“In timpul facultatii am avut sansa sa descopar acest domeniu, sansa data de Ica Iatan, o persoana deosebita care mi-a indrumat pasii catre acest business. Am lucrat mai bine de zece ani in magazinul ei, timp in care am devenit parte din familia Iatan si ulterior drumurile noastre s-au despartit, dar meticulozitatea, disciplina si dedicarea le-am invatat acolo. Asa am inceput sa imi doresc sa impartasesc cu clientii proprii creatiile florale pe care mi-am pus amprenta”, spune Andra Iatan (32 de ani).

Cand a lansat Atelier Andra Iatan (anterior numit Flori cu Suflet) antreprenoarea avea o experienta de peste zece ani ca designer floral. A inceput cu o investitie de 7.000 de euro, suma provenita dintr-un credit bancar, ulterior finantand afacerea cu inca 10.000 de euro, bani obtinuti din vanzarea unor bunuri.

Primii clienti i-a avut chiar in ziua in care a deschis. "Imi aduc si acum aminte de prima persoana care a pasit pragul magazinului. Era in sambata dinaintea deschiderii si eram cu totii stransi, fiecare sa ajute cu ce poate pentru finalizarea amenajarii si a aparut o doamna, care a venit dintr-o pura curiozitate. A inspectat indelung locul, chiar a luat si o felie de pizza, ca asta era tot ce puteam sa ofer atunci si a dat verdictul ca va fi de succes. De atunci si pana acum, vine in fiecare saptamana si chiar daca nu a cumparat niciodata nimic o consider talismanull meu”, afirma Iatan.

Cel mai greu este sa gasesti si sa pastrezi clientii

Un profil exact, cu date statistice, despre clientii sai, nu si-a creionat. Insa are o altfel de idee despre cei care ii cumpara creatiile. Crede ca pe cei care ii trec pragul ii caracterizeaza "bucuria de a darui, ca sunt oameni buni cu suflete mari care pleaca si se intorc cu zambete pe buze pentru bucuria pe care le-au adus-o celor din jur".

De altfel, formarea clientelei spune ca a fost cel mai greu lucru in aceasta afacere. "A fost dificil sa ma fac cunoscuta si sa-i fac sa vina in magazin in contextul in care nu aveau posibilitatea sa ma cunoasca dinainte, deoarece la inceput nu am avut buget pentru promovare. Complexitatea lucrarii, cerintele exagerate sau alte lucruri care ar putea aduce un stres suplimentar, nu se compara cu pastrarea clientilor si atragerea celor noi”, spune fondatoarea Atelier Andra Iatan.

Pe langa flori, atelierul ofera cadouri care insotesc florile, decoratiuni interioare sau accesorii pentru plante. In general, clientii cheltuiesc, in medie, pentru un buchet aproximativ 50 lei, iar pentru evenimente precum o nunta, media este de 700 de lei.

"Vanzarile difera in functie de sezon, chiar daca multi s-ar gandi ca trandafirul inregistreaza cele mai mari vanzari. In primavara, laleaua si frezia, urmand ca in vara hortensia si bujorul sa dea tonul. In toamna se vand crizantemele pentru ca ele fac deschiderea scolilor, iar iarna florile rosii pentru ca sunt de sezon si inspira sarbatorile. Printre acestea amarilisul, trandafirul si laleaua toate rosii. Ca si culori, depinde foarte mult de evenimentul la care clientii participa, anul trecut unii au preferat culorile pastel, altii pe cele vii. Nu as spune neaparat ca este o regula”, explica Andra Iatan.

Citeste si:

Iar regulile si trendurile, oricum, se schimba in fiecare an. "In ultimii ani, hortensia este foarte cautata pentru paleta coloristica care da suflet unui eveniment. Pentru nunti este preferat, in vara, bujorul in culori pastel, in toamna mergand pana la burgundy. Sunt in trend aranjamentele biedermeier”.

Luna martie nu se compara cu nimic

Cea mai aglomerata perioada abia incepe. Mai exact, este vorba de luna martie. "Nu as putea sa o compar cu nimic cel putin in cazul meu si cand zic ma raportez la celelalte luni in care exista sarbatori care ar putea sa inspire agitatie”, adauga Iatan.

In martie valoarea medie a unei comenzi se dubleaza, la aproximativ 100 de lei, iar cele mai vandute sunt florile de primavara: zambile, frezii, lalele si irisi, iar de 8 martie cele mai elegante: strelitia, anthurium, heliconia, trandafirul si lisiantus. Pentru alte sarbatori, in schimb se cauta combinatii de flori exotice cu cele delicate.

Anul trecut Atelier Andra Iatan a avut o cifra de afaceri de circa 200.000 de lei, iar pentru 2016 principalul obiectiv este sa creasca atat vanzarile cat si notorietatea brandului in mediul online. Astfel, si-a unit fortele cu cea mai buna prietena din copilarie si cea care, de curand, a devenit manager de marketing pentru digital si comert electronic pentru atelier.

De asemenea, antreprenoarea isi doreste sa separe businessul online de operatiunile offline si cele dedicate companiilor. "Astfel, ne dorim modificarea totala a magazinului online, pe care speram sa-l avem gata pana in vara, extindem reteaua de parteneri si furnizori, vrem sa ne asociem imaginea cu un brand cunoscut si chiar cu o persoana publica, dar toate acestea le vom dezvalui pe parcurs”.

Daca anul acesta pune accentul pe digital, pe termen mediu, mai exact in viitorii trei ani, spera sa mareasca echipa. "Momentan este un business de familie, lucrez cu mama mea care a facut acum trei ani conversia profesionala pentru mine. Fara ea nu as putea trece peste momentele grele. Prietena mea cea mai buna, Alexandra Fotea, vine in completare pe partea de e-Commerce si digital marketing, Bogdan Pirvu, fost coleg de generala, ma ajuta cu pozele pentru evenimentele importante la care particip, dar pe zona de creatie imi doresc sa instruiesc cateva persoane pe care sa le alatur echipei. Si pentru ca noua nostra deviza este <<We think digital>>, sper ca si vanzarile online sa aiba rezultate spectaculoase. Deschiderea unui nou Atelier este in plan in urmatorii trei ani”.

Descopera mai multe idei de business pe Raftul cu Afaceri.