Toti am citit articole despre liderul vizionar care a fost capabil sa vada viitorul, sau despre visatorul care a reusit sa isi mobilizeze angajatii si sa convinga clientii prin carisma, atunci cand lumea nu era de fapt pregatita pentru produsele sau serviciile sale. Desi sunt multe povesti de succes care incep si se termina astfel, putine abordeaza si pasii necesari pentru a ajunge acolo.

Oricine poate iesi in fata echipei si sa vorbeasca despre cresterea business-ului de zece sau chiar de o suta de ori. Nu ai nevoie de vreun talent necesar pentru a face asta, nici de vreun plan sau executie. A ajunge insa la astfel de rate de crestere este, insa, extrem de dificil.

Pentru a-ti pune echipa in pozitia de a atinge viziunile tale, trebuie sa incepi sa construiesti, pas cu pas, o cultura a victoriei, a succesului. Iata trei obiceiuri pe care ar fi bine sa ti le insusesti pentru a oferi viziunii tale o sansa.

1. Lauda atat inovatiile mari cat si cele mici

Imagineaza-ti o organizatie unde un senior pune la punct un plan care are un impact profund si ramificat asupra intregii companii – de exemplu, atragerea de mii de noi clienti, rapid, sau cresterea veniturilor cu milioane. Exista o mare sansa ca individul respectiv sa fie promovat, sa primeasca un bonus important si o marire de salariu.

Acum, imagineaza-ti o companie mica, cu un angajat entry-level care gaseste o cale sa economiseasca 100 de euro la achizitionarea anumitor produse necesare companiei tale. De mai multe ori decat ne-ar placea sa credem, aceasta activitate trece aproape neobservata, nefiind, pana la urma, vorba de o suma importanta de bani. Poate ca acel angajat nu primeste nici macar proverbiala bataie pe spate. Actiunea angajatului insa, oricat de mica, reprezinta o forma de inovare. Actiunea lui are un rol crucial pentru companie? Nu, nu are, dar nu asta este ideea. Ideea este comportamentul sau, scrie Entrepreneur.com.

Liderii medii spun “numerele nu mint”, in timp ce marii lideri se intreaba “De ce?”

Lauda si chiar sarbatoreste astfel de comportament si vei vedea cum si altii vor incerca sa faca lucruri similare si se va munci mai mult, mai eficient. Fiecare angajat cauta, la cel mai de baza nivel, sa stie ce se asteapta de la el si sa isi faca angajatorul multumit. O economie de 100 de euro astazi paveaza drumul catre una de 1 milion de euro, maine.

Companiile, indiferent de marime, urmaresc de prea multe ori sa laude doar reusitele majore, ignorandu-le pe cele “de zi cu zi”.

2. Urmareste mai mult procesele care duc catre rezultat, decat rezultatul in sine

Ca in viata, si in business exista o pondere destul de mare de aleator care ar trebui sa alerteze managerii sa nu puna mare baza pe date limitate. De exemplu, cineva a castigat saptamana aceasta la loterie. Este extraordinar pentru acel individ. Toti l-am considera pe noul milionar foarte norocos. Niciunul dintre noi, insa, nu l-am incuraja pe acest individ norocos sa isi cheltuiasca intreaga avere pe mai multe bilete de la loterie. Ar fi un lucru stupid.

Cu toate acestea, in business astfel de lucruri se intampla, si chiar destul de des. Cu alte cuvinte, in business, multi manageri se bazeaza pe foarte putine informatii, pentru a lua decizii de moment, care, de multe ori, se dovedesc a fi gresite.

Oameni sunt promovati rapid datorita vanzarilor bune dintr-un singur trimestru – sau, din contra, sunt concediati dupa un trimestru mai slab sau doar din cauza unei singure greseli.

Liderii medii spun “numerele nu mint”, in timp ce marii lideri se intreaba “De ce?”. Acestia din urma examineaza si urmaresc procesele care genereaza acele numere. De ce nu a mers acest lucru? De ce a mers acest lucru? Ar fi trebuit sa functioneze planul? A fost doar o intamplare acest rezultat? Sunt doar cateva dintre intrebarile pe care ar trebui sa ti le pui.

Un lider priceput intelege statistica, recunoaste fenomenul – legea empirica a mediilor (daca se repeta un experiment aleatoriu, in mod independent si in conditii identice, atunci proportia de incercari cu un rezultat dat converge la o limita interpretata ca probabilitate – n.r.) va deveni vizibila, la un moment dat.

Nu spunem sub nicio forma ca un lider ar trebui sa fie inactiv timp de mult timp, pana cand va avea siguranta ca datele sunt corecte. Doar sugeram ca indiferent de rezultate, procesele trebuie analizate cel putin la fel de mult ca rezultatul la care s-a ajuns datorita lor.

3. Incurajeaza cultura pe care o doresti

Asa cum spuneam anterior, comportamentul angajatilor este un rezultat al lucrurilor pe care chiar tu le promovezi in interiorul companiei. Ia-ti cateva minute pentru a lauda si aprecia personal rezultatele oferite de un junior, si vei observa cum acest lucru va molipsi toti angajatii, introducandu-le o stare de spirit pozitiva.

Multe companii nu realizeaza ca aceasta cultura organizationala nu exista accidental. Exista deoarece liderul o impune, subtil, alaturi de valori si aprecierea repetata a actiunilor pozitive. Daca vrei sa impui o cultura invingatoare, incepe sa vorbesti deschis despre ce vrei, subliniind exemple pozitive atunci cand se iveste orice oportunitate.

Leadership-ul vizionar este atat de rar incat este dificil sa il atingi. Necesita atentie catre inovatiile subtile, alaturi de cele evidente, examinari profunde ale lucrurilor negative precum si ale victoriilor, dar si solidificarea actiunilor care ai dori sa devina automatisme in echipa ta.

A crea o cultura pozitiva in compania ta incepe prin implementarea celor trei obiceiuri descrise mai sus.

Tu ce fel de cultura ai dori/doresti sa impui in compania ta/in care activezi? De ce? Te invitam sa comentezi.

Sursa foto: Shutterstock: GaudiLab

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Alex Goaga
Alex Goaga scrie despre antreprenoriat, new media si IT&C de peste sase ani, visand (in timpul liber!) la viitoarele holograme portabile “tip Star Wars”. Pasionat de citit (benzi desenate printre altele) .

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Start Up »



Setari Cookie-uri