In viata fiecarei afaceri exista anumite etape care ii confirma succesul. Pe langa cifra de afaceri, numarul de angajati sau longevitatea pe piata, un alt factor important presupune dezvoltarea acesteia dintr-o afacere locala intr-un regionala si, eventual, globala. Today’s, una dintre cele mai dinamice agentii de marketing online, ofera un ghid scurt si cuprinzator cu sfaturile si pasii care pot ajuta o companie sa se extinda intr-o regiune.

Cum extinderea nu s-ar putea face fara clienti, acestia trebuie sa cunoasca afacerea. Tocmai de aceea prima etapa sunt indexarea pe internet si crearea unei interfete pe care clientii s-o cunoasca. Google, YouTube si Facebook sunt cele mai puternice platforme de promovare. Google are, lunar, aproximativ 2,9 miliarde de utilizatori si mai mult de un milion de advertiseri folosesc la nivel global produsele Google pentru a-si promova afacerile, majoritatea fiind IMM-uri. Un astfel de instrument care nu este limitat de granitele unei tari este foarte bun pentru extinderea unei afaceri. YouTube, cea mai mare platforma de video online, este disponibila in 61 de limbi si are prezenta in 75 de tari, inclusiv Romania. Impactul promovarii aici este mare, iar asta se poate face prin doua variante puse la dispozitie de platforma: afisarea bannerelor peste sau langa continutul video si anunturi video, care apar la inceputul unui clip sau sunt in categoria videoclipurilor recomandate.

Odata cu rezolvarea prezentei pe cel mai mare motor de cautare, nu poate fi ignorata cea mai mare retea sociala. Facebook are aproximativ 1,4 miliarde de utilizatori si aproape doua treimi dintre acestia o acceseaza zilnic. O pagina bine actualizata si promovata in reteaua sociala ajuta afacerea sa-si creasca notorietatea. De asemenea, nu trebuie ignorate si alte produse social media, daca sunt populare in tara respectiva. Twitter, spre exemplu, este preferat de spanioli si britanici, iar Instagram devine tot mai interesanta in Europa. In aceeasi sfera intra accentul bine pus pe strategia de prezenta pe dispozitive mobile. Traficul prin acestea creste de la an la an, iar in 2014 au fost vandute, in premiera, peste un miliard de smartphone-uri.

Daca vrei sa ajungi la un public cat mai numeros si sa afisezi bannere pe site-urile cel mai frecvent folosite de oamenii din tara in care doresti sa te extinzi, nu este nevoie sa inchei un parteneriat cu o agentie locala sau sa contactezi personal detinatorii acelor site-uri. Google AdWords iti pune la dispozitie atat instrumente de cercetare, cat si instrumente avansate de targetare, astfel incat sa poti afisa reclame pe zeci de mii de site-uri locale, partenere Google, dintr-o singura platforma si in regim pay per click. Mai mult, instrumentele de targetare iti permit sa comunici mesaje diferite celor care deja cunosc brandul, care deja au cumparat de la tine sau sa identifici online un public care, desi nu a auzit de brandul tau, se afla in proces activ de documentare pentru produsul sau serviciul tau.

Acestea de pana acum sunt despre promovare, dar ca o afacere sa functioneze si sa aiba succes trebuie sa livreze ceea ce promite. Astfel, logistica e importanta, daca e vorba de o companie care are de livrat produs, timpul redus pozitionandu-te la acelasi nivel cu un jucator local. De asemenea, firma de curierat ar trebui sa permita incasarile la livrare. Desi procentele din alte tari nu sunt la fel de mari pentru acest mod de plata, inca nu a disparut complet. In functie de tara poate fi un grad de folosire de 50-70% (Bulgaria si Ungaria avand, de exemplu, procente mai mari fata de Polonia si Cehia).

Unul dintre punctele cheie ale interfetei cu clientii viitori este reprezentat de asistenta tehnica pe care il poti acorda acestora. Pentru un magazin online cu cateva sute de repere, traducerile pot dura si doua luni, iar costurile sunt semnificative. Este de preferat insa si recrutarea cuiva care vorbeste fluent limba tarii in care se face extinderea, chiar daca asta presupune costuri salariale de 1,5 pana la de 3 ori mai mari fata de un salariu obisnuit.

"Din perspectiva unui antreprenor atent la costurile de advertising, e bine de stiut ca pietele regionale nu sunt foarte diferite fata de Romania. De exemplu, in Bulgaria si Ungaria vom intalni costuri de advertising similare cu cele din Romania, cu o variatie de cel mult 10-15%. Insa in Polonia, concurenta este mult mai acerba, iar piata mult mai matura, cu un consumator educat care cunoaste bine conditiile care trebuie respectate de un magazin online si este o tara unde plata cu cardul este mai populara decat in alte state din regiune. Pe scurt, termenele de pregatire si pornire pentru o campanie internationala care sa acopere in mare parte produsele oferite si in plan local dureaza intre una si trei saptamani", a declarat Marius Lazarescu, fondator si director Today's. "Poate pare dificil cand te gandesti la dezvoltare, dar acum sunt mult mai multe instrumente pentru a te promova, a te dezvolta si a-ti incerca sansa pe o piata noua. De asemenea, sunt si mai multe instrumente pentru a te informa ce tip de public ai acolo si daca te poti adapta. Indemnul meu este de a porni cel putin campanii de test in regiune, cu produse care asigura o marja de profit suficienta si sunt pe stoc (pentru a micsora timpul de livrare) si cu preturi competititve de livrare", a completat acesta.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Alex Goaga
Alex Goaga scrie despre antreprenoriat, new media si IT&C de peste sase ani, visand (in timpul liber!) la viitoarele holograme portabile “tip Star Wars”. Pasionat de citit (benzi desenate printre altele) .

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Start Up »



Setari Cookie-uri