Daniel Enescu, 46 de ani, este arhetipul antreprenorului. A fondat firma de cercetare de piata Daedalus in 1996, cu o investitie de doar 1.000 de dolari, din care majoritatea s-a dus pe infiintarea firmei si achizitionarea unui computer. In urmatorii zece ani, a devenit una dintre cele mai mari firme locale de cercetare de piata cu o cifra de afaceri de 4 milioane de euro la nivelul lui 2014. In urma cu un an, Daniel a vandut doua firme din grup catre Millward Brown, companie globala in cercetare de marketing. VeziCatFace.ro este o alta idee inceputa in urma cu 3 ani, pe baza unei nevoi identificate in piata. Afacerea VeziCatFace a fost gandita inca de la inceput pentru a putea fi scalata cu usurinta, modelul urmand a fi "exportat" in urmatorii ani in tarile din regiune si chiar in tari cu traditie cum ar fi Germania.

Despre Alexandru Govoreanu wall-street.ro a scris in urma cu cativa ani, pe vremea cand el avea doar 23 de ani si era student la Praga. El a descoperit zona antreprenoriala inca din liceu, pe cand manevra iPod-ul unui prieten si citea despre Steve Jobs. Mai apoi, in anii studentiei a participat la mai multe concursuri pe teme de business si antreprenoriat, unde a intrat in contact cu foarte multi oameni de succes, dar si cu alti studenti ambitiosi, care l-au motivat si de la care a invatat mereu cate ceva. Printre cele mai importante evenimente la care a participat se numara Global Marketing Competition, cea mai mare competitie de marketing din lume, unde a terminat impreuna cu echipa sa pe locul 16 din peste 2000 de echipe. De asemenea, a fost un participant obisnuit al Olimpiadelor Nationale de Management, unde a si castigat Premiul Special din partea Societatii Stiintifice de Management din Romania.

Cine va fi urmatorul Steve Jobs?Ar trebui sa il cautam printre tinerii studenti

Cine va fi urmatorul Steve Jobs?Ar trebui sa il cautam printre...

Desi cariera se indrepta oarecum inspre Management Consulting, mai ales dupa ce a castigat si un concurs de case study-uri la biroul McKinsey din Viena, a fost nevoie ca un prieten comun sa ii aranjeze o intalnire cu Daniel pentru a-i confirma ca de fapt antreprenoriatul este ceea ce il motiveaza cel mai mult. Imediat dupa discutie cei doi s-au apucat de treaba si asa s-a nascut VeziCatFace.ro.

OK, si de ce este util?

Cumpararea unei masini second hand in Romania nu este o experienta tocmai placuta sau usoara, considera, pe buna dreptate, Alexandru.

Problemele apar atat din cauza procesului dificil de alegere a masinii potrivite, cat si a lipsei de incredere fata de masina cumparata. „Aici ma refer la kilometrajul real, daca a avut sau nu accident, cat de bine a fost intretinuta masina de proprietarul anterior, etc. Noi am considerat ca putem construi o platforma care sa imbunatateasca aceasta experienta si am pornit de la un model statistic cu care Daniel a mai lucrat inainte si pe care l-am transformat si dezvoltat intr-un algoritm complex, creat special pentru piata auto de la noi”, spune Alexandru Govoreanu.

„Ne-a luat ceva timp, mai ales pentru ca piata auto second hand este foarte complexa, insa odata ce am adunat indeajuns de multe date, lucrurile au inceput sa se aseze. Ca sa va dati seama de complexitatea pietei, vorbim de aproximativ 300 de modele de masini care impreuna cu variantele de motorizare, tipul de caroserie sau anul de fabricatie totalizeaza zeci de mii de combinatii posibile. Pentru toate acestea noi oferim informatii legate de pretul (corect) de vanzare, depreciere, costuri asociate cu combustibilul sau reparatiile, date tehnice si asa mai departe”, explica tanarul antreprenor.

40.000 de euro. In ce?

Din august 2012, cand cei doi s-au intalnit prima oara pentru a discuta conceptul, si pana in prezent, investitia totala in proiect s-a ridicat la peste 40.000 de euro, cea mai mare suma fiind alocata dezvoltarii algoritmului si a platformei Web. Au stat aproape doi ani in varianta beta, timp in care au perfectionat continuu algoritmii si au adaugat facilitati utile pentru cei care doresc sa cumpere un autoturism second hand.

„Un exemplu in acest sens este posibilitatea de a compara autoturismele intre ele nu doar pe baza pretului de achizitie, ci luand in considerare toate costurile asociate cu detinerea acelui autoturism si pretul de revanzare dupa o perioada aleasa de catre utilizator. Am introdus astfel conceptul de "total cost of ownership" (costul total al detinerii unui autoturism) care este un indicator mult mai bun in decizia de achizitionare decat pretul initial al autoturismului”, explica Alexandru.

Investitia totala se va acoperi cel mai probabil pana la sfarsitul anului acesta. „Trebuie spus insa ca sursa principala de venituri nu va fi cea din conturile premium. Modelul de business nu ia in calcul finantarea cu banii utilizatorilor site-ului, tocmai de aceea 90% din informatia de pe site este gratuita. Pe de alta parte conturile premium sunt gandite sa fie foarte accesibile din punctul de vedere al pretului. Astfel un utilizator poate plati intre 3 si 5 euro pentru a "castiga" cateva sute de euro din personalizarea pretului pentru masina dorita si din informatii legate de cat se mai poate negocia pornind de la pretul de strigare sau despre cat de credibil este rulajul unei masini”, subliniaza antreprenorul.

Provocari

In mod paradoxal, una din provocarile cele mai mari pe care le-au intampinat antreprenorii, este mentalitatea consumatorilor romani, orientata catre chilipir. Obtinerea unui pret mai scazut pentru achizitionarea unui produs este un motiv de mandrie, o validare a istetimii cumparatorului, un fapt cu care romanii de obicei se lauda. Aceasta creeaza un teren fertil pentru ca acesti oameni sa fie inselati sau chiar sa se lase cu buna stiinta inselati de diversi vanzatori "profesionisti" de masini. Conceptul de pret corect isi face timid loc in mintea oamenilor pe masura ce" chilipirurile" se transforma in "tepe".

Citeste si:

„In acelasi timp, exista niste provocari legate si de complexitatea pietei auto si de numarul mare de inselaciuni de pe piata. Este greu de calculat un pret corect pentru o masina, cand poate peste jumatate din anunturile de vanzare pentru aceasta sunt cu kilometraje masluite”.

Ca sa depaseasca aceste provocari, antreprenorii isi propun, in mare, sa educe putin piata. „De exemplu am lansat seria de articole legate de tepele de pe piata vanzarilor de autoturisme second hand, semnalate chiar de utilizatorii site-ului nostru. De asemenea pe Vezicatface.ro oamenii pot afla daca vanzatorul este samsar sau nu, pe baza a cate masini a mai vandut in ultimul an. In momentul in care vom reusi sa ii ajutam pe cat mai multi romani sa cumpere inteligent, atunci speram ca lucrurile sa inceapa sa se schimbe de la sine si sa apara macar un pic de transparenta in piata”.

Se poate face o filtrare eficienta, doar pe baza unui algoritm?

Ideea din spatele filtrarii „preturilor dubioase” este foarte simpla. Daca vezi 3-4 masini asemanatoare la o variatie de pret de 30-40% intre ele, nu ai de unde sa stii care dintre preturi este aberant - pretul cel mai mare (cineva care incearca sa obtina un pret mai mare platind ca masina sa fie mereu printre primele pe site-ul de anunturi) sau cea cu pretul cel mai mic (masina cu defectiuni ascunse, cu kilometrajul ajustat, etc.).

„Atunci cand insa ai cateva sute de valori pentru acea masina, poti construi un model matematic care iti arata fara nici un dubiu pretul de echilibru, punand usor in lumina acele valori aberante. Un utilizator normal nu poate procesa aceasta informatie prin simpla navigare pe un site de anunturi auto pentru ca nu va gasi niciodata suficiente modele similare cu cel pe care doreste sa-l cumpere sau sa-l vanda. In plus, numarul factorilor care contribuie la formarea pretului sunt destul de multi - facand imposibil un demers artizanal de identificare a pretului corect”.

Cazurile unde apar diferente nerezonabile sunt identificate folosind o functie statistica si eliminate automat de algoritmul de filtrare, dar exista si cazuri unde diferentele de preturi sunt plauzibile, si acestea sunt analizate de factorul uman si introduse sau eliminate de la caz la caz.

In prezent, in cadrul proiectului lucreaza trei oameni si, la nevoie, mai angajeaza temporar freelanceri.

Planuri de extindere

„Planul nostru de actiune pentru viitor cuprinde patru directii principale. In primul rand o sa continuam dezvoltarea VeziCatFace pentru a ajuta cat mai multi romani sa ia decizii inteligente cand vine vorba despre masini. In al doilea rand, o sa lucram si la Garajul VeziCatFace, care este o sectiune din platforma construita special pentru utilizatorii nostri, unde acestia isi pot crea printre altele o carte service online”.

In urmatoarele luni vor implementa de asemenea o noua facilitate de vanzare de masini pe baza unui concept nou in Romania. Practic, utilizatorii vor avea parte de experienta cumpararii unei masini in functie de nevoile lor specifice si, desigur, de bugetul lor.
„Cea de-a patra directie presupune finalizarea Braincar.de, varianta din Germania a site-ului pe care estimam sa o scoatem din varianta beta undeva prin vara. Desigur, ne dorim intrarea si pe alte piete cu acest produs, fiind vorba de o solutie scalabila. Totul va fi coordonat din Romania - pana la urma aceata e frumusetea afacerilor online!”, conchide Alexandru Govoreanu.

Cum ti se pare business-ul celor doi antreprenori? Tu ai intampinat probleme cand ai dorit sa achizitionezi o masina second hand? wall-street.ro te incurajeaza sa comentezi.

Sursa foto: Shutterstock: Masina