Pe timpul verii si nu numai, una dintre alternativele tinerilor de a face bani pentru studii, distractie, calatorii sau alte cheltuieli este sa se angajeze la una din miile de terase si restaurante aglomerate din capitala sau alte orase estivale, povesteste ea. Cei mai multi insa nu vad acest job ca pe o viitoare profesie. “De altfel, piata din Romania este destul de deficitara la capitolul pregatire profesionala in acest domeniu, peste 80% din personalul de bar din Romania fiind persoane necalificate sau angajate sezonier”.

Corina Alexandrescu a mizat pe cei 8 ani de experienta acumulati in astfel de joburi si, dupa ce a absolvit Facultatea de Management Financiar Bancar, a decis sa intre in antreprenoriat chiar in domeniul bartendingului. Acum are propria agentie de bartending.

Qube Bartending Agency ofera servicii complete de bartending, logistica si catering de bar pentru evenimente, show-uri de flair bartending, consultanta pentru start-upurile din domeniul HORECA, dar si cursuri autorizate de barman preparator.

Am inceput de la varsta de 16 ani ca si ospatar, trecand mai apoi in spatele barului. Am urmat mai multe cursuri de specializare in bartending ajungand in pozitia de trainer. In momentul in care am terminat facultatea mi-am dat seama ca imi creasem un stil de viata care nu mi-ar fi permis sa ma acomodez cu un alt tip de job si am inceput sa-mi pregatesc propria afacere”.

Corina Alexandrescu s-a nascut si a crescut in Bucuresti provenind dintr-o familie de ingineri. Un fapt de remarcat este ca cei mai multi dintre tinerii alaturi de care a copilarit pe o strada din nordul orasului sunt acum antreprenori. A fost o provocare permanenta si o competitie care i-a ajutat pe fiecare dintre ei sa-si urmeze visurile.

Pentru a reusi pe calea antreprenoriatului, Corina a urmat cursuri speciale de antreprenoriat, cursuri de formator si barman preparator, curs de business organizat de Fundatia Post Privatizare si a participat la numeroase programe de crowdfounding, incubatoare de afaceri si seminarii cu investitori romani.

Provocari initiale si sprijin minim de la stat

Provocarile intampinate la demararea proiectului au fost in primul rand cele legate de lipsa unui sprijin financiar concret din partea statului pentru tinerii antreprenori. “Intr-un final trebuie sa vii cu garantii financiare destul de mari pentru a putea beneficiar de acest ajutor”. Astfel incat cea mai mare problema a fost atragerea de fonduri pentru investitia initiala. Neavand un job cu contract de munca pentru a putea accesa un credit cat de mic de la banca si dupa ce a fost nevoita sa refuze banii obtinuti in urma aprobarii proiectului de finantare depus prin AIPPIMM (Agentia pentru Implementarea Proiectelor si Programelor pentru IMM-uri), Corina a trebuit sa apeleze la alte resurse.

Pentru a invata mai multe despre infiintarea unei afaceri, aproape un an de zile a participat la diverse programe de antreprenoriat pentru ca in 2012 sa aplice pentru o finantare europeana nerambursabila prin Agentia pentru Implementarea Proiectelor si Programelor pentru IMM-uri.

“Am conceput singura proiectul cu care mi-am propus sa obtin bani europeni iar marea mea satisfactie este ca a fost acceptat si am obtinut finantarea dorita”. Banii insa a fost nevoita sa-i refuze deoarece conditiile bancii finantatoare erau destul de drastice si nu a vrut sa-si asume riscuri ce vizau bunurile familiei.

Dupa numeroase alte incercari nereusite de a obtine fonduri nerambursabile, si-a regandit planul si investitia initiale si a apelat la un credit bancar cu care a demarat afacerea la sfarsitul anului 2012. Suma totala investita pana acum este de aproximativ 10.000 de euro, bani folositi pentru achizitionarea de echipamente si ustensile, consumabile dar si in construirea propriul website si promovare.

Citeste si:

O alta provocare a fost cea a resurselor umane. Cu greu poti convinge pe cineva sa se alature unui start-up care nu poate oferi garantii salariale mari la inceput si sa-l motivezi sa se implice pentru a creste impreuna.

De asemenea Corina s-a confruntat si cu colaboratori neincrezatori in tinerii antreprenori. Acestia sunt destul de sceptici atunci cand au in fata un potential partener de numai 24 de ani, pe deasupra si femeie.

In acest moment, Corina este singura actionara in cadrul firmei. Ea s-a lansat pe piata la sfarsitul anului 2012, anul 2013 a fost un an de tatonari, de batut la usi si de format o echipa stabila care crede in viitorul agentiei. Bucuriile au aparut abia in a doua parte a lui 2013, cand poate considera ca are un business stabil ale carui rotite functioneaza reusind sa adune un portofoliu de peste 80 de clienti.

“Cea mai mare parte a veniturilor provine din Scoala de Barmani si sunt estimate la aproximativ la 3.500 euro lunar. Pentru anul urmator ne asteptam la venituri de peste 80.000 euro cu pondere principala din evenimente deservite”.

Provocari si planuri de viitor

Pe o piata in care atat clientii business din HORECA, dar si consumatorii finali ai acestor servicii nu detin o cultura prea vasta in ceea ce priveste domeniul bartendingului, Corina doreste sa schimbe perceptia asupra serviciilor din aceasta zona. Ea isi propune sa contribuie in primul rand la cresterea nivelului de calificare in randul profesionistilor din domeniul Horeca, sa ridice standardele de profesionalism si etica in domeniul bartendingului si implicit sa creasca gradul de satisfactie al clientilor finali.

Rolul scolii de barmani pe care o conduce nu se rezuma doar la pregatirea personalului in timpul cursurilor. Absolventii sunt integrati in diverse proiecte proprii ale agentiei si chiar ajutati sa-si gaseasca locuri de munca.

“Provocarile antreprenoriatului sunt foarte mari, dar am avut norocul sa gasesc sprijin la antreprenori cu experienta care imi sustin ideile si ma consiliaza acolo unde sunt in dificultate, acesta fiind inca un semn pentru mine ca se simte nevoia unor servicii profesionale in acest domeniu.” Printre sustinatorii tinerei antreprenoare se numara si proprietarii localului “Club Bound” din Centrul Istoric al Bucurestiului care i-au pus la dispozitie locatia pentru desfasurarea cursurilor de pregatire a viitorilor barmani.

Planurile de viitor includ extinderea atat in tara, concurenta fiind una destul de mica pe acest tip de servicii iar cererea in crestere, dar si in afara tarii prin stabilirea de parteneriate cu agentii de profil din tari precum Polonia, Cehia, Italia, Anglia. “Avem multe solicitari din zona Ardealului in ce priveste cursurile de barmani. Piata de acolo este una atragatoare, o piata unde au loc multe evenimente cu aflux international si unde se simte acut nevoia de servicii de calitate.”

Proiectul Corinei Alexandrescu vizeaza si constituirea unui HUB al barmanilor din Romania, o resursa de formare si informare pe care sa o puna atat la dispozitia profesionistilor in domeniu cat si a clientilor care vor sa cunoasca acest domeniu mai bine.

Ce parere ai de proiectul tinerei? Consideri ca este necesar ca bartenderii din tara sa fie mai bine instruiti? wall-street.ro te incurajeaza sa comentezi.