"De fiecare data cand eram in aeroport in drum spre casa trebuia sa renuntam la diferite produse pe care le cumparam de la ei. Si ne-am gandit ca poate nu suntem singurii carora le plac astfel de produse. Noua ne-ar placea ca prin acest magazin sa-i inveselim pe oameni, sa le inveselim casele. De exemplu, saptamana trecuta, de 1 martie, cand am iesit din casa am vazut ca totul era gri. Oamenii erau gri, strazile, masinile...totul era gri. Chiar si cei care aveau flori si martisoare, nu aveau niciun fel de atitudine care sa arate veselie. Si mi-am zis ca nu se poate. Pentru ca sunt oameni mai saraci ca noi si nu sunt atat de tristi. Ii inteleg pe cei care au rate, dar copiii de ce sa fie tristi?", povesteste Raluca Buzoianu (39 de ani), cofondator al Comptoir de Famille.

Astfel, cei doi antreprenori au preluat in 2011 franciza Comptoir de Famille, un brand lansat in urma cu 30 de ani in apropiere de Lyon in Franta, ca un business de familie. Intre timp afacerea francezilor a inregistrat o crestere importanta, iar acum produsele sunt in peste 800 de magazine multibrand in Franta si 400 in strainatate.

Investitia initiala a fost de circa 100.000 de euro si a constat in plata chiriei, amenajarea magazinului si stocul de marfa. Magazinul a fost deschis in vara lui 2011 pe Bulevardul Dorobanti din Capitala, insa anul trecut s-a mutat pe Putul lui Zamfir, o strada care face legatura intre Piata Dorobanti si Floreasca. Mutarea a avut loc intr-o perioada in care tot mai multe magazine au plecat de pe aceasta artera deoarece chiria este mare, iar numarul de clienti nu era pe masura.

"Anul trecut a fost unul foarte dificil. A fost un an in care ne-am si mutat si, de asemenea, numarul de clienti a scazut”, afirma Buzoianu.

O parte dintre brandurile din aceasta zona s-au mutat in centre comerciale sau pe Calea Victoriei, variante care insa nu se potriveau Comtoir de Famille.

"Am avut la un moment dat un magazin de tip insula in mallul din Baneasa, dar nu ne-a adus mai multi clienti. Comptoir de Famille este un magazin de tip stradal, el este asa si in Franta. Problema este ca in Bucuresti nu prea exista artere comerciale, iar cele care sunt, precum Calea Victoriei, au trafic pietonal foarte mic. Practic, mutarea a dus la o targetare mai buna a clientilor. Mai exact, daca inainte in magazin intrau 15-20 de persoane si cumparau cinci, acum pot sa intre cinci persoane pe zi in magazin si sa cumpere trei-patru”, spune fondatoarea Comptoir de Famille.

In general, magazinul are in jur de 50 de clienti pe luna, iar valoarea medie a unui bon de cumparaturi este de 50 de euro. Cei care cumpara produsele Comptoir de Famille sunt in general persoane cu varste intre 30-45 de ani, cu venituri mari si educatie peste medie.

“Nu este un magazin ieftin, deci nu ma astept ca persoanele cu venituri de 1.000 de lei pe luna sa intre sa cumpere un parfum de 120 de lei. Si, oricum, fata de acum cinci ani, s-a schimbat atitudinea oamenilor fata de produse, clientii prefera produse mai ieftine, dar care par similare cu ale noastre. Chiar acum ni s-au intors cativa clienti dupa ce o perioada au cumparat din alta parte. Nu se mai cheltuie bani asa usor, este foarte diferit fata de 2011-2013. Inclusiv persoanele cu venituri mari sunt mult mai atente atunci cand cumpara”, spune Raluca Buzoianu.

Citeste si:

Cele mai cumparate produse sunt parfumurile, lumanarile si sapunul lichid.

"In Franta se vand foarte bine lumanarile, textilele, pernele. La ei este o traditie sa ai servetele frumoase la masa, se poarta foarte mult pernele pentru scaune", spune antreprenoarea.

De asemenea, cea mai buna perioada de vanzari este cea a sarbatorilor de iarna. Perioade bune din punct de vedere a numarului de unitati vandute sunt si lunile ianuarie-martie si august, cand sunt reduceri, iar vanzarile cresc cu 20-30%.

Antreprenoarea isi doreste ca anul acesta magazinul sa revina pe profit, ea bazandu-se pe introducerea unei noi colectii de produse, dar si pe cresterea numarului de clienti. De asemenea, tot in 2016 vrea sa faca brandul mai cunoscut pe internet prin lansarea unui magazin online si promovarea mai intensa a produselor pe Facebook.

"Magazinul online se va adresa in principal celor care ne stiu deja produsele si celor din provincie pentru ca avem foarte multi clienti din afara Bucurestiului. Cred ca se vor vinde anumite produse, pentru ca nici eu nu as cumpara mobilier pe care nu l-am vazut inca in realitate oricat de fidela ar fi fotografia. Sau nu as cumpara un parfum pe care nu l-am mirosit. Doar daca, bineinteles, l-am mai folosit", explica fondatoarea Comptoir de Famille.

Ea adauga ca cel mai greu in cei cinci ani de la francizarea magazinului a fost pastrarea clientilor.

"A fost dificil sa tinem oamenii in contact cu produsele de calitate, sa educam cumva piata si sa le explicam oamenilor ca lucrurile clasice sunt universal valabile. Este cumva o pacaleala ca te costa mult. Pentru ca daca privesti lucrurile in ansamblu si vezi de cate ori folosesti o fata de masa clasica, iti dai seama ca reduci costurile. Daca te gandesti doar ca dai 350 de lei pe o fata de masa, intr-adevar este mult. Este ca o poveste", spune Buzoianu.

Descopera mai multe idei de business pe Raftul cu Afaceri.