Cum a inceput sa realizeze camasi corporate? Inainte de a crea Pineberry, Alina a lucrat timp de zece ani in domeniul bancar. Totul a inceput in perioada in care era in concediu de crestere a copilului si, fiind o fire activa, a vrut sa-si ocupe timpul cu ceva. Tinand cont de insight-urile pe care le dobandise in timpul petrecut la Citi Bank si de nevoia de tinute business casual a inceput sa realizeze camasi la fabrica familiei. “Dupa nastere, s-au schimbat prioritatile si mi-am dat seama ca viata corporatista nu se imbina cu viata de familie pe care mi-o doream. Am zis sa incerc sa fac si altceva”, spune Alina.

Cum a aparut Pineberry

A pornit cu doua colectii, pentru femei si barbati, cu cate douazeci de piese, iar primii clienti au fost colegii din banca, cei care anterior ii admirasera camasile realizate la fabrica sotului: “Vedeau ca imi cream la fabrica tot felul de camasi pe care mi le accesorizam eu cum voiam. Ma intrebau daca pot sa le fac si lor, iar eu le ziceam ca fabrica sotului lucreaza doar in lohn, are clienti internationali si nu vinde pe piata locala”, spune Alina. Asta pana cand a aparut Pineberry.

Cele doua colectii s-au vandut in doua saptamani, dand dovada astfel ca cererea de camasi in mediul corporate era foarte mare: “In 2010, camasile care existau in magazinele din Bucuresti, erau destul de simple si standard. Iar eu propuneam cu gulere duble, mansete colorate, floricele pe interior, nasturi accesorizati. In plus, toate colectiile erau gandinte din perspectiva mea, ce nu-mi placea cand le purtam: ca nu erau bine croite, ca nu aveau multi nasturi pe fenta. Si am incercat sa imbunatatesc aceste aspecte”, spune Alina.

Cererea a continuat sa creasca odata ce brandul a devenit mai cunoscut in randul corporatistilor, iar in prezent, Pineberry ofera patru colectii pe an, de dimensiuni mici, dar variate. In afara de modele clasice, alb si bleu, care se cer tot timpul, fiecare colectie difera in functie de trendurile, culorile si formele sezonului respectiv, iar vanzarile au crescu de la an la an, cu 10 sau 15%.

Investitia initiala in brand a fost de 5.000 de euro si a constat in materiale, accesorii si etichete. Insa, tinand cont de faptul ca Pineberry dispunea de o unitate de productie, utilaje si mana de lucru, aceasta a fost mult mai mica decat in mod normal. In prezent, la fabrica B&D din Oltenita, Pineberry reprezinta 10% din productia totala, restul fiind destinat clientilor internationali cu care fabrica lucreaza in sistem de semi-lohn. “Am fost avantajata de faptul ca avem o fabrica: pe langa utilaje si mana de lucru, m-am folosit si de tiparele fabricii, care de altfel sunt scumpe. Eu doar am ajustat acolo unde am crezut ca se pliaza mai bine pe clientul roman”, spune Alina.

In business-ul nostru de familie, fiecare are rolul lui: sotul se ocupa de productie, eu de design, social- media, marketing si comunicare, iar socrul de tehnologie.

Materialele sunt importate din Italia, Germania, Olanda si Austria, de la furnizori cunoscuti prin prisma clientilor internationali pe care ii are fabrica si de pe urma carora au negociat preturi avantajoase, astfel incat cele de pe piata interna sa fie cat mai corecte. De altfel, Preturile camasilor a crescut usor de-a lungul celor sase ani de existenta, iar daca in 2010 pretul mediu al unei camasi era de 100 lei, in prezent e de 130 de lei.

Citeste si:

Pinberry nu a fost de la bun inceput numele brandului. In 2012, o prietena de-a Alinei a venit cu ideea acestui nume, un fruct hibrid, o combinatie intre ananas si capsuna, menita a reflecta identitatea brandului: vechi cu nou, clasic cu modern: “Se potriveste perfect acestui stil de business pentru ca este o imbinare intre experienta socrului, fabrica veche de 20 de ani si stilul nou al meu si al sotului, care vine cu noutatea momentului”, povesteste Alina.

Canale de distributie si serviciu de customer care

Camasile Pinberry s-au vandut dintotdeauna online, dat fiind faptul ca se adresau oamenilor din corporatie care nu aveau timp de colindat prin magazine. Pornind de la acesta premisa, Alina Rachieru s-a gandit sa le ofere clientilor sai posibilitatea de proba hainele inainte de a le cumpara. Asa a luat nastere conceptul pe care Pinberry l-a propus, "magazinul vine la tine" si in cadrul caruia curierul iti ofera cu mai multe marimi sau modele pe care clientii le pot proba inainte de a le cumpara. "La inceput, asa mi-am dezvoltat baza de clienti pentru ca asta a venit ca o noutate pe piata corporatista", spune aceasta.

Pana in prezent, acest serviciu de customer se adreseaza doar clientilor din Bucuresti si Brasov, dar pentru viitor antreprenoare are de gand sa realizeze parteneriate cu mai multe magazine din tara, inclusiv cu cele din provincie. Totodata, antreprenoarea nu exclude ca in doi ani sa deschida un magazin, nu neaparat in mall. Tot ca planuri de viitor, Alina isi propune sa ajunga cu brandul Pineberry la targul international de la Copenhaga, CIF, anul viitor.

Fabrica B&D din Oltenita, productie de 900 de camasi pe zi

Locul unde se produc camasile Pineberry, este fabrica B&D din Oltenita, fondata in 1994 de socrul antreprenoarei. Cu o capacitate de productie de aproximativ 900 de camasi pe zi, fabrica a avut anul trecut o cifra de afaceri de 1,5 milioane euro. Printre clientii internationali pentru care fabrica produce in sistem de semi-lohn s-au numarat Lacroix, Hugo Boss sau Burberry, iar de opt ani lucreaza pentru private labels din Olanda si Germania. "Am lucrat pentru piata de lux, de aceea ne-am dezvoltat in nivel de calitate destul de ridicat si mi-am dorit sa aducem aceasta calitat si pe piata romaneasca. Daca am reusit sa ajungem la un nivel satisfacator pt Lacoste, este pacat sa nu oferim aceeasi calitate si pe piata interna", spune Alina Rachieru.

In ultimii ani, B&D a investit 250.000 de euro in retehnologizarea fabricii, prin cumpararea de roboti din Italia, pentru a se alinia la standardele internationale, dar si din cauza faptului ca aveau probleme in a gasi personalul necesar. In prezent, in fabrica lucreaza 110 persoane, iar robotii adusi inlocuiesc operatiile a trei angajati.

O buna parte din investitia in achizitia de roboti a fost obtinuta prin fonduri europene, ajutor pe care antreprenoarea il considera binevenit, dar considera ca acest aspect ar putea fi imbunatatit."Sper sa se regleze si partea asta pentru ca e pacat, fonduri sunt, si multi oameni ar putea sa-si deschida mici business-uri. Am fi foarte placut sa reinviem productia romaneasca care pe vremuri era foarte bine dezvoltata si dupa Revoltuie s-a prabusit. Am putea sa ne dezvoltam noi brandurile noastre, pentru ca fabrici mai sunt, si sa le vindem in Romania. Doar ca e foarte greu sa deschizi un magazin si sa te mentii, iar statul nu te ajuta foarte mult, daca ar da niste legi, reglementari, scutiri de taxe si impozite. Cum face Turcia: le dau fabrici utilate si zece ani nu platesc impozit", incheie Alina Rachieru.