Numele lui Dan Cocis, 46 de ani, a fost asociat de-a lungul timpului atat cu amenajari interioare, cat si cu afaceri precum clubul cu muzica live Tribute sau Route 66, respectiv Domeniul Stirbey. In prezent, omul de afaceri mai este actionar doar la Domeniul Stirbey, celelalte business-uri avand alti proprietari. “Am doua fetite, de 6 si 8 ani, si lucrand numai pe timp de noapte au inceput sa creasca fara sa observ. Asa am ajuns sa detin o cofetarie. Acum ele sunt cei mai buni observatori si critici”, a spus Dan Cocis pentru wall-street.ro.

Astfel, din noiembrie anul trecut detine in Piata Amzei din Capitala un spatiu de 250 mp in care sunt produse diferite sortimente de prajituri sub brandul Octavian Dulce de Romania. Numele, unul destul de neobisnuit in acest domeniu, reprezinta unul din prenumele sale. “Initial am vrut sa pun doar Dulce de Romania insa nu am putut sa inregistrez marca la OSIM. Plus ca nu sunt foarte multe dulcegarii cu nume de barbat. In primele trei luni a trebuit sa dau explicatii cine e Dulce de Romania si cat de dulce e, insa treptat lumea s-a obisnuit. Ideea este dulce facut de catre romani, in Romania”, explica antreprenorul.

Octavian Dulce de Romania

Partea cea mai dificila in construirea acestei afaceri a fost gasirea spatiului. “In Romania trebuie sa ai 3-4 idei si o pui in practica pe cea pentru care ai gasit spatiu. In Bucuresti avem spatii vechi, construite pentru cu totul alte activitati si care acum sunt adaptate la necesitatile de astazi. Multi au construit mall-uri, spatii comerciale pentru astfel de afaceri nu prea sunt. Locatia ma ajuta pentru evenimentele pentru care lucram, suntem la confluenta de drumuri”, considera Cocis.

Cofetaria este ca o doamna care isi cumpara in permanenta un fard, un ruj pentru a arata bine

Investitia initiala s-a ridicat la 100.000 de euro, insa proprietarul sustine ca in permanenta exista proiecte pentru care trebuie alocati bani. “Cofetaria este ca o doamna care isi cumpara in permanenta un fard, un ruj pentru a arata bine. Am avut in medie o crestere lunara de 15% pana acum, peste asteptari, si estimez ca in toamna intram pe profit, mai devreme decat am estimat. Aici cea mai buna reclama este gustatul si recomandatul din gura in gura”, spune Dan Cocis.

In fiecare saptamana in cofetaria din Piata Amzei este expus, pe langa alte peste 100 de produse din fiecare categorie de dulciuri pe care le comercializeaza, si un sortiment al saptamanii. Mai mult, in fiecare luna 10% din produse reprezinta noutati.

“Pe noi ne caracterizeaza: gustul, lucram cu produse naturale si avem poate cea mai mare gama sortimentala. Materia prima este din Romania, de la mai multi furnizori. Si astazi o prajitura se mananca cu ochii, insa eu ma incapatanez sa raman la gust. Eu zic ca o prajitura cu cat arata mai bine, cu atat pare mai de plastic”, afirma proprietarul Octavian Dulce de Romania.

Citeste si:

Un alt atu il reprezinta numele cu rezonante romanesti, dar si designul colorat si aerisit al cofetariei. “O lunga perioada de timp noi romanii cand am deschis un business am cautat denumiri cu rezonanta internationala, englezesc, frantuzesc. Parca ni s-ar fi inregistrat in subconstient faptul ca daca e romanesc este de proasta calitate. Din pacate, in cofetarie, desi avem traditie, niciuna nu s-a branduit, sunt doar “altii” care vand niste dulciuri. Primul lucru pe care trebuie sa il faci intr-un astfel de business este sa gasesti o identitate si o poveste. De asemenea, a contat faptul ca sunt dulciuri facute de romani pentru romani, nici macar reteta nu cred ca a contat atat de mult in conditiile in care activam intr-o familie europeana, in care gusturile si retetele circula de la unii la altii. Fiecare are dreptul sa le interpreteze. Am reinterpretat retete traditionale intr-o varianta mai moderna”, completeaza Dan Cocis.

De realizarea prajiturilor se ocupa in acest moment 20 de persoane, numar care se va dubla incepand cu aceasta toamna, cand Octavian Dulce de Romania va deschide un punct de desfacere si in centrul comercial Promenada din Capitala.

In primele doua luni am schimbat 50 de cofetari. Eu nu sunt cofetar insa am avut sectie de cofetarie la Domeniul Stirbey si lucrand atata vreme in alimentatie si am deprins anumite lucruri. Marea problema a cofetarilor este ca raman la mentalitatea din spatele blocului. Ei pleaca de la principiul ca in bucatarie nimic nu se pierde totul se castiga, insa aplica aceasta sintagma gresit. Spre exemplu, facem o crema si mai raman 2 kg in plus. Ei o baga in alta reteta, care isi schimba gustul. Intr-o zi am gustat o amandina cu gust de portocala. Nu respecta retetele. Si a arunca ce nu iti mai trebuie este o forma de a sustine business-ul, in sensul ca trebuie sa ai marfa proaspata, diversitate mare la vitrina. Cred ca din toamna vom incepe sa luam liceeni de la scolile de profil si sa ii crestem noi. Problema nu este ca nu invata cum sa faca o prajitura, ci sunt crescuti cu o mentalitate gresita. Partea cu bunul gust este lasata la urma in cazul nostru, al romanilor”, declara Cocis.

In privinta planurilor de dezvoltare, proprietarul Octavian Dulce de Romania mizeaza pe maxim cinci locatii de acest tip pentru viitor. “Nu voi merge in multe locuri pentru ca nu imi doresc sa canibalizez acest brand. Conceptul va ramane de boutique. Pana la cinci locatii iti poti permite sa lucrezi artizanal, cu atentie pentru fiecare piesa in parte. Cand depasesti acest numar nu mai poti sa produci la fel, se cam industrializeaza afacerea”, spune Dan Cocis.

De asemenea, omul de afaceri lucreaza in prezent si la realizarea unui personaj cu numele Dulce de Romania. “Ideea mi-a venit pornind de la educatia copiilor, toti sunt innebuniti dupa dulciuri, toti au problema spalatului pe dinti”, conchide omul de afaceri.