Sfaturi pentru a realiza un plan de investitii, dar si pentru a sti cum sa-l prezinti in cazul in care vrei sa obtii o finantare:

1. Planul de investitii se refera la sumele pe care le veti investi si pentru ce veti aloca banii. Acesta reiese din modelul operational de business si precizeaza resursele financiare de care veti avea nevoie pentru a lansa un anumit serviciu ori produs pe piata.

2. Daca sunteti un start-up sau abia ati lansat o linie de produse, va dura o perioada din momentul in care ati facut investitia si pana veti obtineti primele venituri. Deci, veti avea nevoie de capital de lucru pentru aceasta perioada in care probabil nu veti functiona la capacitate maxima, dar trebuie sa platiti angajatii, chiria si utilitatile, serviciile de contabilitate, etc. Aceste costuri vor fi cuprinse in bugetul de start-up.

3. Includeti in planul de investitii costurile pe care le aveti o singura data – atunci cand demarati afacerea, precum ar fi taxele juridice/de infiintare, amenajarea spatiului de productie inchiriat, achizitia de echipamente, costuri cu diferite traininguri, etc.

4. Daca vreti sa cumparati un anumit produs, este bine sa explicati care sunt caracteristicile tehnice, pentru a putea evalua potrivirea cu fluxul de productie planificat. Daca este o suma mare pe care o cheltuiti pentru achizitie, trebuie sa scrieti de ce aveti nevoie de acest produs. La inceput, probabil nu aveti avea nevoie de un echipament foarte scump sau de top. Dar, probabil, nu va trebui sa luati nici cea mai ieftina varianta, analiza ofertelor urmand a fi facuta din perspectiva necesarului de productie si a pragului de rentabilitate a afacerii.

5. Cea mai frecventa greseala a antreprenorilor este sa subestimeze bugetul de care au nevoie. Fac acest lucru dintr-un sentiment de nesiguranta, mai ales cand nu este vorba de banii lor. Iar oamenii, cand folosesc banii altora, bugeteaza altfel. Recomandarea consultantilor este de a cerceta temeinic ofertele de pret si de a optimiza la maxim alocarea bugetara.

Citeste si:

6. In business, daca cumparati ceva mai scump decat va trebuie, inseamna ca folositi bani din alte zone, precum marketing, salarii etc. Nu duceti in fata unui evaluator planuri de investitii din care, dintr-un buget limitat, o parte importanta este cheltuita pentru bunuri care nu se reflecta in business.

7. Nu cereti sume de bani fara sa explicati pentru ce aveti nevoie. Daca aveti si o contributie proprie, spuneti de unde vin restul resurselor financiare.

8. Atunci cand faceti un plan financiar, alegeti varianta scenariului realist-pesimist. Adica bugetati cheltuieli mari, dar venituri mici.

Sfaturile au fost oferite de trainerii Fundatiei NESsT participantilor la competitia de antreprenoriat social Fabricat in Tara lui Andrei. Acestia au invatat cum sa-si dezvolte o afacere in cadrul cursurilor, fiindu-le oferite notiuni despre cum sa creeze un plan de afaceri, o strategie de marketing sau cum sa-si prezinte business-ul in fata juriului pentru a obtine o finantare.

Fabricat in Tara lui Andrei este o competitie de antreprenoriat social organizata de OMV Petrom in parteneriat cu Fundatia NESsT. Proiectul ofera finantari, consultanta si pregatire pentru a crea afaceri care rezolva probleme sociale si ofera locuri de munca in comunitatile vizate de OMV Petrom.

Prin acest proiect, OMV Petrom ofera finantari in valoare totala de 350.000 de euro si aproximativ doi ani de pregatire antreprenoriala. In competitia care a inceput in toamna anului trecut au fost inscrise aproximativ 180 de afaceri, iar in mai vor fi alese cele zece afaceri care vor obtine finantare.