In peisajul european, rolul IMM-urilor din Romania este unul minor, daca avem in vedere ultimul loc in UE28 la densitatea de IMM-uri active si locul 17 in ceea ce priveste contributia la valoarea adaugata creata de IMM-uri. Totusi, IMM-urile din Romania se remarca printr-o pondere buna a numarului de angajati care le plaseaza pe locul 8 din UE28.

„Fundatia Post-Privatizare continua sa promoveze mediul antreprenorial romanesc, iar studiul de fata reprezinta o confruntare necesara cu cifrele care il caracterizeaza. Vedem o instabilitate a mediului de afaceri si o disparitate intre regiuni care au efecte adverse asupra intregului. Educatia antreprenoriala prin programe publice si private joaca un rol esential in stimularea initiativei antreprenoriale si in mitigarea sanselor de esec a afacerilor, mai ales in conditiile in care numarul de noi inmatriculari ramane redus in urma crizei”, a spus Péter Barta, CEO Fundatia Post-Privatizare.

IMM-urile din UE28 in 2015

Pentru 2015 se prefigureaza o consolidare a rezultatelor pozitive din ultimii ani, la nivelul IMMurilor din Uniunea Europeana, in special prin cresterea valorii adaugate cu 3,4% in 2015 si un spor de peste 600.000 al numarului de locuri de munca.

Dupa o perioada indelungata de instabilitate si pierderi de performanta se estimeaza reluarea cresterii consecutive in 2014 si in 2015 pentru IMM-urile din Romania. Indicatorii caracteristici pot avea ritmuri mai inalte decat media europeana, cu 7,8% pentru valoarea adaugata si 2,8% in ceea priveste numarul locurilor de munca din IMM.

Particularitati ale sectorului IMM din Romania

Ponderea microintreprinderilor din Romania in totalul de IMM-uri este de 88%, mai mica decat media de 92% din UE28, in timp ce clasa de intreprinderi mici este mai consistenta decat in UE, respectiv 10,4% fata de 6,4%.

Ca domeniu de activitate, Comertul ramane preponderent pentru IMM-urile din Romania cu un procent de aproape 40% din numarul total de firme, in timp ce media din UE este 28%.

In contextul noilor politici pentru relansarea industriei europene se evidentiaza un alt aspect pozitiv in structura sectoriala, Romania avand mai multe IMM-uri in Industria prelucratoare, ponderea acestora depasind valoarea medie din UE28 (respectiv o pondere de 11,9% fata de media de 9,6% in UE). De asemenea, Romania este printre putinele tari europene cu realizari notabile in ceea ce priveste depasirea valorilor precriza la indicatorii productiei industriale in general si a doua in Europa (dupa Cehia) la ponderea Industriei in crearea valorii adaugate.

Citeste si:

Cele aproape 51.000 de IMM-uri active in Industrie, avand o pondere de 9% in numarul total de firme, contribuie la valoarea adaugata totala in proportie de 24,5%.

Instabilitatea startup-urilor romanesti

Mediul de afaceri continua sa fie instabil, prin numarul tot mai scazut de noi initiative antreprenoriale inregistrate, concomitent cu exitul altor agenti economici din piata. Inmatricularile de startup-uri au scazut cu 19,6% in primele 10 luni din 2014 fata de anul precedent. Numarul anual de inmatriculari de noi afaceri s-a diminuat constant de la varful din 2008, de 144.239, cu o usoara revenire in 2011, pana la 124.816 de noi firme inmatriculate in 2013.

Numarul scazut de noi inmatriculari inseamna un numar mai redus de locuri de munca. In Uniunea Europeana, 85% din numarul de locuri de munca create post-criza au fost asigurate de startup-uri.

Anul 2014 semnaleaza reorientarea antreprenorilor romani inspre IT si invatamant in detrimentul agriculturii. Dintre sectoarele nefinanciare, cele mai populare sectoare de activitate pentru startup-urile romanesti in 2014 au fost invatamantul, cu 18,8% mai multe inmatriculari, informatie si comunicatii, cu 8,94%, si comertul cu ridicata si amanuntul, cu 5,38%.

Regiunea unde s-au inmatriculat cele mai multe firme in 2014 a fost zona municipiului Bucuresti, cu 11.648 de inmatriculari. Pe locul doi se situeaza Cluj, cu 4.074, si Bihor, cu 3.468 de inmatriculari. Cele mai slabe zone in materie de initiativa antreprenoriala din Romania sunt Covasna cu 552 de inmatriculari si Ialomita cu 674 de inmatriculari.

Programele de educatie antreprenoriala continua sa fie una dintre solutiile pentru stimularea initiativei antreprenoriale in randul tinerilor si echiparea potentialilor antreprenori cu cunostintele necesare pentru a valorifica potentialul inovator si creativ pe care il au afacerile la inceput de drum.