning Ascendia are foarte multi clienti comapnii si pentru a putea pastra si mari acest portofoliu trebuie sa livram in continuare servicii si produse de calitate. Separat, avem seria de produse educationale EduTeca pentru copii si extinderea pe pietele internationale este un pas major pentru care ne pregatim deja de ceva vreme. O linie noua de afaceri pe care intentinam sa nepozitionam cat mai bine pe piata interna sunt manualele digitale interactive pentru scoala. Asadar avem cateva directii de business clare si, in contextul cresterii activitatii, pastrarea focusului este intradevar o provocare.