Una din primele intrebari legate de parteneriat si pe care multi o descopera abia dupa mai multi ani este: “Am nevoie de parteneri de business sau de asociati in firma?” Raspunsul potrivit depinde de foarte multi factori, dar intrebarea ajuta in a evalua cu mai multa atentie nevoile de sprijin avute atat in primii ani, cat si ulterior, atunci cand acestea se vor modifica.

1. “Cum mai stam noi doi?” este o buna intrebare in jurul careia se poate lua o cina linistia cu partenerul de viata, de multe ori neglijat de antreprenorii prinsi de vartejul business-ului. Cinele vor deveni furtunoase si ele daca vor fi tot mai rare. Relatia cu partenerul de viata este de multe ori un indicator important care reflecta relatia cu partenerii de business.

2. Cativa din clientii care au o mare incredere in tine, iti vor permite sa experimentezi, pentru a-ti innoi oferta si pentru a creste calitatea serviciilor si a produselor. Pentru o companie mica si mijlocie, inovatia se construieste in viata de business de zi cu zi, nu in laboratoare si divizii special dedicate, asa cum e cazul marilor corporatii. Iar inovatia si imbunatatirea calitatii sunt cruciale pentru crestere, pentru a atrage noi clienti, pentru a-i mentine pe cei mai buni din cei pentru care lucrezi deja. Propune clientilor care au incredere in tine lucruri pe care inca nu le ai “pe raft”, invita-i sa fie parte din experiment si va veti bucura impreuna mai mult decat te-ai astepta. Chiar daca lucrurile nu au mers asa cum le-ati imaginat la inceput.

3. Unii din furnizorii tai vor fi bucurosi sa inventeze pentru tine lucrurile speciale de care au nevoie clientii tai. Furnizorii sunt partenerii a caror importanta este prea putin recunoscuta si apreciata: ei iti acopera spatele la nevoie si te ajuta sa inovezi, sa-ti surprinzi clientii, sa te tii de promisiuni, sa fii diferit. Arata-le consideratie, recunostinta pentru efortul pe care il fac sa te sustina si implica-i in proiectele pentru clientii tai inca din stadii timpurii.

Citeste si:

4. Un concurent pe care il respecti si care gandeste diferit de tine. Cei care gandesc diferit de tine sunt poate cele mai bune surse de inspiratie. Concurentii tai sunt colegii cu care te antrenezi in fiecare zi. Fiecare este unic in felul sau. Gandeste-te la un concurent pe care il respecti: “Care este procesul de business la care exceleaza, pe care el il face mult mai bine ca tine? Ce si cum ai putea invata de la el?” Concurentii sunt parteneri valorosi, cu care antreprenorii cu un nivel ridicat de maturitate au relatii de colaborare.

5. Juniorul pe care il cresti si in care investesti ar putea sa fie un viitor asociat si poate primul client interesat in a cumpara la un moment dat o parte din actiunile firmei. Afacerile mici si mijlocii sunt foarte personale. De multe ori, iesirea din peisaj a antreprenorului-locomotiva duce incet-incet si la disparitia companiei. Cei care au crescut odata cu firma sunt poate primii care cred cel mai mult in ea, au contribuit la rezultatele avute, vor sa duca mai departe spiritul acesteia. Daca vrei sa te poti retrage la un moment dat din prima linie si daca te-ai implicat cu adevarat in cresterea unui angajat care era junior cu mai multi ani in urma, ai putea vedea la acel moment pe cineva pregatit sa-ti fie partener!

Dezvoltarea de parteneriate, colaborarea si cooperarea cu intentia declarata de a sustine un scop comun sunt competente esentiale in evolutia si maturizarea unei companii antreprenoriale, indiferent de marimea acesteia. Iar partenerii de baza sunt de cele multe ori mai aproape decat credem.