Antreprenorii Mihai Marcu (presedintele Medlife) si Mircea Tudor (fondatorul firmei MB Telecom) au vorbit in la WALL STREET 360 despre trei subiecte mari: profilul antreprenorului roman, stimularea inovatiei in firmele autohtone si patrunderea firmelor romanesti pe pietele externe. WALL-STREET 360 este un format interactiv cu focus pe analiza de business. De luni pana vineri, timp de 45 de minute, invitatii WALL-STREET 360 abordeaza din diverse unghiuri subiecte fierbinti din cele mai importante industrii. Saptamana 15-19 septembrie este dedicata antreprenoriatului si este realizata alaturi de compania de consultanta EY.

Mircea Tudor a dezvaluit in exclusivitate, la WALL-STREET 360 detalii despre un proiect cu potential imens al MB Telecom in Elvetia care va fi lansat maine, 18 septembrie. "Este vorba despre o capacitate de productie realizata 100% cu capital romanesc in Elvetia la invitatia Guvernului Federal elvetian in conditii economice de vis. Capacitatea de productie e prevazuta sa ajunga la o cadenta de fabricatie de 75 de scanere pentru avioane in 5 ani".

Eticheta "Swiss Made", miza intrarii MB Telecom in Elvetia

Proiectul dezvoltat de MB Telecom in Elvetia a beneficiat de sprijinul masiv al Guvernului elvetian, care se traduce prin scutiri de impozit de profit pe 10 ani. "Acest lucru este de neconceput in Romania si inseamna suport masiv in investitia totala, capital de risc investit de autoritatile din Elvetia in afacere, dar si suport pentru formarea profesionala", arata fondatorul companiei. Practic, lectori sau traineri romani vor merge sa formeze profesional angajati elvetieni, un "flux invers de know-how, de informatie, de savoir faire", detaliaza Mircea Tudor.

Investitia initiala a fost de 6 milioane de franci elvetieni, iar investitia totala in capacitatea de productie va fi de 50 de milioane de franci elvetieni (43,1 mil. euro) pentru primii cinci ani, cu actionariat 100% al MB Telecom. Motivul intrarii pe piata elvetiana il reprezinta eticheta "Swiss Made", un motor pentru vanzarea internationala, antreprenorul observand ca un client prefera produsele cu origine elvetiana in detrimentul celor romanesti. "In urma unui sondaj de opinie, a reiesit ca 80% dintre respondenti ar alege produsele cu origine elvetiana, fiind, de asemenea, dispusi sa plateasca mai mult, chiar cu 25%-30%", spune Mircea Tudor.

Mihai Marcu sustine investitia in tehnologie si spune ca este una din prioritatile Medlife, compania pe care o conduce. "Dinamica investitiilor de anul acesta este destul de mare, a revenit pe un trend ascendent dupa ce am facut investitii masive in spitale acum 3-4 ani. Anul acesta incepem din nou sa investim, in special in clinici", explica acesta. Medlife planuieste sa deschida sapte hiperclinici in urmatorul an, dintre care una singura in Bucuresti.

Avioanele militare din SUA, verificate cu tehnologie "made in RO"

Mircea Tudor a aratat ca romanii pot vinde know-how chiar si americanilor, printr-un proiect care implica vanzarea de scannere de aeronave militare. "Daca in aviatia civila scopul este detectarea de bunuri de contrabanda sau orice obiect ascuns intr-un avion, inclusiv o bomba, in aviatia militara interesul major este inspectia aeronavelor dupa o misiune de tip combat, in urma careia trebuie evaluat rapid daca aeronava e intreaga", relateaza acesta. Proiectele de acest fel sunt un fel de mandrie nationala pentru fondatorul MB Telecom, care spune ca si-a dorit ca produsele dezvoltate de companie sa iasa in lume cu inscriptia "fabricat in Romania".

Clientii nostri vor fi toate aviatiile militare din lume.

Transferul de tehnologie pe piata americana nu este insa un exemplu singular in ceea ce priveste avioanele militare. "Clientii nostri vor fi, practic, toate aviatiile militare din lume. La acest proiect au lucrat 20 de specialisti romani, proiectul fiind in faza de finalizare, cel tarziu in ianuarie urmand sa avem un prototip functional de scanner pentru avioane militare", puncteaza Mircea Tudor.

De altfel, CEO-ul Medlife da exemplul societatii americane, "care continua sa creasca datorita spiritului Sillicon Valley si a faptului ca nu blameaza esecul". La antipod, Mihai Marcu da exemplul mediului antreprenorial din Romania, unde frica de esec este inca dominanta, asa cum reiese si din cifrele Eurostat. Spiritul Medlife se bazeaza pe incurajarea intraprenoriatului, iar rezultatele s-au dovedit benefice pentru companie, care a rezistat in fata crizelor.

IMM-urile ca sateliti in jurul companiilor mari

MB Telecom incurajeaza antreprenoriatul la scara sociala, prin crearea de "sateliti a activitatii de baza", spune Mircea Tudor. Este vorba despre firme si entitati independente care graviteaza in jurul MBT si a centrului de cercetare. "Acestea se constituie in furnizori preferentiali si care se dezvolta in paralel cu noi avand propriile strategii de dezvoltare, care se inscriu in mainstream-ul nostru de dezvoltare".

In prezent, in jur de 10 companii s-au constituit ca "sateliti" in jurul MBT, fiind dependente de comenzile pe care le primesc de la aceasta companie, avand insa libertatea de a actiona pe piata ca si entitati independente. "Vorbim de IMM-uri, care creeaza samburele unei industrii orizontale in Romania, pentru a ne furniza componentele de care avem nevoie", spune Mircea Tudor.

Cei doi invitati au descris starea IMM-urilor din Romania ca fiind catastrofala. Fondatorul MB Telecom a blamat "taxa pe stalp", care este una nociva in opinia sa. In plus, omul de afaceri sustine ca aceasta "taxa aberanta" poate insemna locuri de munca in minus pentru unii sau diferenta intre a supravietui si a sucomba pentru altii.

Pe de alta parte, presedintele Medlife crede ca insasi denumirea de IMM este una perimata, care ar trebui inlocuita cu cea de antreprenoriat. Mihai Marcu spune, totodat,a ca autoritatile impiedica, prin actiunile lor, companiile sa isi faca planuri pe termen lung. "Guvernul trebuie sa inteleaga ca, atunci cand se schimba o taxa sau modul de calculare a unei taxe, efectele sunt foarte mari".

Piedici in calea antreprenorilor si a inovatiei: haosul legislativ si financiar

Mircea Tudor arata ca, in cazul MB Telecom, lipsa de predictibilitate atrage riscuri foarte mari, avand in vedere ca proiectele mari au un ciclu foarte lung, 3 ani fiind dedicati cercetarii, un an este alocat proiectarii, iar doi ani activitatii de marketing. "Banii vin dupa 7-8 ani. Daca predictibilitatea este foarte scazuta si restul este hazard, ma arunc practic, fara colac de salvare, fara plasa de siguranta, intr-un haos legislativ si financiar si trebuie sa ma bazez exlusiv pe resursele mele ca sa scot banii".

Prin comparatie, in Elvetia, impozitul pe proprietatea imobiliara industriala este de 0,15%, iar in Romania este de 2%, la care se adauga 1,5% taxa pe constructii speciale, detaliaza seful MB Telecom. "Acest mediu descuranjant timoreaza rezervele de creativitate din tinerii romani, care sunt uriase".