“Povestea aceasta a pornit dintr-o necesitate. In momentul deschiderii Teatrului In Culise, zona teatrului independent era inca slab reprezentata si era nevoie de spatii noi care sa gazduiasca spectacole si sa angajeze tineri actori. In 2011 am hotarat ca este momentul sa ne implinim un vis. Asa ca am inaugurat acest teatru independent, in care am putut sa montam teatru altfel, sa ne experimam liber si sa bucuram publicul”, spune Bajora.

El adauga ca teatrul se adreseaza spectatorilor care nu sunt multumiti de oferta din teatrele de stat si care sunt interesati de subiecte actuale.

Cristian Bajora (28 de ani) este absolvent al Facultatii de Regie de Film si Televiziune din cadrul Universitatii Media si la momentul deschiderii Teatrului In Culise lucrase ca director artistic pentru posturi TV precum Antena 1 si Kanal D. De asemenea, regizase cateva spectacole reprezentate in mediul independent in Bucuresti si fusese asistent de regie la teatre de stat din tara.

A inceput in 2011 avandu-l asociat pe Stefan Nisor, proaspat absolvent de actorie, care in prezent este implicator doar ca actor.

Investitie de 80.000 de euro in patru ani

„Am inceput cu 20.000 euro, iar in timp suma totala a investitiei a ajuns undeva in jur de 80.000 euro. Inca platim datoriile din urma. Nu m-am gandit la amortizarea investitiei pentru ca ea este imposibila practic. Ne-am dorit sa infiintam un spatiu cultural alternativ, sa avem prezenta in piata cu productii teatrale de calitate si sa culegem roadele la nivel de capital de imagine pentru inceput. In Culise este un teatru necesar in contextul socio-cultural actual pentru ca vine in intampinarea nevoilor noilor generatii, care isi doresc sa vada viata transpusa pe scena”, spune Cristian Bajora (foto).

Banii au venit din contributii proprii si din imprumuturi bancare ale celor doi asociati. Cei mai multi bani au fost investiti in amenajarea spatiului cu mobilier si echipamente de scena .

„Iar aceste lucruri trebuie imbunatatite constant, fie ca e vorba de un reflector, un microfon sau un laptop. Apoi am continuat sa sustinem activitatea constant deoarece cu greu am ajuns in punctul de plutire deasupra cifrei zero. Inca incercam sa acoperim creditele si imprumuturile contractate in trecut. A fost nevoie sa ne mutam de mai multe ori, iar aceste mutari inseamna, bineinteles, cheltuieli”.

Teatrul si-a schimbat de patru ori locul in care se afla, iar in prezent este pe Calea Calarasilor nr. 55, in incinta Clubului La Scena.

Dupa sase ani nu am inteles inca sistemul birocratic din Romania

„Cel mai dificil este sa ajungi sa intelegi sistemul birocratic din Romania. Dupa sase ani de business in Romania, eu inca nu l-am inteles complet. Pe parcurs apar sigur probleme de gestionare a personalului artistic, a programului, a productiilor, dar aici cred ca am ajuns la niste performante bune. Dificila este totala lipsa de sustinere din partea autoritatilor – noi suntem prin activitatea pe care o desfasuram un bun national. Probabil ar trebui mai multa atentie catre noi, atat din punct de vedere legislativ, cat si financiar”, spune Cristian Bajora.

El adauga ca antreprenorii din domeniul creativ nu sunt deloc sustinuti de stat.

„Ar trebui sa primim inlesniri, fonduri special dedicate sectorului independent, sa fim bugetati ca orice alta institutie culturala atata vreme cat demonstram an de an ca reusim sa ne sustinem, sa platim angajati, sa platim chirii si sa ne autofinantam. Trebuie sa nu fim priviti ca orice alta societate comerciala, trebuie sa fim apreciati pentru ca avem un rol cultural important in societate, dar si educativ. Fenomenul independent este necesar in peisajul cultural bucurestean si apare ca o nevoie de apropiere de cetateni si de problemele reale ale societatii”, explica fondatorul In Culise.

Cand am vrut sa luam avizele, nimeni nu stia nimic. Toti asteapta sa deschizi, sa te amendeze si sa le dai spaga

Intrebat despre cum ar putea afecta incendiul din clubul Colectiv din Capitala piata de evenimente, Bajora spune ca deja telefoanele pentru rezervari au incetat sa sune si ca astfel de tragedii se puteau intampla oricand deoarece antreprenorii nu sunt consiliati in ceea ce priveste avizele de care au nevoie.

"Este regretabil acest accident halucinant. Piata a fost deja influentata pentru ca telefoanele de rezervari au incetat sa sune. Probabil va fi doar un moment, probabil se vor inchide cateva cluburi. Comportamentul publicului se va reaseza la normal. Dar cu siguranta trebuie sa fim mai atenti cu totii, atat noi cei care organizam evenimente, cat si cei care participa si sa protestam prin absenta din locurile unde sanatatea si siguranta ne sunt puse in pericol. Asa cum s-a discutat, aceasta nenorocire se putea intampla oriunde pentru ca patronii de spatii nu sunt corect informati si consiliati de autoritati. Atunci cand am fost pus in situatia de obtine avize de functionare nimeni nu stia nimic, toti asteptau sa depun documentatia ca apoi sa vina in control sa constate nereguli si sa dea amenzi sau sa primeasca spaga. Nu am dat si nici nu o sa dau vreodata spaga pentru asa ceva, dar ar trebui sa existe o mult mai buna informare catre cei care doresc sa deschida si sa intretina afaceri. Trebuie sa fim cu totii mai responsabili", spune Cristian Bajora.

Profilul spectatorilor In Culise: tineri cu educatie superioara

Antreprenorul spera ca anul acesta sa obtina incasari de 40.000 de euro pentru a putea sustine artistii cu care colaboreaza. „Nu ne asteptam la profit, ne asteptam sa reusim sa acoperim cheltuielile si sa reinvestim profitul generat in campanii de promovare”

Primul spectacol lansat de teatru este „Imagineaza-ti ca esti Dumnezeu” care se joaca inca de la prima editie din 2011. „Un spectacol cu o tema sociala actuala, care vorbeste despre o Romanie lasata in urma de regimul comunist. O comedie amaruie contemporana, bazata pe textele lui Matei Visniec”

Citeste si:

Cei care participa la spectacolele In Culise sunt in general tineri intre 18-35 de ani, cu studii superioare si care isi doresc experiente noi. De asemenea, intre spectatori predomina femeile.

Un spectacol intr-un teatru de stat costa 10.000-200.000 de euro

Punerea in scena a unui spectacol intr-un teatru de stat costa intre 10.000 si 200.000 de euro.

„In ceea ce ne priveste, noi realizam spectacole cu bugete foarte aproape de zero. Acesta este un motiv pentru care consider ca suntem foarte importanti si trebuie sa fim ajutati de autoritati sa existam in continuare. Eu realizez spectacole cu costume cumparate de la second hand si decoruri facute de actori sau chiar fara decoruri cateodata, pentru ca nu ne permitem sa investim si sa alocam bugete pentru spectacole si sa afectam nivelul salariilor artistilor. Pe termen mediu si lung ne dorim sa atragem surse de venit externe (sponsorizari si finantari) pentru a putea ajunge la un buget de 10.000 euro/productie pentru ca acesti bani ne-ar da ocazia sa oferim publicului spectator o experienta completa in sala de teatru”,

Teatrul are angajat un tehnician si un responsabil de relatii publice, dar coboreaza cu peste 40 de artisti: actori, regizori, scenografi si dramaturgi.

Salariile variaza intre 100 si 2.000 de lei

„Salariile pe care le platim sunt in functie de incasarile pe care le generam. Ele variaza in functie de prezenta artistilor in productii si se situeaza intre 100 si 2000 de lei. Sunt proportionale cu salariile din mediul de stat pentru ca facem eforturi sa ne platim colaboratorii cat mai bine”.

Spectacolele preferate de public sunt comediile si productiile cu multi actori.

„Incercam sa abordam subiecte actuale, de interes general, in care publicul sa se regaseasca, incercam sa realizam spectacole care sa placa, dar sa si propuna teme de gandire. Spre exemplu, Clinica Sinucigasilor este o comedie care vorbeste despre niste oameni care se gasesc in situatii dramatice – cu datorii la banca, abuzati psihic de parinti. Este imposibil sa nu rezonezi si sa nu empatizezi cu personajele. Dupa ce ai vazut spectacolul te duci acasa si incerci sa fii mai tolerant cu o <<doamna Cristina>>, care iti poate fi cunostinta sau ruda”, afirma managerul In Culise.

Ce inseamna un spectacol de succes

Cristian Bajora spune ca un spectacol de succes este unul jucat macar doi ani, cu sali pline (adica o medie de 60-70 de spectatori per reprezentatie).

„De asemenea, un spectacol de succes inseamna ca participa la festivaluri, ca se bucura de recenzii pozitive din partea spectatorilor si ca nu mai trebuie sa investesti atat de mult in promovarea acestuia pentru ca faptul ca este foarte bun se transmite viral, prin intermediul celor care iti intra in sala”

La Teatrul In Culise biletul costa 30 lei, dar sunt maxim 70 de locuri in sala, ceea ce inseamna ca spectatorii sunt foarte aproape de scena.

Vor ca teatrul independent sa fie privit cu mai multa deschidere

Lunea, cand de obicei nu se lucreaza in teatrele de stat, la "In Culise" este zi de spectacol cu intrare libera. In cadrul acestei zile sunt prezentate spectacole de teatru de amatori, de la scoala TeenMedia Academy.

„Sunt multi care apoi revin si la spectacolele cu plata, iar acesta este un mic succes al nostru in educarea publicului de teatru”.

El spune ca in trei ani spera sa dubleze numar de participanti la spectacole si sa ajunga la o stabilitate financiara buna. „Vrem sa reusim impreuna cu colegii nostri sa avem o forma de organizare comuna prin care sa reusim sa atragem fonduri si surse de venit pentru a ne putea desfasura activitatea. Speram ca in termen de 3-5 ani miscarea independenta sa fie privita cu o mai mare deschidere si sa insanatosim sistemul de lucru”, incheie Bajora.

Printre principalii jucatori pe piata de teatru independent se numara Godot Cafe-Teatru, Green Hours, Teatrul Elisabeta, La Scena, Unteatru, Teatrul Coquette sau Teatrul de Arta Bucuresti, Teatrul Arte Dell'Anima.

Intre 2 si 8 noiembrie are loc Festivalul National de Teatru Independent.

Sursa foto: http://www.inculise.ro/spectacol/black-friday-love/