1. Diferenta de perceptie asupra business-ului

In cadrul organizatiilor, intalnim de multe ori o scindare la nivel de perceptie asupra modului in care ar trebui sa se intample lucrurile. Mai mult decat atat, exista, uneori, un foc mocnit intre departamente – fiecare crede ca cealalta echipa ar trebui sa preia responsabilitatea. Aceasta scindare e nefavorabila, pentru ca impiedica echipa sa aiba succese comune si sa isi asume rolul de leadership.

Pentru a gestiona mai eficient aceasta provocare a organizatiilor, cred ca e important sa se realizeze o evaluare la nivelul fiecarui membru al echipei. E necesar sa intelegem, in prima faza, ce probleme considera fiecare angajat ca exista si care sunt directiile luate in calcul de catre acestia. In acest sens, sunt foarte utile conversatiile deschise. Apoi, e esential ca echipa sa fie adusa la un numitor comun, prin crearea unui spatiu de incredere si autenticitate. In acest spatiu fara judecata, ne putem simti confortabil sa impartasim, sa punem la comun si sa gasim impreuna acel scop mai mare, care ne antreneaza si ne motiveaza pe toti.

2. Trecerea de la o cultura organizationala veche la una noua

In ritmul de ceas elvetian al business-ului, este foarte dificil sa ne oprim uneori si sa ascultam ce ne spune cultura noastra organizationala. Poate ca ne dam seama ca ceva nu mai merge insa, uneori, actionam doar la suprafata, in loc sa schimbam in profunzime modul in care se intampla lucrurile in organizatia pe care o conducem sau din care facem parte.

Atunci cand vine vorba despre migrarea catre o cultura noua, primul pas este analiza trendurilor din organizatie. Ce am avea nevoie sa se intample? Care sunt cerintele managementului? Daca ne oprim la a descoperi ce ar trebui sa fie diferit, procesul este doar pe jumatate inceput. E important ca, pe langa verbalizarea noilor directii, sa punem in miscare schimbarea. De la constientizarea dinamicii de fundal la implementarea propriu-zisa a ceea ce observam – acesta este mecanismul de trecere la o cultura noua.

3. Redescoperirea bucuriei de a fi

Presiunea task-urilor zilnice si a target-urilor devine uneori atat de mare, incat uitam sa ne bucuram de ceea ce facem. Exista o anumita rigiditate cu care se confrunta in prezent organizatiile, o greutate pe care o simtim uneori cu totii pe umerii nostri.

Daca ne-am reaminti motivul pentru care suntem in organizatie si cum contribuim la ceva important, am putea lua lucrurile cu o mai mare usurinta. In trecerea de la paradigma de competitivitate la cea de colaborare, un prim pas ar fi sa ne uitam la ceea ce facem ca la o provocare, nu ca la ceva imposibil de atins sau foarte dificil. Jocul este un instrument foarte util in acest sens – daca ne uitam prin ochii copilului la unele decizii pe care trebuie sa le luam, lucrurile se clarifica mai usor, iar noi retraim mai des bucuria din trecut.

4. Schimbarea dinamicii organizationale

Din ce in ce mai des, intalnim organizatii in care lucreaza impreuna profesionisti cu experienta si tineri entuziasti. Insa, in aceasta dinamica, se produce uneori ceea ce numim “clash of the generations”. Se intampla ca cele doua grupuri sa nu se impace intotdeauna perfect si sa aiba o atitudine de reticenta unii fata de ceilalti.

Citeste si:

In acest context, cum ar trebui sa gestioneze situatia organizatiile? Cred ca una dintre solutii este ca seniorii sa isi doreasca sa invete lucruri noi si sa fie dispusi sa se declare incepatori in anumite privinte. De cealalta parte, e necesar ca tinerilor sa li se explice lucruri din trecut si consecintele lor la nivel organizational. O mai buna impartasire si un respect reciproc pot pune bazele acceptarii si colaborarii dintre cele doua echipe.

In cele din urma, fie ca vrem, fie ca nu, cu siguranta trecem cu totii, mai devreme sau mai tarziu, prin aceasta schimbare de paradigma la nivel organizational. Ea provine din modul in care intreaga filosofie de business s-a transformat astazi – nu mai putem gandi in termeni de «cum sa fac mai mult profit», ci «cum sa imi servesc mai bine clientii». Profitul este doar un mijloc, insa clientii trebuie sa vada cu adevarat valoarea pe care o produci si ca iti pasa de ceea ce faci. Iar toate acestea au loc daca reusim sa gestionam eficient provocarile de mai sus.

Va invit sa le abordam pe toate cu seninatate si cu bucuria de a ne aminti de lucruri simple, dar de care uitam adesea. Detasarea, ancorarea in «aici» si «acum», precum si perspectiva unor lectii pe care le invatam din tot ce ni se intampla ne pot face mai lin acest parcurs. :)