Romanii care conduc o afacere de tip start-up considera scaderea impozitarii muncii cea mai importanta masura fiscala pentru dezvoltarea afacerilor, 78% dintre acestia atribuindu-i un impact major.

La Barometrul afacerilor de tip start-up din Romania – 2016 au participat 301 de antreprenori romani care conduc afaceri cu o vechime mai mica de trei ani. Doua treimi dintre respondenti au intre 25 si 35 de ani, 19% au peste 35 de ani, in timp ce 15% se situeaza ca varsta sub 25 de ani. Studiul analizeaza si centralizeaza perceptiile si zonele de interes ale antreprenorilor aflati la inceput de drum.

"Ii sustinem pe antreprenori inca de la primele etape de dezvoltare pentru ca stim ca liderii de maine ai mediului de business au nevoie de sprijin astazi. EY are o traditie de peste treizeci de ani in proiecte cu companii antreprenoriale. Lucram impreuna cu antreprenori, adaptandu-ne abordarea, resursele si capabilitatile la ritmul rapid de crestere al acestor companii. Colaboram cu start-up-uri care se afla la prima runda de finantare, pana la companii care sunt evaluate la miliarde de dolari", a declarat Alexandru Lupea, Assurance Partner si Strategic Growth Markets Leader, EY Romania.

Antreprenorii de start-up din Romania muncesc in medie 10 ore pe zi la propria afacere

Cei mai multi antreprenori aflati la inceput de drum dedica 10 ore afacerii lor in fiecare zi, ceea ce indica faptul ca lucreaza cu 21% mai mult decat angajatii cu norma intreaga din Romania. Conform unui studiu Eurofound, angajatii romani au lucrat in anul 2014 cel mai mult dintre angajatii Uniunii Europene, numarul de ore lucrate ajungand la 41 pe saptamana. Desi cei mai multi dedica 10 ore propriei afaceri, 27% dintre antreprenori depasesc limita celor zece ore, unii dintre acestia ajungand chiar la 18 ore de munca in fiecare zi.

64% dintre antreprenorii de start-up merg la cel putin un eveniment de networking pe saptamana

Cei mai multi antreprenori inteleg importanta construirii de relatii pentru succesul initiativei antreprenoriale. Astfel, 64% dintre respondenti participa la cel putin un eveniment de networking in medie intr-o saptamana, fata de 29% dintre respondenti care nu participa la niciun astfel de eveniment. Fie ca vorbim despre construirea de parteneriate de business, de vanzari si marketing sau de identificarea de furnizori de servicii pentru start-up sau de mentori, dezvoltarea de relatii de business este vitala pentru cresterea afacerii.

38% dintre antreprenorii de start-up castiga sub 500 de euro pe luna

Daca 38% dintre antreprenorii respondenti in cadrul studiului au un venit lunar situat sub 500 euro, 11% au depasesc nivelul de 2.000 de euro pe luna, se arata in studiul EY. In Romania, venitul mediu net in luna noiembrie 2015 s-a ridicat la 432 de euro.

Birocratia - cel mai important obstacol in calea initiativei antreprenoriale

In linie cu rezultatele precedentelor editii ale Barometrului EY al antreprenoriatului romanesc, birocratia a fost indicata si de catre antreprenorii de start-up ca fiind cel mai important obstacol in dezvoltarea unei afaceri in Romania. Neclaritatile legislative, lipsa de informatii, legislatia stufoasa - sunt doar cateva aspecte semnalate de antreprenorii de start-up ce sunt corelate cu fenomenul birocratiei.

In topul obstacolelor identificate de antreprenori, atat maturi cat si aflati la inceput de drum, intra de asemenea aspectele fiscale, accesul dificil la finantare si lipsa educatiei antreprenoriale.

46% dintre antreprenori isi doresc continuarea procesului de relaxare fiscala

Aproximativ un sfert dintre respondenti isi doresc o relaxare fiscala care sa vizeze numai start-up-urile, in timp ce 20% considera ca o relaxare fiscala generala la nivelul firmelor ar avea cel mai mare impact in sustinerea antreprenorilor.

In topul masurilor de urmat de catre autoritati pentru a sustine initiativa antreprenoriala intra si reducerea birocratiei (14%), crearea mai multor programe de finantare pentru start-up-uri din Fonduri Europene sau fonduri nerambursabile din partea statului roman, dar si crearea unor institutii care sa sprijine in mod real start-up-urile prin consultanta, spatii de lucru, incubatoare de afaceri administrate si finantate de stat; un e-ghiseu functional si digitalizarea institutiilor.

78% vad scaderea impozitarii muncii ca o masura cu un impact major pentru start-up-uri

Citeste si:

In mod specific in domeniul fiscalizarii, scaderea impozitarii muncii - atat pentru angajati, cat si pentru angajatori (78% dintre raspunsuri), simplificarea reglementarilor si taxarii start-up-urilor (78%) si scaderea impozitarii veniturilor start-up-urilor (74%) sunt cele mai importante masuri din perspectiva antreprenorilor pentru a imbunatati mediul de reglementare si fiscal pentru start-up-uri, potrivit rezultatelor studiului EY.

Fondurile proprii - cea mai importanta sursa de finantare pentru inceperea afacerii

Conform Global Entrepreneurship Monitor 2012 US Report, 73% dintre antreprenorii care au fondat companii in Statele Unite le-au finantat din economiile personale. Procentul se apropie si in Romania de aceeasi valoare, 69% dintre respondenti indicand fondurile proprii, inclusiv imprumuturi de nevoi personale si salariul incasat dintr-un alt loc de munca decat start-up-ul, ca fiind cea mai importanta sursa de finantare. Pe urmatoarele doua locuri se situeaza fondurile europene si finantarile nerambursabile oferite de statul roman, familia si prietenii reprezentand doar a patra cea mai importanta sursa pentru start-up-urile locale.

15% dintre respondenti vor sa acceseze fonduri europene in acest an

Din totalul respondentilor, 15% au intentia de a accesa fonduri europene in urmatoarele 12 luni, in timp ce 13% intentioneaza sa acceseze programe guvernamentale pentru start-up-uri. Creditele bancare se claseaza pe locul al saselea in intentia start-up-urilor, iar pe locurile 7 si 8 se situeaza fondurile de capital de risc si cele de private equity.

Marketing-ul si promovarea - cea mai importanta zona de investitii in acest an

In 2016, cei mai multi antreprenori de start-up vor aloca resursele cele mai mari pentru promovare (32%) si vanzare si distributie (28%).

Definirea produsului sau serviciului este a treia zona de investitii, cel mai probabil datorita faptului ca 50% dintre firmele respondente au sub un an vechime. Operationalul si HR-ul sunt ultimele zone de investitii planificate, la fel ca si definirea si optimizarea modelului de business.

86% dintre antreprenori considera ca educatia nu incurajeaza spiritul antreprenorial

Antreprenorii de start-up considera intr-o masura covarsitoare – 86% - ca scoala romaneasca nu ii pregateste pe tineri pentru a deveni antreprenori. Educatia precara a antreprenorilor este indicata chiar de oamenii de afaceri ca al treilea obstacol in dezvoltarea antreprenoriala. Acestia subliniaza lipsa mentorilor si a unei educatii relevante in domeniul financiar, de management, marketing si vanzari.

Doar 18% din antreprenorii de start-up considera esecul in afaceri un prilej de invatare

Frica de esec ramane una dintre barierele semnificative pentru abordarea antreprenoriatului in Romania, in conditiile in care eliminarea stigmatului esecului este critica pentru dezvoltarea initiativei personale.

Cea mai mare pondere a antreprenorilor de start-up considera esecul in afaceri un esec in cariera (26%), in timp ce 22% cred ca acesta va constitui o bariera pentru viitoarele initiative antreprenoriale, iar 20% cred ca indica lipsa abilitatilor necesare. Doar 18% considera esecul un prilej de invatare, iar 5% cred ca acesta nu are un impact asupra viitoarelor start-up-uri.

„Sprijinim mediul antreprenorial romanesc inca din 2012, odata cu deschiderea primului spatiu Impact Hub in Bucuresti si ne extindem prezenta nationala odata cu deschiderea in martie 2016 a spatiului din Cluj-Napoca. Urmarim cu atentie evolutia acestui domeniu si am participat cu un interes deosebit la acest studiu intrucat el releva nevoile pe care fondatorii de start-up-uri le au si cum putem pe viitor sa dezvoltam noi solutii la provocarile pe care acestia le au”, a declarat Vlad Craioveanu, Managing Director Impact Hub Bucharest & Cluj-Napoca.

EY este una dintre cele mai mari firme de servicii profesionale la nivel global, cu 190.000 de angajati in peste 700 de birouri din 150 de tari si venituri de aproximativ 27,4 miliarde de USD in anul fiscal incheiat la 30 iunie 2014. Cei peste 500 angajati din Romania si Republica Moldova furnizeaza servicii integrate de audit, asistenta fiscala, asistenta in tranzactii si servicii de asistenta in afaceri catre companii multinationale si locale.

Impact Hub este o organizatie ce sustine dezvoltarea antreprenoriala a initiativelor inovatoare in cadrul unei comunitati globale, oferind spatii de lucru colaborative, programe de dezvoltare si incubare a afacerii, conferinte si evenimente. In Romania, Impact Hub are prezente fizice in Bucuresti si Cluj-Napoca, alaturandu-se astfel celor peste 75 de locatii de pe 5 continente.