Probabil nu asa se intampla, insa atmosfera la unul dintre cele mai importante evenimente de(spre) inovatie si antreprenoriat din Europa, Innoveit 2016 la care wall-street.ro are exclusivitate pe Romania, te poate duce cu gandul la scene similare.

Am discutat cu un numar impresionant de antreprenori, atat din Europa cat si din afara continentului. Toti au un numitor comun – incearca sa faca din Pamant o planeta pe care urmasii nostri sa poata locui intr-o cat mai mare liniste si siguranta.

Govinda Upadhyay, finalist in competitia Forbes Under 30, este o persoana foarte energica. Nascut in India, sta de circa 10 ani in Europa, in Elvetia. Pe cartea lui de vizita, portocaliu cu verde, scrie LEDsafari – Democratize, Decentralize, Deindustrialize solar technology.

Scopul si viziunea companiei sale, premiata anul trecut la Innoveit, este sa educe tinerii, copiii, asupra importantei energiei regenerabile si, mai mult, sa le ofere cunostiintele necesare pentru a construi singuri lampi solare.

“Cum poti avea succes? Tine-te de ideile tale, dar fii deschis si la feedback. Nu te uita la bani, nu incerca sa atragi fonduri inainte de a crea valoare pentru oameni!”, spune el, apasat.

Suntem pe unul dintre multele culoare ale Innoveit si, din cand in cand, suntem intrerupti de trecatori; Govinda imi da insa senzatia unui om extrem de focusat. Il intreb cat de greu sau usor este sa iti construiesti un start-up in Elvetia si cum reuseste sa promoveze ideea sa.

Elvetia este pur si simplu o oaza antreprenoriala. Serios, daca ma duc chiar si in Germania mi se pare dificil sa incep o afacere!”. Ma gandesc serios daca sa ii spun sa vina in Romania, sa vada acolo birocratie, dar ma abtin. “Mai mult, elvetienii isi dau seama imediat de valoarea unei idei si, fara sa clipeasca de multe ori, o sustine. Am mers cu LEDsafari la mai multe institutii, le-am prezentat pe scurt ideea si ceea ce fac si, aproape fara exceptie, in cinci minute am primit OK-ul”.

Daca nu stai de vorba la o masa cu imigranti, sa mancati ceva impreuna, sa comunicati, normal ca nu vor fi intelesi si integrati in societate!

Acelasi lucru l-a incercat insa si in India – sa ofere copiilor, tinerilor, sansa de a invata cum sa construiasca lampi eficiente energetic. “M-am lovit de nepasare, din pacate. Mi s-a raspuns – lasa, aducem noi din China sau din productie proprie! Abia cand le-am propus sa educ muncitori platiti care sa faca asta, au fost interesati”, spune, usor dezamagit, Govinda.

Parerea antreprenorului este ca schimbarea trebuie sa vina de la fiecare dintre noi, nu trebuie sa asteptam decrete sau legi venite de la Guverne. “Vrem sau nu vrem, energia regenerabila este viitorul. Si daca nu ne educam acum copiii, cand am putea sa o facem?”, se intreaba, retoric, Govinda.

Viziunea sa asupra atragerii de investitii nu este tocmai pozitiva. El considera ca in momentul in care atragi un investitor (si a avut parte de oferte, pe care le-a refuzat), libertatea de miscare iti este ingradita. “Ti se va spune, poate direct, poate indirect, ca nu ai voie sa faci aia, sau aia, si acest lucru contravine cu principiile mele”, spune el.

In ceea ce priveste miscarea antreprenoriala din India, Govinda nu ezita: este absolut vibranta. “Sunt extrem de multi intreprinzatori. Toate pietele cresc accelerat si acum este momentul sa intri in joc, sau pierzi trenul. Multi investesc si nu spera la o recuperare decat in 5-6 ani, si merita. Merita pentru ca atunci cand lucrurile chiar vor incepe sa creasca si sa se simta, tu vei fi in sistem”, considera Govinda.

Mamele – factori definitorii in antreprenoriat

Suntem cu totii oameni, nu roboti. Traim alaturi de semeni de-ai nostri, lucram si respiram alaturi de ei. “Oamenii sunt cei mai importanti si in companii, dar si in afara lor. Cand te simti prabusit, si uneori se intampla, nicaieri nu e mai bine ca la mama. Si ele fac parte din echipa noastra, indirect, prin suport moral si nu numai. Nu va neglijati viata personala”, spune Govinda.

Antreprenoriatul s-a schimbat puternic in ultimii ani. Daca in urma cu ceva vreme marile inventii ieseau din garaje sau apartamente, acum multe lucruri se invart fix in jurul mai multor oameni – asa numita “shared economy” – Uber, Airbnb. “Antreprenorii nu se mai inchid in garaje ci ies la suprafata, comunica, intra in diferite colective, participa la conferinte si evenimente precum acesta”.

Daca nu ne educam acum copiii in privinta energiei regenerabile, cand am putea sa o facem? Cand va fi prea tarziu?

Daca ar avea forta de a inventa un instrument sau un produs, indianul ar gasi o solutie pentru a inceta razboaiele continue din Orientul Mijlociu. “Am fost in Irak si sunt oameni, ca noi. Aceleasi nevoi, aceleasi dorinte, aceleasi suferinte. Guvernele nu fac nimic asa ca incep sa ma gandesc ca, cine stie, poate tot de la noi, oamenii de rand, ar trebui sa vina solutia”.

In ceea ce priveste imigrantii, Govinda considera ca acestia pot crea adevarata valoare Europei. “Europa, este stiut, are nevoie de forta de munca. Si aceasta forta de munca poate fi oferita chiar de cei care fug din calea razboaielor. Noi, de exemplu, o sa le oferim posibilitatea de a invata cum sa construiasca lampi si alte produse pe baza de energie regenerabila si, prin instalarea lor, sa castige si bani, sa se integreze”.

“Daca nu stai de vorba cu oamenii aceia, la o masa, sa mancati ceva impreuna, sa comunicati, normal ca nu vor fi integrati. De unde sa stiu eu ce gandeste un om, daca imi place de el sau nu, daca nu vorbesc cu el? Ne grabim sa judecam, fara a cunoaste cu adevarat. Uite, daca nu as fi vorbit cu tine acum, nu as fi stiut ca imi plac romanii!”, incheie, cu un zambet larg, Govinda.

Ma indrept spre urmatoarea sala, unde aveam sa il intalnesc pe Arno Zimmerman, un german care, similar cu Govinda, doreste sa acopere o nevoie esentiala a Omenirii, si anume, nevoia de...frig.

Un german in "top 30"

Arno Zimmerman, inclus in „Top 30 under 30” al Forbes, am putea spune ca este "germanul tipic" - precis, atent la detalii, zambitor cand este cazul, inchizitiv si...blond. Nu as putea spune ca este un om rece, desi probabil mi-ar fi placut, pentru "a rima" cu business-ul sau - Coolar.

Proiectul isi propune sa ofere (in special) medicilor posibilitatea de a congela si pastra la temperaturi optime analize ale pacientilor si medicamente care pot salva vieti, printr-o noua tehnologie ce este independenta de energie.

Ca si Govinda, Arno considera ca in antreprenoriat trebuie sa ajungi la un echilibru intre a fi incapatanat si a-ti urmari cu determinare scopurile, si a accepta si implementa, atunci cand este cazul, feedback-ul de la clienti. "Important este insa sa iti urmezi si instinctele.De asemenea, incearca sa nu arunci in stanga si in dreapta cu actiunile companiei tale. Daca arunci prea multe, catre investitori, devii mai putin atractiv", puncteaza el.

Ce si-ar dori Arno? Sa vada un echilibru mai mare intre sexe, atunci cand vine vorba de antreprenori. "Sa luam exemplu Innovate - sunt foarte multi barbati si prea putine antreprenoare. De asemenea, mi-ar placea ca in Europa sa existe mai multi bani si mai multi investitori", subliniaza germanul. "Cel mai bine poti incerca sa atragi o investitie, din punctul meu de vedere, abia atunci cand ai deja un prototip al proiectului tau, care sa functioneze. Asta, sau sa ai o echipa fantastica, recunoscuta deja, caz in care poti primi investitia inca inainte de a dovedi printr-un produs palpabil", mai spune el.

Viziunea sa pentru un viitor mai bun pe Pamant? "Mi-as dori ca toata omenirea sa beneficieze de curent electric. Imagineaza-ti ca pe Terra sunt, inca, 1,3 miliarde de oameni care nu au curent! Daca, brusc, ar avea acces la asa ceva, ar aduce extrem de multe societati, le-am oferi mijloace mai bune pentru a se afirma. Ce facem noi este sa le oferim mijloace de refrigerare, de a mentine produsele mai mult timp – un lucru esential pentru dezvoltarea comunitatilor", spune Arno.

Cum sa ai succes pe Kickstarter

Arno Zimmerman are experienta consistenta in lansarea de proiecte pe platforme de crowdsharing si sunt curios sa aflu care este "secretul succesului" - un lucru mai putin discutat.

Surprinzator, incepe sa rada si imi spune sa imi ridic o spranceana. Neputincios, ii arat cum nu reusesc acest lucru. "Nu stiu daca ai observat, insa cele mai persuasive videoclipuri de pe Kickstarter implica un domn destul de aratos si care poate sa exprime extrem de multe prin ridicarea unei sprancene, in punctele cheie ale prezentarii! Nu glumesc. Gaseste pe cineva care face videoclip-uri profesioniste si un speaker care sa aiba mobilitate la nivelul fruntii si dictie, si sansele tale vor creste considerabil".

De altfel, fata de acum 7-8 ani, modul de a face antreprenoriat s-a schimbat radical, considera Arno Zimmerman. "Acum oricine are o idee buna, eventual o suma modica de bani si talent poate atrage sute de mii sau milioane. Este de ajuns sa iti expui ideea pe platforme precum Kickstarter si, daca publicul te valideaza, esti un castigator", spune, zambind, Arno. Practic, tehnologia si platformele de crowdsharing iti permit sa atingi oameni de pe toate continentele si, implicit, sume de bani de peste tot. "Inca o diferenta majora este ca ai acces la aproape orice informatie, de oriunde ai fi. Poti de asemenea sa intri pe toate pietele lumii mult mai usor", mai spune tanarul.

Citeste pe wall-street.ro mai multe interviuri cu antreprenori, in sectiunea Start-up.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Alex Goaga
Alex Goaga scrie despre antreprenoriat, new media si IT&C de peste sase ani, visand (in timpul liber!) la viitoarele holograme portabile “tip Star Wars”. Pasionat de citit (benzi desenate printre altele) .

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Start Up »



Setari Cookie-uri